Nekromanti Lek eller allvar under "uppväxten"

Jag kom att tänka på vad som egentligen är det bästa sättet att "uppfostra" nya rollspelare så att dom inte blir kobolder. Tror ni att det är bäst att låta dom leka av sig under "uppväxttiden" och låta dom röja lite. Eller tror ni att det är bäst om man lär dom att spela ordentligt redan från början?

Feuflux

omjonasson.se
Spontan kommentar:
Låt dom göra precis som dom vill i början. En ny spelare som känner sig tvingad att spela på ett visst sätt och inte gillar det kommer inte att bli en långvarad spelare. Vill dom "kobolda" sig i början låt dom för guds skull (eller för nån annans skull) göra det. Man skärper sig när man är redo för det.

Jag antar att inte alla är nya rollspelare...
Blanda friskt, gamla som nya.
Problemet är om de nya blir tysta/tillbakadragna...
Men som SL kan man lösa allt!
Ge dom ansvar, ge dom saker att tänka på, tvinga dom att handla....
Sen får de lösa det hela hur de vill....kom i håg att vi finns till för spelarna, inte tvärtom!

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, jag tror att du lika gärna kan spela allvarligt från första början. Gillar dom det, så är det ju bra. Gillar dom det inte: osis! Då är det knappast särskilt stor chans att de kommer att bli mindre koboldiga senare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Lek eller allvar under

Jag håller med fullständigt. Det är bättre att låta dem leka av sig än att försöka tvinga dem i någonting som de vare sig behärskar eller tycker är kul.

Krille

Super Moderator
Är kobolder ett problem?

"Jag kom att tänka på vad som egentligen är det bästa sättet att "uppfostra" nya rollspelare så att dom inte blir kobolder."

Är koboldismen egentligen ett problem?

Jag ser inte koboldismen som ett problem längre. Jag ser det som ett "annat" sätt att spela rollspel på. Med den synvinkeln är problemet inte koboldismen per se, utan oförmågan att se nöjet i det.

Poängen med rollspel är att det är kul. Om en person har kul genom att kötta orcher så är det helt OK. Möjligen är det en spelstil som jag inte uppskattar, men den är inte sämre än min. På andra sidan skalan finns prettolajvarna. På precis samma sätt som ovan, det är en spelstil som jag inte uppskattar, men den är inte sämre än min. Dock, om jag är på dåligt humör så är jag villig att kalla båda spelstilarna för "koboldism".

Så min lösning på "problemet" är att helt enkelt inse att problemet ligger hos en själv: man måste ha förmågan att acceptera att andra spelar på andra sätt än en själv, och uppskattar att spela på andra sätt. Det är inte kobolderna som det är fel på om de inte "spelar ordentligt" - det är en själv som är för inskränkt för att inte acceptera att kobolderna också har kul, på sitt sätt.

Targon

Hero
Definition av koboldism efterlyses

Lite lost i terminologin. Men om jag fattat det rätt så menar ni med kobolder trettonåriga lirare som ligger sömnlösa på nätterna och funderar på hur de ska höja grundegenskaperna och hur de ska fixa de ballaste vapnen och rustningen som de ska släpa runt med över hela spelvärlden; alltså grabbar vars enda intresse är att hitta spindelkonungens skatt och döda ondingar på löpande band, som somnar om sl vill få dem att spela typ politiska intriger, "deckarhistorier" eller äventyr där man ständigt bör tänka på hur man beter sig.

Finns det koboldiga spelledare? Vad skulle i så fall känneteckna en sådan? Dessutom, finns det några riktigt bra exempel på koboldiga spelvärldar?

Mycket bra

Jag håller med dig fullständigt Krille. Det är inte någons uppgift att "uppfostra" andra rollspelare. Det är ett elittänkande som inte hör hemma bland rollspelare.

Men jag tycker att erfarna rollspelare kan göra en tjänst mot nybörjare genom att visa prov på olika spelstilar. Det är svårt att som nybörjare kunna se de olika möjligheterna som finns.

Slutmålet är att ha kul, hur man har det är upp till var och en.

Rising

Vila i frid
"Fostra" är inget bra ord, nej...

Jag har spellett många småungar, och de flesta visar tydliga koboldtendenser till en början. Jag (som är utpräglad elitist, friformspretto och tabellhatare) väljer ändå aldrig att försöka "fostra" dem in i den spelstil som jag föredrar. Faktum är att koboldaction är djäkla roligt att spelleda om man har entusiastiska spelare, så kör på i den riktningen helt enkelt. Det enda avkallet på mina principer jag vägrar göra är att lära mig alla regler och tabeller i Eon och Rolemaster, m.m. Inte för att jag hatar folk som spelar på det viset, utan för att jag inte klarar av att spelleda rollspel på det viset.

Om du är lika dålig på reglerfundamentalism som jag så föreslår jag att du hittar på ditt eget krigsrollspel där ni alla kan lira koboldinferno utan att någon spelare kan slå dig på fingrarna angående regelutformningen. Jag gjorde ett köttigt demonslaktarrollspel som hette "Morbid Aspekt" som var perfekt; något som verkligen uppskattades var de extraformulär som kallades "Dödslistan" där varje spelare kunde pricka av vilka monster han hade dödat och försöka få en all-time-high.

Kobold spelare tröttnar dock efter ett tag på att döda monster och leta sig fram i dungeons. DÅ är det väldigt viktigt att du som spelledare erbjuder nya spelstilar och visar på hobbyns bredd. Då ser man vilken sorts äventyr som passar spelarna bäst. Har de roligt när de löser dina gåtor så kan du driva dem vidare till detektivgenren. Tycker de att det är roligare när de inte har så mycket vapen gentemot fienderna så kan skräckspel vara en bra utväg. Spenderar de mest tid i värdshusen i spelets början så kommer de säkert att gilla äventyr med betoning på rollgestaltning.

Men det finns säkert dem som älskar koboldboffer hela livet ut. De är nog mycket tacksamma att skriva äventyr åt.

/Rising

Rickard

Urverk speldesign
Re: "Fostra" är inget bra ord, nej...

"Faktum är att koboldaction är djäkla roligt att spelleda om man har entusiastiska spelare,"
Sant.. Entusiastiska spelare är alltid roliga att SL:a... Bara man har koll på dem..

SL:a nybörjare är nog bland det roligaste.. Det får mig att minnas alla roliga stunder som man spelade när man var ung...* yngre.. och jag vill gärna att mina ev. nybörjare får liknande stunder som de kan se tillbaka på och minnas, med en lycklig min av nostalgi på sina ansikten..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tror att nog alla har varit barn (kobolder) i början

Rising

Vila i frid
Jag var friformspretto redan som palt, jag.

SL:a nybörjare är nog bland det roligaste.. Det får mig att minnas alla roliga stunder som man spelade när man var ung...* yngre..

He he, så känner jag också. Den där känslan av att rollspel är något nytt och magiskt är ju svår att få själv efter alla rollspelssessioner man varit med om, men när man ser ett gäng smålirare sitta och föra diskussioner med varandra så fort äventyret börjar om vem som borde ha störst chans att ragga upp värdshusägarens dotter, vilka i värdshuset som kan vara skurkar och vem som ska tvingas sitta med ryggen mot utgången så är det den ljuvaste formen av nostalgi jag kan tänka mig. Hur många gånger har man inte själv haft de där diskussionerna (och till sist tröttnat på dem) och nu sitter man alltså med ett gäng spelare som fortfarande tycker "ni sitter på värdshuset Gyllene Galten" är ett originellt och spännande sätt att börja ett äventyr på...

Sedan brukar småspelare ofta känna en viss respektfylld vördnad inför äldre spelledare, vilket ju alltid är trevligt. Mina jämnåriga spelare kan jag inte hota och kräva underkastelse utav på samma sätt... Men framförallt är det ju kul att prova de där trixen som man själv tyckte var så himla effektfulla en gång i tiden och se om de kommer funka lika bra nu när man själv är spelledare. Ett sätt att föra facklan vidare... (och man kan alltid se på sina spelare vilka det är som kommer ha en framtid som spelledare och äventyrskonstruktörer. Det liksom lyser om dem. Kan inte förklara det bättre än så.)

Fast alla barn är ju faktiskt inte kobolder. De jag tycker det är allra roligast att spelleda är ungar som är som jag själv var som liten. De som tycker det är roligast i början. När man kan ragga på servitriserna, mopsa med de skumma typerna i värdshusets hörn, råka spilla soppa på någon adelsman, försöka sno pengar ur värdshusägarens kassa eller larva sig med någon narr eller speleman. Den sortens spelartyp som liksom blir berusade av att de spelar en sorts spel där de har ändlöst med valfrihet och försöker göra allt häftigt på en och samma gång. Och som strävar efter att "bli" sin rollperson som om det vore självaste Nirvana. De som säger "när vi kom utklädda till balen och vakterna började fråga om var vi hade våra inbjudningar, alltså, då BLEV jag Miramaz, jag kände precis hur det kändes att vara där!" varpå man ger dem en uppmuntrande ryggdunk som om de precis klarat ett inträdelseprov till ett hemligt sällskap där alla medlemmar blivit av med sin rollgestaltningsoskuld.

De är de RIKTIGT häftiga att spelleda, men bofferkobolderna är väl ganska roliga de också. Man behöver oftast inte anstränga sig så mycket med dem. De tycker det är häftigt att bara få rulla tjugosidiga tärningar.

/Rising

Johan K

Gammal & dryg
Den goda blaningen !

Jag tror för min del att man ska ha en god blaning av det mesta ibörjan när man ska bör spela rollspel. Går man för mycket åt ena hållet i början, så tror jag att man kan tröttna & inte vilja fortsätta spela.