SPOILERVARNING FÖR SPELGRUPPEN NERO
LÄS INTE VIDARE
----
Med det avklarat. Jag planerar att spela en till ytan ganska normal framtidskampanj (något moddat Neotech) där karaktärerna är superagenter. Emellertid vill jag få in en ytterligare dimension än action och problemlösning. Agenterna har nämligen av vissa orsaker problem med sina medvetanden - de minns inte vissa saker, minns andra som inte har hänt, etc, etc.
På detta spåret ville jag spinna vidare. Hur kan man effektivt få spelarna/karaktärerna att börja fundera på vad som är verkligt och inte? Hur kan man göra dem illa till mods? Tvekande? Tillåt mig illustrera ett klassiskt (?) exempel. En av spelarna tas ut separat och för de andra spelarna berättar spelledaren att den frånvarandes karaktär gör en del misstänkta saker. När spelaren sedan kommer in förnekar han vad som skett. De flesta spelare jag känner skulle genast tolka det som att spelledaren bara försökte lura dem och att spelarens ord är sanning (om han inte visat tydlig anledning att göra liknande tidigare). En variant på denna är att en spelare tas ut och får höra en serie händelser, som sedan inte stämmer med de övriga spelarnas. Spelaren kommer då anta att det spelledaren sade var en dröm eller ett försökt att föra spelaren bakom ljuset.
Hur kan man modifiera denna situation för att få spelarna att verkligen tveka på vad som hänt eller inte, vem som ljuger eller inte? Jag kan ge ett par egna förslag för att slå an tonen:
* Ändra på en liten vardaglig detalj som spelarna har vant sig vid (problemet är dock att den detaljen skall ha beskrivits som vardaglig först innan den ändras)
* Deja vu - upprepa en händelse som är identisk eller väldigt lik en någon timma tidigare eller motsvarande
* Spelarna möter SLP:er som tycks känna dem sedan länge, vet allt om dem, antar något konstigt eller bara beter sig surrealistiskt
* Det som hände på förra spelmötet verkar inte ha haft någon effekt på världen (banken vi sprängde står oskadad dagen därpå).
/RipperDoc
LÄS INTE VIDARE
----
Med det avklarat. Jag planerar att spela en till ytan ganska normal framtidskampanj (något moddat Neotech) där karaktärerna är superagenter. Emellertid vill jag få in en ytterligare dimension än action och problemlösning. Agenterna har nämligen av vissa orsaker problem med sina medvetanden - de minns inte vissa saker, minns andra som inte har hänt, etc, etc.
På detta spåret ville jag spinna vidare. Hur kan man effektivt få spelarna/karaktärerna att börja fundera på vad som är verkligt och inte? Hur kan man göra dem illa till mods? Tvekande? Tillåt mig illustrera ett klassiskt (?) exempel. En av spelarna tas ut separat och för de andra spelarna berättar spelledaren att den frånvarandes karaktär gör en del misstänkta saker. När spelaren sedan kommer in förnekar han vad som skett. De flesta spelare jag känner skulle genast tolka det som att spelledaren bara försökte lura dem och att spelarens ord är sanning (om han inte visat tydlig anledning att göra liknande tidigare). En variant på denna är att en spelare tas ut och får höra en serie händelser, som sedan inte stämmer med de övriga spelarnas. Spelaren kommer då anta att det spelledaren sade var en dröm eller ett försökt att föra spelaren bakom ljuset.
Hur kan man modifiera denna situation för att få spelarna att verkligen tveka på vad som hänt eller inte, vem som ljuger eller inte? Jag kan ge ett par egna förslag för att slå an tonen:
* Ändra på en liten vardaglig detalj som spelarna har vant sig vid (problemet är dock att den detaljen skall ha beskrivits som vardaglig först innan den ändras)
* Deja vu - upprepa en händelse som är identisk eller väldigt lik en någon timma tidigare eller motsvarande
* Spelarna möter SLP:er som tycks känna dem sedan länge, vet allt om dem, antar något konstigt eller bara beter sig surrealistiskt
* Det som hände på förra spelmötet verkar inte ha haft någon effekt på världen (banken vi sprängde står oskadad dagen därpå).
/RipperDoc