Nekromanti Leksaker vs Böcker kontra Tv-Spel

Flurtis

Hero
Vilka försäjnings kanaler skulle passa bäst till rollspel:

Leksaker, typ BR?
Böcker, typ Bokia?
Tv-Spel, typ EB-Games?

Om man riktar in sig på åldersgrupper så torde väll Videospelsafffärer, vara den bästa kunden?
Å andra sidan kanske en bokaffär skulle ge större köpkraft till rollspelet?
Leksaker ser jag inte riktigt varför dom torde vara så bra att sälja rollspel igenom. Målgrupen är ju tämligen för ung upp till 10? Kanske?, och en tråkig bok har ju rätt så lågt "Åhh vad häftigt" tröskel jämfört med figurer och liknande.

Vad tycker ni, vad skulle vara den absolut bästa säljkanalen?

//Flurtis

Mogger

Hipsteranka
flurtis said:
Alla! Vi vet ju att rollspel är brett nog för att kunna innehålla i princip vad som helst och utformas nästan hur som helst. Jag tror att vi kan skapa rollspel som platsar på alla ställen. Men om jag måste välja en så blir det leksaksaffären. Det spontanhandlas mycket mer där gissar jag, och det är mer kids där.

Craygh

Swordsman
Tja, videospel är ju väldigt mycket samma målgrupp. Det borde ju vara nog för att svara på frågan.

Rising

Vila i frid
Internet. Och jag tror inte på rollspel som Produkter. Jag tycker (som jag sagt tidigare) att man ska erbjuda det som en Tjänst istället, enligt samma modell som webbserier (en annan företeelse som dömdes ut såsom helt omöjlig att tjäna pengar på, men som ändå lyckats nå en renässans genom denna nya businessmodell).

Om inte rollspelshobbyn klarar att överge föreställningen om att rollspel måste säljas som en produkt, då är rollspelshobbyn död. Get with the program, liksom. Det finns dock vissa undantag:

---

Leksaksaffärer? Helt dött. Hur många brädspel tycker du säljs åt barn idag? Nada. Ungar spelar helt enkelt inte på det sättet längre. Man skulle kanske kunna nå någon framgång om man hade en tecknad TV-serie som gick på TV4 som propzade ens spel, samt om detta spel var utformat för att spelas på raster och skolgårdar, a la Yu-gi-oh-korten, men jag är tveksam.

Boklådor? Ja, men inte på något av de sätt som ni tror. Om ni tänker efter litet, så tror jag att ni kan komma på ett par spel som redan säljs i vanliga boklådor - alltså böcker i stil med "all världens spel och lekar" och Dan Glimnes "100 spel", m.m. Det är man kan gå till väga för att sälja spel i bokaffärer! Man kan inte skriva "Demonkungens Torn" på omslaget - för då ser det ut som en roman och bokhandlarna blir förvirrade av bokens innehåll - men det går utmärkt att skriva boken såsom en sorts "Spel och Lekar i Sagornas Värld" där Demonkungens Torn är en av lekarna. Handen på hjärtat - skulle inte Baron von Munchaussen kunnat ha sålts som en sådan sällskapslek hur lätt som helst? Den har ju typ samma format som många vanliga sällskapslekar, exempelvis Charader. Som jag ser det är det här en underutnyttjad kanal för små smidiga indiespel och samberättarlekar. Den främsta anledningen att det inte gjorts ännu tror jag är för att rollspelsmakare skulle se det som töntigt att skriva en sådan bok - som uppenbart vände sig till barn. Skitlarvigt, säger jag. Det är just den attityden som gör att rollspelshobbyn är döende. Rollspelhobbyns räddning är inte större och mer påkostade produktioner (sånt gör bara att man kommer falla hårdare när man misslyckas (och man kommer att misslyckas), utan nya och smartare idéer.
Som jag ser det skulle man kunna göra en hel bokserie med lek & sällskapsspelstitlar - det är därför jag vill kalla den första boken för "...i sagornas värld" eller liknande. Då kan man sedan följa upp boken med en "...bland robotar och rymdskepp" och en "...i spöktimmens tid". Jag tror mycket på den här idén; inte minst för att jag tror att den här typen av små sällskaps- och samberättarspel skulle bli mycket bättre om man skrev dem med barn som målgrupp istället för kissnödiga nördar, såsom det är idag. Ett Agon riktat mot barn hade kanske till och med blivit spelbart.

TV-spelsbutiker? De har redan en produkt som säljer. Jag tror inte de skulle vara särskilt intresserade av en produkt som inte sålde. Kanske kan man försöka utveckla rollspel som en datorspelsprodukt, men det kräver i sådana fall enorma utvecklingskostnader. Så jag lämnar det spåret.

---

Nä, det är antingen som tjänst eller som en sällskapslekssamlingsbok man ska kunna sälja rollspel. Lita på mig. Jag är the Riz.

Eksem

Champion
Det som faktiskt fungerar bra i din modell, tror jag, är serialiseringen, eller slit-och-släng-iseringen. Som det är idag så är nästan alla rollspel så väldigt kompletta produkter. Köp grundboken, och sen behöver man inget mer. Det är ju helt hopplöst, för då säljer man en sak per 5 utövare. Man ska ha en stooor produkt om det ska hålla.

Jag tror, som jag skrev i lådan nyss, på kranks mangarollspel, tryckt som en pocket, där man släpper nya pockets ofta, med nya scenarion eller vad man nu kan erbjuda i det formatet. Det viktigaste tror jag är att man släpper nya produkter, och produkter som säljer till större delar av spelgruppen.

---

On a side note:

TV-spelsbutikerna var ju rollspelsbutiker innan de upptäckte att TV-spel gav jävligt mycket mer pengar än rollspel, så där måste det ju vara kört. Fast de säljer ju Yu-Gi-Oh...

Mogger

Hipsteranka
Rising said:
Internet.
Ok, nu har du sagt det några gånger, och jag har hunnit glömma bort det varje gång. Nu får du berätta hur vi ska göra det.

Jag antar att det inte räcker med en blogg. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Jag kan säga att dylika sällskapslekssamlingsböcker skulle sälja som smör till bibliotek till en början. Jag kan inte garantera att de inte skulle bli hyllvärmare*, men de skulle få fina omdömen i försäljningskanalerna och folk skulle nappa på idén.

Erik, och folk innebär alltså inte bara jag - jag har för övrigt inget att göra med inköpen där jag jobbar.

*Bibliotekarieslang jag misstänker jag inte behöver översätta, men ändå: sådant som aldrig lämnar hyllan för att ingen vill låna/läsa den.

Rising

Vila i frid
Rollspel som en PBF-tjänst:

Jag tror på allvar att spel via chat/forum är en av de mest intressanta möjligheterna för rollspelen att utvecklas. PBF är liksom mycket större än vad många här verkar tro, och det intressantaste är att man inte främst hittar det gamla gardet av proggrollspelare där, utan det är gott om gröna ungdomar och tjejer som hittar dit - sådana som inte spelar andra typer av rollspel. Det är alltså redan idag en lysande inkörsport.

Små sällskapslekar på forum är lika intressant; jag har exempelvis sett varulvsspel startas på så skilda platser som valpforum och filosofiforum (okej, det var jag som drog igång det på filosofiforumet, men ändå), och återigen drar det massor av entusiastiska deltagare, bland folk från helt andra grupper än de som besöker rollspelskonvent.

Play by Forum och (eventuellt) Play by Skype är alltså en enormt underutnyttjad potential för berättelsespel och gestaltningslekar.

---

Nå, det som gör dessa spel så lockande för en spelmakare med vinstintresse är förstås också vad som är problemet med dem; folk kan ju spela dem var som helst, och de behöver inte direkt köpa några regler först.

Men det skulle jag utnyttja; jag skulle medvetet se till att mitt spel gick att spela hyffsat på vilket forum som helst, (precis såsom det är med varulvsspel - som ju kräver en massa administration från lekledaren, men som ändå är fullt spelbara utan hjälpmedel) men samtidigt locka folk till min sida genom att där erbjuda förbättrade och fördjupade spelmöjligheter.

Vad vore det viktigaste med att sälja rollspel som en tjänst?
Det viktigaste vore att erbjuda sina besökare allt de behövde för att vilja stanna (och komma tillbaka regelbundet) gratis, medan man letade efter möjligheter att tjäna pengar först på sånt som skulle bli intressant efter att man vunnit lite traction med ens spel. Precis som det är med Webbserier och försäljningen av T-shirts: Man erbjuder folk serierna gratis, ty ju fler personer som läser serien och känner igen seriefigurerna - desto större blir intresset för besökarna att köpa en T-tröja med figurerna som motiv.

Reklamintäkter är förstås den uppenbaraste saken att sälja, men beroende på vilket spel det är man skapar så kan många andra möjligheter uppdaga sig: Alltifrån små applikationer eller grejer som underlättar för en att organisera spel (om man nu har en spelorganisatör) till kläder, vapen och attiraljer (om man istället lägger upp det som ett "massivt onlinespelar-PBF") och PDFer med uttökad världsinformation och speltips. Det gäller bara att hela tiden avväga vad man i längden tjänar bäst på att erbjuda gratis, och vad man kan ta pengar för. Om ens spel är fast rotat i en specifik värld/setting med några lättigenkännliga figurer/citat så bör det till och med gå att sälja kaffemuggar och T-tröjor, dessutom. Om man exempelvis hade skapat ett Paranoia-spel så tror jag att den möjligheten hade varit möjlig.

Ett exempelscenario:
Låt oss ponera att jag skapar spelet "Hetsjakt"; ett spel med en sorts Fångarnas Dilemma-mekanik, vars premiss är att deltagarna gestaltar individer i olika grupper av människor som jagas av förskräckliga monster som hotar att äta upp dem. Enda sättet att försöka säkra ens egen överlevnad är genom att förråda ens vänner så att monstret äter upp dem istället för en själv, men om alla försöker förråda varandra i en grupp så innebär det bara att de drar till sig alla monster från de andra grupperna. (Jag har naturligtvis mer originella idéer än så, men det här gick snabbt att förklara och fyller därmed syftet för detta exempel)

Jag tror att jag lätt skulle kunna locka till mig intresserade spelare på typ vilket forum som helst, genom att förklara premissen i stil med att man skulle gestalta ungdomar såsom dem på båtarna i Hajen 2, eller kanske att man skulle spela nya besökare på ön i Lost och att monstret skulle vara den där rökgrejen.

Sedan skulle jag kunna locka dem vidare till Hetsjakts egen sida, som både skulle fungera som träffplats för Hetsjaktsugna personer såväl som en möjlighet för mig att kunna erbjuda dem utökade möjligheter för smidigare spelorganisering (så att man exempelvis kunde sköta sitt Fångarnas Dilemma-val med en automatisk forumsfunktion istället för att skicka PM till spelorganisatören) såväl som fördjupade regler och en officiell setting; istället för Hajen eller Rökmonster så skulle den officiella settingen vara en Sci-Fi-setting där större delen av världen tagits över av monster. Människorna lever i hårt skyddade samhällen, och har satt i system att skicka ut sina grova brottslingar i ödemarkerna som ett sätt att därigenom mata monstren och hålla dem lugna. När det inte finns tillräckligt med brottslingar så lottar man istället bland medborgarna, bla bla... På sidan skulle man gratis kunna få läsa in sig lite mer på den där settingen; som skulle ha tillräckligt med information för att ge lite extra kött på benen åt spelet. Det vore också hjälpsamt eftersom jag då skulle ha något som jag kunde använda för att haka fast extraregler till regelkärnan på ett naturligt sätt. Framförallt skulle dock denna officiella setting ha som syfte att ge spelet en identitet för spelarna att samlas kring.

Identiteten är nämligen viktig för businessdelen: Genom att etablera officiella monster och en officiell setting så kan man nämligen också enklare paketera denna identitet till saker som går att sälja. Med ett monster i stil med Cthulhu så har man något att trycka på T-tröjor, och med gimmicks i stil med "Vadå nitlott? Jag skrev upp mig för Vandringen frivilligt", likaså. En officiell setting gör också att sidan kan bli intressantare att annonsera på, vilket kan vara nog så viktigt.

Det finns mer spelrelaterade saker jag kunde sälja. Det borde exempelvis gå att via hemsidan sälja spelkort för att underlätta för dem som vill spela det här spelet live, exempelvis på rollspelskonvent och konfirmationer. Eventuellt skulle man kunna sälja spelet i bokform också, och där fokusera på settinginformation och flavor. Det är förresten inte omöjligt att man skulle kunna sälja någon sorts guldmedlemsskap som innebar extra tjänster av olika slag som var knutna till spelet eller organiserandet av dylika.

Det finns massor med möjligheter, och ett forum (även ett med små enklare specialfunktioner) är ju en ganska låg utvecklingskostnad, så det vore verkligen ingen tuff investering.

---

Det var alltså ett exempel på hur man skulle kunna gå till väga. The Mountain Witch tycker jag är ett ypperligt exempel på ett spel som borde ha kunnat säljas (och spelas) på det här viset istället för som en trycksaksprodukt.

terje

xenomorf mystiker
Måns har en bra poäng med att rollspelen måste anpassas till de olika kanalerna, och Risings idé med rollspel som böcker med små enkla sällskapslekar är mycket bra. Nostalgi skulle lätt kunna säljas på så vis, kanske också Berättelser från Staden och Oskrivna blad - dom skulle alla tre med lätthet få plats i en och samma bok.

Kanske kunde rollspel säljas i leksaksbutiker om de såldes som actionfigurer med tillhörande stats och kort regelhäfte.

Dator/Tv-spelsbutiker tror jag är stendött. Visst det är delvis samma målgrupp, men butikerna är förmodligen helt ointresserade.

Sen kan jag gott överväga att rollspel kanske inte behöver vara en kommersiellt framgångsrik industri för att vara en rolig hobby för oss som håller på med den. Folk skapar ju en hel del bra spel som sprids gratis eller som print-on-demand och för min del fyller det gott och väl mitt behov.

Christoffer

It's all pig.
Guerillamarknadsföra rollspel på sista sidan i utvalda böcker tror jag på. "Aha! Du har läst klart fjantasybok x, vad sägs om att själv äventyra och slåss mot drakar och sno deras skatter? Köp fjantasyrollspel y!" :gremlaugh:

Själv tror jag på bokhandlar och leksaksaffärer som bästa platserna för att få ut rollspel till nya offer. Jag tror att limma flygplan och klistra etiketter på dem och att läsa böcker, oavsett om det är manga-x eller ett 1000-sidigt episkt monster, ligger närmare att slå tärningar och berätta historier än att spela Super Ninja Brothers Smackdown på sin Playwii supertendo. Men jag är gammal och fördomsfull och tänker nog mest på hur det var när man var ung och snurrade på äventyrsspels snurrställ i det där spännande hörnet på leksaksaffären där rollspelen fanns. :gremsuck: Det var tider det.

Sodivra

Champion
Låt mig visa min värld

Ursäkta mig, men jag kommer ta den här chansen att skriva lite om något jag är väldigt engagerad i just nu, nya Berättelser från Staden. Om något så är väl det här inlägget en chans att prata av sig lite:

Terje said:
Måns har en bra poäng med att rollspelen måste anpassas till de olika kanalerna, och Risings idé med rollspel som böcker med små enkla sällskapslekar är mycket bra. Nostalgi skulle lätt kunna säljas på så vis, kanske också Berättelser från Staden och Oskrivna blad - dom skulle alla tre med lätthet få plats i en och samma bok.
Absolut! Om du vill så kan jag visa dig min plan... eller, häh, om vi ska vara ärliga - Det är snarare min dröm för nya Berättelser från Staden.

1. Revidera spelet för sitt syfte - En lek, inte ett spel, med de onödiga resterna från rollspelskonventionerna i första utgåvan bortrensade.
2. Testa på normala människor och spela in sessisonerna.
3. Analysera och revidera materialet.
4. Försök sälja in konceptet till publicering som en "Berättelselek" i bokform, på litteraturarenan.
5. Guerillamarknadsföring genom internetpersona och "hemligheter" gömda på städernas gator.

Jag är på 1.

Och jag gillar det. Jag har mer distans och erfarenhet sedan jag började med första utgåvan, och det jag provar nu känns som spännande och mycket, mycket tätare lösningar än i första utgåvan. Principer som "stödregler istället för staketregler", "spelarna som motorer istället för gestaltare" och en struktur byggd på frågande och besvarande har dykt upp, vilket är väldigt spännande att utforska och applicera.

Det har varit en del kommentarer på de tomma sidorna man ska skriva på, och delen man ska klippa ut ur BFS, något som jag delvis lade mer för att ta en odramatisk, ödmjuk hållning till produkten, men det här projektet känner jag däremot inför det här projektet så känner jag mycket mer för - Entusiasm och stolthet för en bra produkt.

Största problemet för mig som verkligen vill sälja ut mig är väl att målgruppen är ganska vag.

Men sammanfattningsvis så är jag i en bra zon just nu.

Låt oss hoppas på en spännande framtid för rollspelshobbyn.

terje

xenomorf mystiker
Re: Låt mig visa min värld

Arvidos said:
min dröm för nya Berättelser från Staden.

1. Revidera spelet för sitt syfte - En lek, inte ett spel, med de onödiga resterna från rollspelskonventionerna i första utgåvan bortrensade.

Jag är på 1... :gremsmile: och är väldigt förväntansfull. Jag har mer distan och erfarenhet sedan jag började med första utgåvan, och det jag provar nu känns som spännande och mycket, mycket tätare lösningar än i första utgåvan. Det har dykt upp för mig spännande principer som Stödregler istället för Staketregler, spelarna som motorer istället för gestaltare och en struktur byggd på frågande och besvarande som jag gärna diskuterar mera.
Spännande! Berätta gärna mer (fast kanske i en annan tråd?). Eftersom jag inte är en vanlig människa (eh, ja i den meningen att jag redan är kontaminerad med rollspelskonventioner alltså...) så kan jag inte bidra med nått speltest, men det låter intressant och jag vill gärna veta mer.

Vad betyder det att reglerna är stöd och inte staket?
Vad innebär det att spelarna är motorer istället för gestaltare?
Berätta gärna mer om strukturen byggd på frågande och besvarande!

/Terje, nyfiken :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Well, jag tror att iaf affärer som BR & Bokia kan vara bra sätt att nå ut till de som vill spela rollspel. EB-games känns kanske lite långsökt, I & med att de är inne helt på tv-spel..
Dock tror jag att nätet slår det meta på att få ut rollspel & sådant. Nätet ligger såpass nära till hands & det är enkelt att få ut saker på det..

/ Johan K, som är sådär lagom seg efter att ha varit på en 42-vandring med TVM

Arfert

Facit
EB hade ju rollspel, men slutade med det för nåt/några år sen... vilket blev sista spiken i kistan för de större upplagorna på rollspel i Sverige.

Sodivra

Champion
Re: Låt mig visa min värld

Jag är glad att du frågade! :gremwink:

Här har jag börjat skriva om Nya Berättelser från Staden. Konkreta idéer för strukturen frågande-besvarande i nästa inlägg.

kängtrollson

Veteran
Ursäkta mig, men brädspel säljer, tro mig. Speciellt till barnfamiljer. Jag vet, eftersom jag känner ett antal människor som ha spelbutiker. För det andra så skulle inte bokhandlarna ha dem i sitt sortiment och låta dem ta upp plats om de inte sålde.