Vad tycker ni, vad skulle vara den absolut bästa säljkanalen?
Internet. Och jag tror inte på rollspel som Produkter. Jag tycker (som jag sagt tidigare) att man ska erbjuda det som en Tjänst istället, enligt samma modell som webbserier (en
annan företeelse som dömdes ut såsom helt omöjlig att tjäna pengar på, men som ändå lyckats nå en renässans genom denna nya businessmodell).
Om inte rollspelshobbyn klarar att överge föreställningen om att rollspel måste säljas som en produkt, då är rollspelshobbyn död. Get with the program, liksom. Det finns dock vissa undantag:
---
Leksaksaffärer? Helt dött. Hur många brädspel tycker du säljs åt barn idag? Nada. Ungar spelar helt enkelt inte på det sättet längre. Man skulle
kanske kunna nå någon framgång om man hade en tecknad TV-serie som gick på TV4 som propzade ens spel, samt om detta spel var utformat för att spelas på raster och skolgårdar, a la Yu-gi-oh-korten, men jag är tveksam.
Boklådor? Ja, men inte på något av de sätt som ni tror. Om ni tänker efter litet, så tror jag att ni kan komma på ett par spel som redan
säljs i vanliga boklådor - alltså böcker i stil med "all världens spel och lekar" och Dan Glimnes "100 spel", m.m. Det är
så man kan gå till väga för att sälja spel i bokaffärer! Man kan inte skriva "Demonkungens Torn" på omslaget - för då ser det ut som en roman och bokhandlarna blir förvirrade av bokens innehåll - men det går utmärkt att skriva boken såsom en sorts "Spel och Lekar i Sagornas Värld" där Demonkungens Torn är en av lekarna. Handen på hjärtat - skulle inte Baron von Munchaussen kunnat ha sålts som en sådan sällskapslek hur lätt som helst? Den har ju typ samma format som många vanliga sällskapslekar, exempelvis Charader. Som jag ser det är det här en underutnyttjad kanal för små smidiga indiespel och samberättarlekar. Den främsta anledningen att det inte gjorts ännu tror jag är för att rollspelsmakare skulle se det som töntigt att skriva en sådan bok - som uppenbart vände sig till barn. Skitlarvigt, säger jag. Det är just den attityden som gör att rollspelshobbyn är döende. Rollspelhobbyns räddning är inte större och mer påkostade produktioner (sånt gör bara att man kommer falla hårdare när man misslyckas (och man
kommer att misslyckas), utan nya och smartare idéer.
Som jag ser det skulle man kunna göra en hel bokserie med lek & sällskapsspelstitlar - det är därför jag vill kalla den första boken för "...i sagornas värld" eller liknande. Då kan man sedan följa upp boken med en "...bland robotar och rymdskepp" och en "...i spöktimmens tid". Jag tror mycket på den här idén; inte minst för att jag tror att den här typen av små sällskaps- och samberättarspel skulle bli mycket
bättre om man skrev dem med barn som målgrupp istället för kissnödiga nördar, såsom det är idag. Ett Agon riktat mot barn hade kanske till och med blivit spelbart.
TV-spelsbutiker? De har redan en produkt som säljer. Jag tror inte de skulle vara särskilt intresserade av en produkt som
inte sålde. Kanske kan man försöka utveckla rollspel som en datorspelsprodukt, men det kräver i sådana fall enorma utvecklingskostnader. Så jag lämnar det spåret.
---
Nä, det är antingen som tjänst eller som en sällskapslekssamlingsbok man ska kunna sälja rollspel. Lita på mig. Jag är the Riz.