Fobier [WAAY off topic...]
angånede spindelfobierna som alla lider av: en fobi är något extremare än den RESPEKT många känner inför liknande djur. själv har jag inget emot dem och behandlar dem som luft, dvs inga problem att plocka upp etc. men däremot främst kvinnor (ja jag vet, grov generalisering) har svårt att sitta avslappnat i samma rum som en fågelspindel(dvs modell större, runt 10 cm) trots att de är i sitt terrarium. däremot klarar de flesta icke-svaga personer att sitta vid ett bord med en sån spindel lös på. på samma sätt klarar många att en spindel trillar ner i håret utan att få panik. man borstar bort den, sen är det inte mer med det.
komemr vi in på fobier kan ovanstående händelse orsaka allvarligare saker, såsom katatoni (har upplevt det, vek kusin..) eller ännu värre problem med spindlar.
ska dra en anna spindel-skrämmar-historia. det var nån gågn på mellanstadiet. jag och mina två kamrater, alla tre brukade rota i skogen efter småkryp... iaf. vi hittade n spindel modell större i skolan (för oss var den stor, idag k'änns den som ingenting..), runt 6 cm från de längsta benen till varandra. kroppen var runt 2-3 cm2. vi la den i en plastmugg med lite gräs. såklart blir alla nyfikna, kilalrna kollar med intresse. 'oo, its big' osv.
däremot tjejerna hade en intressant raktion. när de såg den, ryggade de tjutandes bakåt. sekunden senare, smyger de fram igen och när de*klämmer ihjäl en fluga mot skärmen* får syn på den igen, ryggar de tillbkaka tjutandes. scenariot med tjuten upprepas runt 4-5 ggr per tjej. intressant fenomen. skräckblandat intresse har jag diagnostiserat det som på senare år.
vad är då min poäng: visst, folk backar kanske för att plocka upp en fågelspindel, men de blir inte direkt skräckslagna om de konfronteras med en spindel, oavsett storlek (rimliga!!). alltså behöver man inte spela på att RP:n verkligen hyser lite respekt för spindeln, de är juh hårdingar. bara om man har fobien känns det motiverat att spela på det, typ skrika och ha paranoia.
ha det gott. och farmförallt: play your own way!
Jag vet att jag har rätt!