Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag har köpt Runequest: Roleplaying In Glorantha och börjat bläddra i den. Det är en riktigt fet bok med liten text där man får koncentrera sig för att försöka hänga med. Jag vet i princip ingenting om Glorantha och känner därför att detta kommer att bli en resa, så nu packar jag min väska och startar denna tråden som en journal över min odyssé. Planen är att först ta mig an regelboken och sedan resa vidare till de äventyr som finns med i Gamemasters Screen Pack.
Introduction
Första kapitlet är ca 10 sidor långt och vi får veta att första utgåvan av Runequest är från 1978 (snart ett halft sekel sedan!). Sen följer en översikt över spelets teman: bronsålder, gudar, kulter, släktfejd och runor. Om man blir tillräkligt bra på runor kan man delta i ”Hero Wars” står det, men det framgår inte exakt vad det innebär. Tror att det innebär att man blir som Oddyseus och får slåss sida vid sida med gudarna eller nått i den stilen.
Dom trycker på att Glorantha ska vara fantastiskt och storslaget, det nämns som exempel att det finns ett berg som är spetsigt som en nål och så svinhögt att det når upp i himmeln. Jag tänker mig att att RQ inte speglar bronsåldern så som den verkligen var, utan så som folk på bronsåldern trodde att världen var.
Glorantha
Här får vi en kort översikt till Gloranthas historia och jäklar i min lilla låda, här gäller det att hänga med, 8 förtätade sidor med brödtext och skumma diagram.
Först snackas det om runorna och man får se lite diagram och grejer, känns som att läsa en astrologibok. Jag hoppas grejen med runorna blir tydligare när man använder dom med regler i spel, för än så länge känns det mest som stjärntecken. Jag gillar att filosofer i Glorantha inte är överrens om huruvida runorna representerar gudarnas makt, eller om det är tvärt om. Det säger något om hur centrala de är för Gloranthas invånare.
Vidare till kosmologi, såhär ser världen ut:
Det är alltså ens slags kub som flyter i ett hav. Frågor på det?
Slutligen historia, detta är ett långt stycke men jag ska sammanfatta lite punkter:
Phew, allt detta och jag har knappt hunnit genom introduktionen. 20 sidor av 450 avklarat. Härnäst blir det skapa rollpersoner!
Introduction
Första kapitlet är ca 10 sidor långt och vi får veta att första utgåvan av Runequest är från 1978 (snart ett halft sekel sedan!). Sen följer en översikt över spelets teman: bronsålder, gudar, kulter, släktfejd och runor. Om man blir tillräkligt bra på runor kan man delta i ”Hero Wars” står det, men det framgår inte exakt vad det innebär. Tror att det innebär att man blir som Oddyseus och får slåss sida vid sida med gudarna eller nått i den stilen.
Dom trycker på att Glorantha ska vara fantastiskt och storslaget, det nämns som exempel att det finns ett berg som är spetsigt som en nål och så svinhögt att det når upp i himmeln. Jag tänker mig att att RQ inte speglar bronsåldern så som den verkligen var, utan så som folk på bronsåldern trodde att världen var.
Glorantha
Här får vi en kort översikt till Gloranthas historia och jäklar i min lilla låda, här gäller det att hänga med, 8 förtätade sidor med brödtext och skumma diagram.
Först snackas det om runorna och man får se lite diagram och grejer, känns som att läsa en astrologibok. Jag hoppas grejen med runorna blir tydligare när man använder dom med regler i spel, för än så länge känns det mest som stjärntecken. Jag gillar att filosofer i Glorantha inte är överrens om huruvida runorna representerar gudarnas makt, eller om det är tvärt om. Det säger något om hur centrala de är för Gloranthas invånare.
Vidare till kosmologi, såhär ser världen ut:
Det är alltså ens slags kub som flyter i ett hav. Frågor på det?
Slutligen historia, detta är ett långt stycke men jag ska sammanfatta lite punkter:
- Först fanns bara gudar och dom käbblade och hade sig. För att stoppa chaos farliga inflytande var de tvungna att uppfinna tiden.
- Sen kom de gamla folken ( the Elder Races), drakfolk, dvärgar, troll. Men dom klantade till det när dom försökte återskapa "God Time", dvs tillståndet innan tid uppfanns.
- Ur spillrorna av de gamla folkens splittrade riken uppstod ett stort imperium som kallades The Empire of the Wyrm Friends (låter som ett hårdrocksband). Det stod jättelänge och genomgick en massa faser som jag inte pallar sammanfatta här men till sist blev det såklart krig! Det var människorna som satte sig på tvären.
- Till sist blev drakar från bortom tid och rum så förbannade på hela skiten att dom kom och dödade allt och alla, händelsen som kom att kallas ”the dragonkill wars”. Hela det stora området som kallas Dragonpass var folktomt efter det.
- Norr om Dragonpass finns Peloria som nu styrs av det eleka imperiet Carmania.
- Folk pallade inte med Carmania och bestämde sig därför givetvis för att återuppväcka den sedan länge döda mångudinnan! Hon uppstår och är väldigt speciel eftersom hon är mitt mellan chaos, dag, natt, liv, död osv. Helt oberäknelig. Hon får namnet Red Godess och hon sätter stopp för Carmania.
- Efter ett tag på jorden får Red Godess nog och susar upp i skyn.
- Nu uppstår det mäktiga Lunar Empire i the Red Godess ära.
- Efter ett tag vill Lunar Empire expandera och beger sig då till Dragon Pass. De finner att folk tydligen har flyttat tillbaka dit och att området inte alls är tomt längre. Exempelvis finns där ett rike som heter Sartar.
- Sartar vill inte bli slavar åt Lunar Empire. Nu blir det krig!
- Kriget slutar med att Sartar lyckas väcka en sovande drake som tydligen sover under jorden, rakt under Lunar Empires nya feta tempel där alla deras mäktigaste präster och ledare befinner sig. Draken är flera kilometer lång och käkar upp halva Lunar Empires arme!
- Typiskt. Att väcka draken fick visst konsekvenser i form av att uråldriga drakkrafter från The Empire of the Wyrm Friends sipprar tillbaka in i världen.
- Välkommen till år 1625.
Phew, allt detta och jag har knappt hunnit genom introduktionen. 20 sidor av 450 avklarat. Härnäst blir det skapa rollpersoner!
Last edited: