Nekromanti Lemuria?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
I senaste Sverox hade jag med en lång artikel om kampanjvärlden Lemuria, en alternativ världshistoria för jorden. Jag vill gärna få lite synpunkter på artikeln.

Rising

Vila i frid
Inget finns att läsa hos Sverok

Jag läser bara tidningen via Sverok och där går det inget vidare för tillfället. Går det att få läsa artikeln på något annat sätt/någon annan stans? (förutom papperstidningen då)

/Rising

Krille

Super Moderator
"I senaste Sverox hade jag med en lång artikel om kampanjvärlden Lemuria, en alternativ världshistoria för jorden. Jag vill gärna få lite synpunkter på artikeln."

Nu hoppas jag att det här inte uppfattas som allt för mycket inbördes beundran, men jag tyckte om den. Är det något som jag måste klaga på så är det väl språket: det kändes lite väl mycket som en vetenskaplig avhandling (säger killen som kopplas samman med den med "grisodling" nära stående termen "ålfiske"...). Artikeln var väl dessutom inte särskilt... tja... bred nog för att passa majoriteten av Sveriges rollspelare. Dieselpunk i en öde avkrok i en alternativ jordisk miljö är ett rätt snävt område, trots allt, som med stor sannolikhet kommer att avskräcka en stor klase rollspelare.

När jag läste artikeln så fick jag direkt en vision av att införa den som ännu en alternativ invaderande verklighet i TORG. Mycket av innehållet stämmer väldigt bra överens med Dr Mobius Nilimperium i TORG, men jag fick uppfattningen att Lemuria inte var lika gung ho-pulpäventyrligt som Nilimperiet, så det skulle fortfarande finnas en separat och rätt intressant miljö som gav den rättfärdigande i sig. Jag kan knappast säga att jag kommer att använda den som en separat äventyrsmiljö (såvida jag nu inte återupptar TORG igen), så jag kan väl inte säga att jag har någon nytta av den som annat än inspiration.

I övrigt så... *ler stillsamt* visst är det förbaskat jobbigt när man har en skitbra idé som ingen annan gillar eftersom den är för smal?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Är det något som jag måste klaga på så är det väl språket: det kändes lite väl mycket som en vetenskaplig avhandling (säger killen som kopplas samman med den med "grisodling" nära stående termen "ålfiske"...).
Det där är något som jag har svårt att komma undan, oavsett hur gammal jag blir. Måste höra samman med mitt yrke som teknikskribent och vetenskapsjournalist.

När jag läste artikeln så fick jag direkt en vision av att införa den som ännu en alternativ invaderande verklighet i TORG. Mycket av innehållet stämmer väldigt bra överens med Dr Mobius Nilimperium i TORG, men jag fick uppfattningen att Lemuria inte var lika gung ho-pulpäventyrligt som Nilimperiet, så det skulle fortfarande finnas en separat och rätt intressant miljö som gav den rättfärdigande i sig.
Kul tänkt. Jag hade inga tankar om TORG i huvudet när jag skrev om Lemuria. Det var mer än tio år sedan jag läste det spelet och det enda jag minns är fantasyn i Norden och mardrömmarna i Indonesien. Jag har inga minnen av något Nilimperium.

Artikeln var väl dessutom inte särskilt... tja... bred nog för att passa majoriteten av Sveriges rollspelare. Dieselpunk i en öde avkrok i en alternativ jordisk miljö är ett rätt snävt område, trots allt, som med stor sannolikhet kommer att avskräcka en stor klase rollspelare.
Jag skriver sådant som jag själv är road av, såsom Artemis och Lemuria. De föds med en kort vision av en plats som aldrig funnits och sväller sedan ut (likt astronomins "cosmological inflation" vid Big Bang) till världar som bara "finns där".

Nightowl

Champion
Anders Blixt: Dö Crossover

1, Artemisierna gillar kalla ställen.

2, Lemuria är kallt.

3, Artemisierna vill invadera jorden.

4, Skjut tillbaka 50-tals-versionen av Artemis till 30-talet (byt ut Andra Världskriget i bakgrunden mot Första Världskriget).

5, Blanda med Lemuria.

6, Läs Planetary.

7, Skaka.

8, Njut (?????)

Erik, slickar feta-ost från tangentbordet (memo to self: INTE äta vid jobbdatorn, INTE äta vid jobbdatorn...)

Krille

Super Moderator
Rollspelologisk uppblåsning?

• Tag en Adolf Hitler och stöp om honom som egyptisk farao.
  • Gör om Wehrmacht enligt samma princip.
  • Kör över Egypten med ovanstående medelst blitzkrieg.
  • Blanda i en stor klase pulp i trettitalsmiljö.
  • Vänd ner en stor slev pseudoegyptisk fernissa.
  • Krydda med lite superhjältar av typen Captain America, Batman och möjligen Rocketeer och Iron Man.
  • Lägg lite knasiga weird science gizmos ovanpå.
  • Låt stekas i ökenhetta.

Cybot

Mest spelbar
Re: Rollspelologisk uppblåsning?

Västmark 1940?
En Crossover eller fortsatt Ålfiske? :gremcool:

I varje fall så vill jag ha :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Västmark 1940

"Västmark 1940? En Crossover eller fortsatt Ålfiske?"

Vi får se var det bär hän. Om det bär hän nånstans - det lär nog ta en sisådär fem år till. Minst.

Men man kan ju titta på inspirationskällorna om man har lust: Dambusters, Slaget om Storbritannien, Örnnästet, Slaget om Midway, En bro för mycket, Hjältarna från Telemarken, Bron över floden Kwai, mfl. Det borde ge en hint om vad jag har lust att göra.

chrull

Stockholm Kartell
Mycket trevlig artikel. Massvis faktiskt. Tyvärr kommer jag nog aldrig få med mina spelare på äventyr i Lemuria, men jag kanske kan lyckas lura dem dit utan att de anar vad som väntas...

Dessutom blev jag återigen intresserad av alternativa världar efter att ha läst den.

chrull

Pendragon

Swashbuckler
Tuva goes to war?

Hade du tänkt slänga in Lyonia som allierad till britterna?

Kommer Lyonia figurera i operationerna Overlord och Seelöwe?

Blir schmeisser k-pistar ännu dödligare på 300m+?

Finns det militärbyxor med svanshål?

Kort sagt.... guuud vilken mysig idé... vill du ha hjälp?

Krille

Super Moderator
Re: Tuva goes to war?

"Hade du tänkt slänga in Lyonia som allierad till britterna?"

Jo, på något sätt. Hur ska man annars kunna skjuta nazister med gott samvete i spelet?

"Kommer Lyonia figurera i operationerna Overlord och Seelöwe?"

Åtminstone i Adler-angriff. Sen får vi se. Vem vet? Hitler kanske låter bli att ställa in Seelöwe den här gången, och konsaterar att det är nödvändigt att ta Lyonia för att skydda sin vänsterflank.

"Blir schmeisser k-pistar ännu dödligare på 300m+?"

Näe, den buggen är ju fixad. :gremwink:

"Finns det militärbyxor med svanshål?"

Definitivt. Åtminstone flygoveraller.

"vill du ha hjälp?"

Min spontana reaktion var "jaförfan!", men sen kom jag på att jag har Skymningshem, Skymningshem: Andra Imperiet, resten av Västmarks produktlinje, Evangelium och ett helt skitlass med andra saker, så jag borde låta bli.

...men å andra sidan, "jaförfan!"

Troberg

Sinister eater

"Finns det militärbyxor med svanshål?"

Är inte en svans attans svår och obekväm att hantera i ett trångt cockpitssäte?

Prova att klämma ner dig i en Spitfire eller P51 och fundera sedan på var fanken du gör av svansen...

Hur hanterar Hitler egentligen fantasyraser? De borde inte direkt passa med hans ideer om renrasig arier och sånt.

Annars låter det bra. Glöm inte att slänga in en skvätt Kellys hjältar också!

Nightowl

Champion

Hur hanterar Hitler egentligen fantasyraser? De borde inte direkt passa med hans ideer om renrasig arier och sånt.
Med tanke på djurfolken i Lyonia fick jag direkt vibbar av Riskradion och nazistversionen av Nalle Puh ('Hej Nasse! Har du mött någon av de lägre stående icke-ariska raserna idag?')...

Mer seriöst, det finns en mycket bra Corto Maltese-serie om förhållandet mellan gamla mytiska väsenden och tysk aggression, även om det gller första och inte andra världskriget.

En annan association som antingen går på tvärs mot Krilles idéer blir en hopkopplingen mellan serien Blackhawk (om ett gäng allierade stridsflygare ledda av en polack, en från varje hotat land, typ) och en obskyr krigsserie jag tror hette Monster Patrol; om en grupp amerikanska kommandosoldater som genom vetenskapliga experiment blivit till ganska bra faksimiler av klassiska filmmonster. Så jag fick alltså idén till en trupp sagoväsenden, ett från varje ockuperat land - ett norskt troll, en fransk dam vertes, en rysk leshie, etc - som slåss mot axelmakterna.

I moderna uniformer och med modern utrustning, givetvis.

Erik

Troberg

Sinister eater

En annan association som antingen går på tvärs mot Krilles idéer blir en hopkopplingen mellan serien Blackhawk (om ett gäng allierade stridsflygare ledda av en polack, en från varje hotat land, typ) och en obskyr krigsserie jag tror hette Monster Patrol; om en grupp amerikanska kommandosoldater som genom vetenskapliga experiment blivit till ganska bra faksimiler av klassiska filmmonster. Så jag fick alltså idén till en trupp sagoväsenden, ett från varje ockuperat land - ett norskt troll, en fransk dam vertes, en rysk leshie, etc - som slåss mot axelmakterna.
Lite som serien Maus eller? Möss som judar, katter som tyskar, grisar som polacker, hundar som tyskar, grodor som fransmän, renar som svenskar och så vidare.

Bra serie förresten. Läs den om du inte gjort det. Om du läst den så läs den en gång till.

Nightowl

Champion
Nej

Maus är ju för det första ingen krigsserie; jag tänkte på matinéäventyr, inte en kommentar om Förintelsen.

För det andra är resten av världen precis som vanligt; idén (som i Corto Maltese) är att övernaturliga väsen reagerar när människorna går så långt att de börjar erövra och mörda varandra i den skala som det gällde under andra världskriget. Norrmän är norrmän; det är bara det att en berömd norsk motståndsman råkar vara mer lojal mot Bergakungen än norska exilregeringen.

Erik

Erik

Pendragon

Swashbuckler

Jo, på något sätt. Hur ska man annars kunna skjuta nazister med gott samvete i spelet?
Ämen hörru... med en farfar som satt som stackars Wehrmacht-basse på östfronten (och senare som krigsfånge i Sibirien) och en Sven Hassel-"berikad" ungdom tycker jag du inte ska dra alla stackars tyska soldater över en kam... Det finns ju elaka ryssar också.

Åtminstone i Adler-angriff. Sen får vi se. Vem vet? Hitler kanske låter bli att ställa in Seelöwe den här gången, och konsaterar att det är nödvändigt att ta Lyonia för att skydda sin vänsterflank.
Låter troligt... Sen är jag inte helt säker på var Lyonia ligger i förhållande till Normandie. men det lär ju minst sagt vara ett bra läge för amerikanska flygbaser.... eller tyska. :gremsmile:

*börjar genast tänka på vilka djurfolk som skulle vara G-tåligare än människor*

Hmm... Björnstorminfanteri kan nog var rätt elakt också... Kaniner och andra smådjur som ubåts- och stridsvagnsbesättningar... och givetvis grodmän!
Ojoj... nu börjar det känns lite mutant.

Min spontana reaktion var "jaförfan!", men sen kom jag på att jag har Skymningshem, Skymningshem: Andra Imperiet, resten av Västmarks produktlinje, Evangelium och ett helt skitlass med andra saker, så jag borde låta bli.

...men å andra sidan, "jaförfan!"
Muahahaha! Nu kan jag vara hjälpsam OCH känna mig som The Great&Evil corruptor samtidigt!

Krille

Super Moderator

"Prova att klämma ner dig i en Spitfire eller P51 och fundera sedan på var fanken du gör av svansen..."

Ska väl inte vara så mycket svårare än att få in Deunan Knutes mangahårburr i en landmate... :gremwink:

"Hur hanterar Hitler egentligen fantasyraser?"

"Illa" är det ord som ploppar upp i mitt sinne...

"Annars låter det bra. Glöm inte att slänga in en skvätt Kellys hjältar också!"

Vi får väl se. Jag tror att jag är ute efter den där episka matiné-krigsfilmen, inte den satiriska krigsfilmen (Kellys hjältar) eller den introverta ångestkrigsfilmen (Das boot, Stalingrad). Men det kan nog ändra på sig.

Troberg

Sinister eater

"Illa" är det ord som ploppar upp i mitt sinne...
Misstänkte det. Är det överhuvudtaget möjligt för honom att samarbeta med något sådant som magiker från en annan värld och sånt?

Jag tror att jag är ute efter den där episka matiné-krigsfilmen, inte den satiriska krigsfilmen (Kellys hjältar)
Kellys hjältar är inte satir, den är bara en lättsam drift med alla krigsrullarna. Den är inte alls kritisk som tex MASH.

Troberg

Sinister eater
Re: Nej

Maus är ju för det första ingen krigsserie; jag tänkte på matinéäventyr, inte en kommentar om Förintelsen.
Jag tänkte mer på konceptet med att låta djur representera nationaliteter än på innehållet som sådant.

Erik

Erik
Erik den förste och Erik den andre? :gremgrin: