Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
I senaste Sverox hade jag med en lång artikel om kampanjvärlden Lemuria, en alternativ världshistoria för jorden. Jag vill gärna få lite synpunkter på artikeln.
Det där är något som jag har svårt att komma undan, oavsett hur gammal jag blir. Måste höra samman med mitt yrke som teknikskribent och vetenskapsjournalist.Är det något som jag måste klaga på så är det väl språket: det kändes lite väl mycket som en vetenskaplig avhandling (säger killen som kopplas samman med den med "grisodling" nära stående termen "ålfiske"...).
Kul tänkt. Jag hade inga tankar om TORG i huvudet när jag skrev om Lemuria. Det var mer än tio år sedan jag läste det spelet och det enda jag minns är fantasyn i Norden och mardrömmarna i Indonesien. Jag har inga minnen av något Nilimperium.När jag läste artikeln så fick jag direkt en vision av att införa den som ännu en alternativ invaderande verklighet i TORG. Mycket av innehållet stämmer väldigt bra överens med Dr Mobius Nilimperium i TORG, men jag fick uppfattningen att Lemuria inte var lika gung ho-pulpäventyrligt som Nilimperiet, så det skulle fortfarande finnas en separat och rätt intressant miljö som gav den rättfärdigande i sig.
Jag skriver sådant som jag själv är road av, såsom Artemis och Lemuria. De föds med en kort vision av en plats som aldrig funnits och sväller sedan ut (likt astronomins "cosmological inflation" vid Big Bang) till världar som bara "finns där".Artikeln var väl dessutom inte särskilt... tja... bred nog för att passa majoriteten av Sveriges rollspelare. Dieselpunk i en öde avkrok i en alternativ jordisk miljö är ett rätt snävt område, trots allt, som med stor sannolikhet kommer att avskräcka en stor klase rollspelare.
Är inte en svans attans svår och obekväm att hantera i ett trångt cockpitssäte?"Finns det militärbyxor med svanshål?"
Definitivt. Åtminstone flygoveraller.
Med tanke på djurfolken i Lyonia fick jag direkt vibbar av Riskradion och nazistversionen av Nalle Puh ('Hej Nasse! Har du mött någon av de lägre stående icke-ariska raserna idag?')...Hur hanterar Hitler egentligen fantasyraser? De borde inte direkt passa med hans ideer om renrasig arier och sånt.
Lite som serien Maus eller? Möss som judar, katter som tyskar, grisar som polacker, hundar som tyskar, grodor som fransmän, renar som svenskar och så vidare.En annan association som antingen går på tvärs mot Krilles idéer blir en hopkopplingen mellan serien Blackhawk (om ett gäng allierade stridsflygare ledda av en polack, en från varje hotat land, typ) och en obskyr krigsserie jag tror hette Monster Patrol; om en grupp amerikanska kommandosoldater som genom vetenskapliga experiment blivit till ganska bra faksimiler av klassiska filmmonster. Så jag fick alltså idén till en trupp sagoväsenden, ett från varje ockuperat land - ett norskt troll, en fransk dam vertes, en rysk leshie, etc - som slåss mot axelmakterna.
Ämen hörru... med en farfar som satt som stackars Wehrmacht-basse på östfronten (och senare som krigsfånge i Sibirien) och en Sven Hassel-"berikad" ungdom tycker jag du inte ska dra alla stackars tyska soldater över en kam... Det finns ju elaka ryssar också.Jo, på något sätt. Hur ska man annars kunna skjuta nazister med gott samvete i spelet?
Låter troligt... Sen är jag inte helt säker på var Lyonia ligger i förhållande till Normandie. men det lär ju minst sagt vara ett bra läge för amerikanska flygbaser.... eller tyska.Åtminstone i Adler-angriff. Sen får vi se. Vem vet? Hitler kanske låter bli att ställa in Seelöwe den här gången, och konsaterar att det är nödvändigt att ta Lyonia för att skydda sin vänsterflank.
*börjar genast tänka på vilka djurfolk som skulle vara G-tåligare än människor*Definitivt. Åtminstone flygoveraller.
Muahahaha! Nu kan jag vara hjälpsam OCH känna mig som The Great&Evil corruptor samtidigt!Min spontana reaktion var "jaförfan!", men sen kom jag på att jag har Skymningshem, Skymningshem: Andra Imperiet, resten av Västmarks produktlinje, Evangelium och ett helt skitlass med andra saker, så jag borde låta bli.
...men å andra sidan, "jaförfan!"
Misstänkte det. Är det överhuvudtaget möjligt för honom att samarbeta med något sådant som magiker från en annan värld och sånt?"Illa" är det ord som ploppar upp i mitt sinne...
Kellys hjältar är inte satir, den är bara en lättsam drift med alla krigsrullarna. Den är inte alls kritisk som tex MASH.Jag tror att jag är ute efter den där episka matiné-krigsfilmen, inte den satiriska krigsfilmen (Kellys hjältar)
Jag tänkte mer på konceptet med att låta djur representera nationaliteter än på innehållet som sådant.Maus är ju för det första ingen krigsserie; jag tänkte på matinéäventyr, inte en kommentar om Förintelsen.
Erik den förste och Erik den andre?Erik
Erik