Nekromanti Lemuria?

Krille

Super Moderator
Re: Tuva goes to war?

"Misstänkte det. Är det överhuvudtaget möjligt för honom att samarbeta med något sådant som magiker från en annan värld och sånt?"

Förmodligen inte - förutsatt att det finns sådana saker som magi. Det kan ju ha försvunnit tillsammans med älvafolk nånstans vid upplysningstiden eller så.

Rosen

Myrmidon
Maus (OT)

Lite som serien Maus eller? // Bra serie förresten. Läs den om du inte gjort det. Om du läst den så läs den en gång till.

En sån nasse-serie? Huga.
(Seriously - Maus blev förbjuden i en tysk delstat som varandes nazist-propaganda; någon myndighetsperson såg att den hade en svastika på omslaget...)

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Maus (OT)

(Seriously - Maus blev förbjuden i en tysk delstat som varandes nazist-propaganda; någon myndighetsperson såg att den hade en svastika på omslaget...)
Många förlag i USA ville inte ta i den med motiveringen att sådant inte var ett lämpligt ämne för serier (som heter "comics" på engelska). Det gick inte in i deras begreppsvärld att det inte måste vara komedi eller superhjältar för att vara "comics".

Man kan aldrig underskatta folks dumhet.

I vilket fall så är det ett gripande och välgjort verk som jag rekommenderar förbehållslöst. Det borde ingå som standard i högstadieundervisningen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Maus (OT)

Särskilt skildrandet av de överlevande judarna känns väldigt gripande. Varken teckningsstilen eller det faktum att alla huvudpersoner är djur försämrar eller förringar det viktiga budskapet. Mer serier i skolan!

Staffan

Myrmidon

Är det överhuvudtaget möjligt för honom att samarbeta med något sådant som magiker från en annan värld och sånt?
Jag vet inte hur korpral Hitler skulle hantera magiker som specifikt är från en annan värld eller så, men var inte nassarna rätt nära sammanbundna med ett eller annat ockult brödraskap (Thulebrödraskapet har jag hört nämnas då och då i sammanhanget). Jag kan definitivt tänka mig nazistiska magiker, eventuellt kan ju koncentrationslägren användas för att plocka ett eller annat människooffer från och lite sånt elakt.

Staffan

Myrmidon
  • Orrorsh: Viktoriansk skräck i Indonesien.
  • Nippon Tech: Intriger, modest high-tech, megaföretag, och ninjor i Japan.
  • Living Land: Stenålder, ödlemän och dinosaurier i Nordamerika.
  • Aysle: Fantasy på de Brittiska öarna och i Skandinavien.
  • Nile Empire: Indiana Jones-pulp med lite weird science och pseudoegyptisk magi/religion i Nordöstafrika.
  • Cyberpapacy: Medeltida ond-katolsk teokrati som fått en skjuts in i cyberteknologi, i Frankrike.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sovjethymnen då?

Tja...en cool idé vore ju en ubåtspromotion-bild med texten 'Båten' på västtunga, eller något ;-)

Men...men...var ska man få plats att ha med sovjethymnen, då? Den är ju obligatorisk, juh.

- Ymir, tycker till

Krille

Super Moderator
Vargflock

"Tja...en cool idé vore ju en ubåtspromotion-bild med texten 'Båten' på västtunga, eller något ;-)"

Hoppas den här är nära nog:

Mer päls här

"Men...men...var ska man få plats att ha med sovjethymnen, då?"

Den kommer i "Valkyria: Östfronten", förstås. :gremwink:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Lemuria -- återkomsten

Jag kan glädja er alla med att i kommande Sverox fortsätter min beskrivning av Lemuria, nu med fokus på kontinenten som sådan, och i numret därefter kommer ett set enkla figurspelsregler för skirmish-strider i Lemuria skrivna av Michael Leck.

Jag har länge varit road av alternativa världshistorier och anser att här finns god potential för kul spelkampanjer.

Krille

Super Moderator

"Jag kan glädja er alla med att i kommande Sverox fortsätter min beskrivning av Lemuria, nu med fokus på kontinenten som sådan, och i numret därefter kommer ett set enkla figurspelsregler för skirmish-strider i Lemuria skrivna av Michael Leck."

Awkoolt! *väntar med spänning*

"Jag har länge varit road av alternativa världshistorier och anser att här finns god potential för kul spelkampanjer."

Jag håller med dig - det är skitkul med alternativ historia. Problemet är att få andra är det.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Vargflock

'Valkyria: Östfronten' ser man fram emot. Fram för humanoidia ryska björnar och sibiriska tigrar med maskingevär :)

Helt rätt. Men hur säger man 'Das boot' på västtunga, då? :)

- Ymir, nyfiken.

Helmgast

Jag gör det. Jag vill själv göra (vill, varken kan eller orkar) göra ett rollspel med grekisk järnålder, fast med magiteoretiker istället för filosofer, och med 'sann' mytologi.

Jag tror rätt många rollspelare gillar alternativ historieskrivning, förutsatt att det blir bra.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: GURPS Atlantis

Jag vill själv göra (vill, varken kan eller orkar) göra ett rollspel med grekisk järnålder, fast med magiteoretiker istället för filosofer, och med 'sann' mytologi.
Ta en titt i GURPS Atlantis' forntidskampanj.

thark

Hero

Om du gör det vill jag spela det. Har ungefär samma hinder som du. :)

Motsvarande romerskt vore också trevligt. GURPS Imperial Rome finns iofs.

"'Illa' är det ord som ploppar upp i mitt sinne..."

Menar du "illa" i bemärkelsen "skicka dom till koncentrations läger" eller ser dom "bara" ned på dem? (får inte lika bra privilegier, man litar inte lika mycket på dem, blir utsatta för glåpord o.s.v.)

Vad har de magikunniga (d.v.s. häxor och älvor) för roll i kriget. Slår vad om att hitler har anställt en massa häxor, han var ju rätt vidskeplig av sig och gillade det okulta.

Krille

Super Moderator
Þone Sæbat [ANT]

"Men hur säger man 'Das boot' på västtunga, då? :)"

"Þone Sæbat", eller möjligen "Þone Dufansæbat".

Så nu vet ni det.

Nightowl

Champion

I 'FVLMINATA' överlever Plinius inte bara vulkanutbrottet i Pompeii, han börjar också studera kemi för att lista ut hur vulkaner fungerar, och helt händelsevis uppfinner han krutet.

I detta ukroniska rollspel överlever romerska imperiet längre tack vare legionärernas 'dundrare' = musköter ('fulminata'). I spelet ingår också att mysteriekulternas magi fungerar, men det håller sig i bakgrunden.

Rekommenderas.

Erik

Nightowl

Champion

Slår vad om att hitler har anställt en massa häxor, han var ju rätt vidskeplig av sig och gillade det okulta.
Det där är delvis en myt - Hitler själv var mycket förtjust i allt som var ceremoniellt, men trodde inte så mycket på att det hade någon annan effekt än att imponera på folk, vilket iofs var mycket viktigt för honom. Det var en del andra högt uppsatta nassar som var besatta av det ockulta. Däremot var Hitler paranoid, som de flesta andra tyranner, och eftersom antisemitism alltid gått hand i hand med idéer om hemliga sällskap av frimurare och illuminati och fan och hans moster, var Hitler övertygade om att det fanns hemliga sällskap som konspirerade och hade sig.

'Riktiga' trollkarlar som kan döda folk på avstånd med hemliga ritualer (kom ihåg att det är folktro-magi som gäller i Västmark, inte eldklot och tocket) låter som något som en normal diktator borde vara MYCKET försiktigt med - sagda häxor bör vara inåthelvete lojala och kunna bevisa det.

Fast jag tror inte man skickat 'misstänkta magiker' i koncentrationsläger. Man hade nog avrättat dem mer direkt. De borde ju också vara ett mindre omfattande problem än de andra folkgrupperna man ville bli av med.

Erik