Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
- Joined
- 7 Sep 2015
- Messages
- 2,615
Inspirerat av Kranks arbetsdagbok tänkte jag börja skriva lite rapporter här, när jag har något att rapportera. Det hjälper mig mycket att skriva om mitt kreativa arbete och jag får för mig att det minimerar risken för att projekt blir liggandes. Att jag kan intala mig själv att folk "väntar på nya rapporter" eller något i den stilen. Så nu kör vi:
RAPPORT 2022-03-27
Skyarna tjockna (Askhem)
Tidigare Fröken Smirnoffs Känsla för Död. Ett rejält äventyr till Askhem och #2 i kampanjen Askhem Requiem. Tidsoptimist som jag är trodde jag att detta skulle vara klart för länge sedan, men jag har nu iaf skrivit akt 1 (av totalt 3). Det tog otroligt lång tid för mig att hitta en story som jag var nöjd med, började skriva på ett par men de kändes inte inspirerande och jag fick börja om från början. Här kan jag i alla fall dela med mig av en synopsis (som fortfarande är en skiss!), för den som är nyfiken:
Dö vid denna källa (Askhem)
@Bifur har skrivit denna lilla pärla till Askhem och allt är klart (finns som pdf). Nu återstår bara att kolla test-trycken och sen kolla om någon butik är intresserad av att plocka in den. En kul sak är att jag lagt upp den som print-on-demand både på lulu och drivethroughrpg, så jag kommer att kunna göra en utförlig jämförelse av deras trycktjänster - kanske en egen tråd om det.
Dimmiga Dalar
Detta lilla projektet ligger verkligen på is. Vi genomförde dock ett litet speltest (tack @guldfink och @Rickard !) och jag tänker göra en liten kraftansträngning för att uppdatera dokumentet utifrån den feedback jag fick där. Samt lite uppsnyggning av formatering osv.
Hexkrälet (i väntan på en riktig titel)
Har länge klurat på att skriva ett ordentlig hexkräl, så som jag vill ha det. Kanske satsar på att få ut det när nya DoD kommer eller till HT/KH. Har inte börjat skriva men kladdar anteckningar i min lilla svarta bok ibland. Jag vill att det ska vara en blorb med allt som behövs för att köra igång.
RAPPORT 2022-03-27
Skyarna tjockna (Askhem)
Tidigare Fröken Smirnoffs Känsla för Död. Ett rejält äventyr till Askhem och #2 i kampanjen Askhem Requiem. Tidsoptimist som jag är trodde jag att detta skulle vara klart för länge sedan, men jag har nu iaf skrivit akt 1 (av totalt 3). Det tog otroligt lång tid för mig att hitta en story som jag var nöjd med, började skriva på ett par men de kändes inte inspirerande och jag fick börja om från början. Här kan jag i alla fall dela med mig av en synopsis (som fortfarande är en skiss!), för den som är nyfiken:
En ung flicka sägs ha krafter som kan bota Den Svarta Döden. Ryktet tas inte på allvar i större utsträckning förrän hon lyckas bota Självaste Biskop Anselm när han, smittad av farsoten, vandrar på dödens rand. Den tillfrisknade biskopen talar nu öppet om flickan som ett helgon, kommet att frälsa staden.
I maktens korridorer börjar oro bubbla. Är flickan verkligen ett helgon? Eller är hon en rebell och bedragare, med mål att störta rådande regering? Kanske är hon en häxa, sänd att förvrida våra sinnen och leda staden djupare in i mörkret?
När flickan plötsligt försvinner, efterlyst och utpekad som kättare av Trolldomskommissionen, uppstår panik i staden. Folket vill ha sin frälsare och missnöjet ser inga gränser. Flickan är politiskt sprängstoff och alla fraktioner vill komma åt henne, för att gynna sin egen agenda.
Rollpersonerna blir skickade att gräva i flickans bakgrund för att se var hon kan hålla sig gömd. Det blir en mörk resa som kommer att ta dem till farliga delar av Askhem, som den stängda ön Ängsviken, Tiggarkonungens underjordiska kåkstad och det farliga slummet Träskstaden. Sanningen om flickan och hennes krafter ska visa sig vara mörkare än vad någon kunnat ana.
I maktens korridorer börjar oro bubbla. Är flickan verkligen ett helgon? Eller är hon en rebell och bedragare, med mål att störta rådande regering? Kanske är hon en häxa, sänd att förvrida våra sinnen och leda staden djupare in i mörkret?
När flickan plötsligt försvinner, efterlyst och utpekad som kättare av Trolldomskommissionen, uppstår panik i staden. Folket vill ha sin frälsare och missnöjet ser inga gränser. Flickan är politiskt sprängstoff och alla fraktioner vill komma åt henne, för att gynna sin egen agenda.
Rollpersonerna blir skickade att gräva i flickans bakgrund för att se var hon kan hålla sig gömd. Det blir en mörk resa som kommer att ta dem till farliga delar av Askhem, som den stängda ön Ängsviken, Tiggarkonungens underjordiska kåkstad och det farliga slummet Träskstaden. Sanningen om flickan och hennes krafter ska visa sig vara mörkare än vad någon kunnat ana.
Dö vid denna källa (Askhem)
@Bifur har skrivit denna lilla pärla till Askhem och allt är klart (finns som pdf). Nu återstår bara att kolla test-trycken och sen kolla om någon butik är intresserad av att plocka in den. En kul sak är att jag lagt upp den som print-on-demand både på lulu och drivethroughrpg, så jag kommer att kunna göra en utförlig jämförelse av deras trycktjänster - kanske en egen tråd om det.
Dimmiga Dalar
Detta lilla projektet ligger verkligen på is. Vi genomförde dock ett litet speltest (tack @guldfink och @Rickard !) och jag tänker göra en liten kraftansträngning för att uppdatera dokumentet utifrån den feedback jag fick där. Samt lite uppsnyggning av formatering osv.
Hexkrälet (i väntan på en riktig titel)
Har länge klurat på att skriva ett ordentlig hexkräl, så som jag vill ha det. Kanske satsar på att få ut det när nya DoD kommer eller till HT/KH. Har inte börjat skriva men kladdar anteckningar i min lilla svarta bok ibland. Jag vill att det ska vara en blorb med allt som behövs för att köra igång.
Last edited: