Lemurs lilla preppguide

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,530
Jag har knåpat ihop en liten preppguide. Gjorde den egentligen helt för min egen skull men det är alltid kul att dela med sig! Det är en salig blandning av stulna idéer från framförallt; Microscope, Fate, PbtA och Lazy Dungeon Masters Guide.


Förberedelser innan första spelomgången

Steg 1: Ja ja ja nej nej nej
Be varje spelare säga en sak som de antingen vill ha med eller en som de inte vill ha med. På så vis får du ihop två korta listor som kan se ut som exemplet nedan:

Ja: djungel, intriger, fasor från bortom tid och rum
Nej: drakar, trollkarlar, vampyrer


Listorna tjänar dig både som inspiration och som en säkerhetsfunktion, det är alltid roligast att spela det som spelarna faktiskt gillar och är peppade på.

Steg 2: Trubbel
Hitta på ett stort besvärligt trubbel. Detta är vad som tvingar in rollpersonerna i äventyret och det som de måste lösa (eller misslyckas med att lösa) innan äventyret är över.

Exempel:
  • Landet blir invaderat av monster som verkar styras av en ond ledare.
  • Mäktiga reliker, som inte får hamna i fel händer, blir stulna.
  • En viktig person har blivit kidnappad under mystiska omständigheter.

Steg 3: Laviner
Skapa 1-3 så kallade laviner som på ett eller annat sätt står i relation till ditt trubbel. Det representerar olika rörelser i världen som agerar autonomt och som kommer att nå sina mål om inte rollpersonerna lyckas stoppa dem. De behöver nödvändigtvis inte vara motsatta rollpersonernas sak, även om det ofta blir intressant om åtminstone en är det.
En lavin följer följande format: namn, beskrivning, ledare, mål samt åtminstone tre steg de kommer att ta för att nå målet. Nedan hittar du ett exempel på hur en lavin kan se ut.

Namn: Mörka skogens systerskap
Beskrivning: En grupp fanatiska anhängare av mordets gudinna.
Ledare: Översteprästinna Ygret
Mål: Att ge Ygret mäktiga krafter genom att genomföra en förbjuden ritual och sedan ta över makten i området.
Steg 1: Samla in tio hjärtan av oskyldiga offer
Steg 2: Hitta det förlorade templet
Steg 3: Genomföra den förbjudna ritualen
Steg 4: Mörda landets senat och inrätta Ygret som tyrann


Steg 4: Personer
Skapa 3-4 viktiga personer som finns i rollpersonernas närhet och som de kommer att kunna träffa under spelets första sessioner. Tänk ut vilka som kan tänkas stå i deras väg, som kanske behöver deras hjälp eller som kan erbjuda dem hjälp. Oftast räcker det med namn, titel eller funktion samt en kort beskrivning.

Exempel:
Janos, sjökapten. En munter person som ofta sjunger högt. Kapten på skeppet Sorgefågeln.

Steg 5: Platser
Detta steget fungerar precis som steget för personer men med platser istället. Skapa minst en trygg plats samt 1-2 skumma ställen.

Exempel:
Vredesvik. Mindre hamnstad och en knutpunkt för handel i regionen

Steg 7: Hemligheter och sanningar
Skriv ner en liten lista på 5-10 hemligheter och sanningar. Detta är sådant som rollpersonerna inte känner till men som kan komma att uppdagas under spel.

Exempel:
  • Kokerskan Johanna är en hemlig medlem i Mörka skogens systerskap
Steg 8: Sätt bollen i rullning
Tänk efter hur rollpersonerna blir inblandade, gärna på ett dramatiskt sätt. Skapa en situation där de tvingas agera, för att rädda sig själva eller det som de håller kärt.

Exempel:
En skadad kvinna anländer till byn och berättar om hur hon och hennes karavan blev attackerade av svartklädda kultister. Rollpersonerna inser att en nära vän fanns med på den saknade karavanen.

Mellan spelpass
Uppdatera din prepp enligt följande steg.
Rollpersonerna: Fundera över vilka de är och vad de vill, använd det som inspiration till följande steg.
Laviner: Vad händer med lavinerna? Är de närmare något delmål eller har något delmål ändrats för dem? Har det uppstått nya laviner?
Personer: Lägg till personer efter behov. Kanske har rollpersonerna rest till en ny plats eller finns det nya inblandade där de befinner sig?
Platser: Hitta på nya platser i takt med att rollpersonerna rör på sig. De kanske har valt att röra sig i en riktning du inte hade förutsett och nu har du chansen att bygga ut.
Hemligheter och sanningar: Lägg till ändra eller ta bort beroende på vad som verkade mest intressant under ert förra spelpass. Du kom säkert på en massa balla grejer under förra spelpasset som du kan addera.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,530
Här kommer ett komplett exempel på prepp som jag har skrivit inför att kanske spela Mouseritter med mina barn:

Den Slumrande Kristallen

Trubbel

En fruktansvärd farsot sprider sig från gränslanden, den dödar all växtlighet omkring sig och förvandlar varelser till vidriga monster. Samtidigt, i byn Hasselvrå, har den stora gröna kristallen, som sitter i mitten av torget börjat spricka och mörkna. Det sägs att kristallen en gång strålade av mystisk energi och att den hade förmågan att hålla mörkret på avstånd.

Laviner

Svarta Ormens Följe
Beskrivning:
En fanatisk kult som dyrkar guden Noktur “den svarta ormen” och vill sprida dess mörker över världen.
Ledare: En mystisk figur känd endast som "Vita sorken".
Mål:Att släppa lös Noktur fulla kraft och kasta världen i mörker.
  • Steg 1: Korrumpera väktare av gamla platser och på så vis stärka Nokturs kraft.
  • Steg 2: Utföra ritualer för att förstärka Nokturs inflytande.
  • Steg 3: Hitta ett sätt att förstöra den gröna kristallen, den sista barriären mot Nokturs makt.

De Fördrivna
Beskrivning:
En grupp möss och gnagare som har förvisats från Hasselvrå på grund av olika förbrytelser, varav vissa menar att de till och med var oskyldigt dömda.
Ledare: En vis men desillusionerad näbbmus vid namn Elara.
Mål:Att hitta ett sätt att överleva i gränslanden och rentvå sitt namn.
  • Steg 1: Söka skydd och resurser i de farliga gränslanden.
  • Steg 2: Undersöka mörkrets natur och hitta metoder för att bekämpa den.
  • Steg 3: Övertyga Hasselvrås invånare om att de ska bli benådade för sina brott.
Personer
  • Gorbut, byäldste: En vis men bräcklig gammal padda som är den enda som minns legenden om kristallen och hur man bekämpar mörkret.
  • Mirra, jägaren: En skicklig sork som har sett mörkrets effekter i gränslanden och försöker varna byborna.
  • Torsten, smeden: En misstänksam men godhjärtad ekorre som misstror främlingar men som är villig att hjälpa dem i nöd.
Platser
  • Hasselvrå: En stillsam och mysig by som nu är hotad av den mörka farsoten. I centrum står den slumrande kristallen, byns sista hopp.
  • De tysta skogarna: En gång fulla av liv, nu tysta och kusliga, påverkade av Nokturs mörker.
  • Glömskans grotta: Enligt legenden finns här ledtrådar till hur man bekämpar Noktur, men grottan är full av faror.
Hemligheter och sanningar
  1. Mirra är en av De fördrivna, men döljer sin identitet för att kunna varna byn.
  2. Elara (ledare av De fördrivna) var en gång lärjunge till Gorbut, men en dag slarvade hon och råkade sätta eld på den stora loggboken, som innehöll samlad kunskap från generationer av byäldsta. Ett oförlåtligt brott, enligt Gorbut.
  3. Igelkotten Irgelkutt är en hemlig medlem av Den svarta ormens följe och rapporterar allt hon hör i Hasselvrå till en stor korp som hon då och då träffar i skogen.
  4. I Glömskans grotta finns en väggmålning som visar ett flertal gamla tempel som verkar ha med kristallens krafter att göra
  5. Den mörka farsoten har slagit rot i Glömskans grotta och den krälar av förvridna sniglar.
Sätt bollen i rullning

Det är en lugn solig marknadsdag i Hasselvrå när plötsligt jägaren Mirra anländer, jagad av förvridna paddor! Hon vädjar till Hasselvrås invånare att hjälpa till att hitta ett sätt att bekämpa mörkret innan allt är för sent.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Använder flodvågen istället för lavinen som metafor, men kan tänka mig att symboliken både blir lik och olik.


Tänker mig stegen i flodvågen som följande. :
  1. Man etablerar ett hot som kommer, men inte är närvarande.
  2. Man beskriver hur det är i hotets frånvaro (ebben före floden).
  3. Man stegrar hotets ankomst genom att antyda tecken på att den skall komma.
  4. Hotet sköljer över en.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,530
Gillar hur du strukturerar lavinerna med tydliga stegmål.

Men mest av allt gillar jag namnet igelkotten Irgelkutt :) Min dag har blivit ett snäpp gladare :)
Tack! Jag har snott formen från framförallt denna bloggposten:
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,688
Location
Göteborg
Riktigt användbart! Jag sparar länken för att testa i en nysådd setting. Brukar du göra lavinerna jämnstarka eller olika stora?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,530
Riktigt användbart! Jag sparar länken för att testa i en nysådd setting. Brukar du göra lavinerna jämnstarka eller olika stora?
Kul! Jag tänker nog att lavinerna kan ha olika omfång men att de inte behöver preppas om de är allt för betydelselösa och små.
Sen har jag i sanningens namn inte kört detta konceptet särskilt länge så jag kommer kanske hitta en massa insikter om det på sikt.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,688
Location
Göteborg
Kul! Jag tänker nog att lavinerna kan ha olika omfång men att de inte behöver preppas om de är allt för betydelselösa och små.
Sen har jag i sanningens namn inte kört detta konceptet särskilt länge så jag kommer kanske hitta en massa insikter om det på sikt.
Det låter toppen! Du får gärna uppdatera tråden efterhand som du upptäcker nya saker : )
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Steg 3: Laviner
Skapa 1-3 så kallade laviner som på ett eller annat sätt står i relation till ditt trubbel. Det representerar olika rörelser i världen som agerar autonomt och som kommer att nå sina mål om inte rollpersonerna lyckas stoppa dem. De behöver nödvändigtvis inte vara motsatta rollpersonernas sak, även om det ofta blir intressant om åtminstone en är det.
En lavin följer följande format: namn, beskrivning, ledare, mål samt åtminstone tre steg de kommer att ta för att nå målet. Nedan hittar du ett exempel på hur en lavin kan se ut.

Namn: Mörka skogens systerskap
Beskrivning: En grupp fanatiska anhängare av mordets gudinna.
Ledare: Översteprästinna Ygret
Mål: Att ge Ygret mäktiga krafter genom att genomföra en förbjuden ritual och sedan ta över makten i området.
Steg 1: Samla in tio hjärtan av oskyldiga offer
Steg 2: Hitta det förlorade templet
Steg 3: Genomföra den förbjudna ritualen
Steg 4: Mörda landets senat och inrätta Ygret som tyrann
Det här ser jag verkligen fram emot att höra mer om. Mycket eftersom jag själv har kommit fram till följande:

 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,530
Det här ser jag verkligen fram emot att höra mer om. Mycket eftersom jag själv har kommit fram till följande:

Du menar att du föredrar enskilda spelledarpersoner istället för grupper? Eftersom lavinerna ha en ledare blir det ju lite en hybridvariant här. För annars är ju lavinerna egentligen bara min svenska översättning av Fronts från Dungeon World, så det är ju ett beprövat koncept. Men jag tycker att de är svåranvända i sitt originalutförande med begrepp som grim portents osv.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Du menar att du föredrar enskilda spelledarpersoner istället för grupper? Eftersom lavinerna ha en ledare blir det ju lite en hybridvariant här. För annars är ju lavinerna egentligen bara min svenska översättning av Fronts från Dungeon World, så det är ju ett beprövat koncept. Men jag tycker att de är svåranvända i sitt originalutförande med begrepp som grim portents osv.
Person eller grupp spelar inte så stor roll (båda är fraktioner för mig) utan just att lavinerna kommer i steg. Det gör att jag enkelt kan skapa rykten och påverka det pågående äventyret genom att lägga stegen i kollisionskurs med rollpersonernas framfart.

Det är hur jag spelar en fisktank (agendor och "think of a storyline"), bara att det är ett annat upplägg.

[edit] Länken till "preppa plot" var fel. Den borde ha pekat till trådstarten.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag gillar när [whatever] introduceras stegvis och att det finns tydliga trappsteg att använda sig av. Visst kan det i praktiken vara en glidande skala, men för att strukturera tanken.
Exempel: Steg 1: Samla in tio hjärtan av oskyldiga offer
  1. Vardag
  2. etablerande av att x finns
  3. frånvaron av x beskrivs
  4. x antyds i detaljer
  5. x närvaro etableras
  6. x visar sig

  1. Etablerat att det inte är vanligt att man riskerar att bli berövad sitt hjärta. …
  2. … i kontrast till att det just skett ett fall av detta. Omgivningens upprördhet.
  3. Det lugnar ner sig och vardagen fortsätter.
  4. Beskriv personer som senare kommer drabbas.
  5. Ytterligare en person som fått sitt hjärta utslitet.
  6. Nu är det i rullning. Fler fall sker.
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Det som är coolt med stegen är att de behöver inte bara vara framtidsmål, utan kan istället fungera som en bakgrund.

Ledare: Översteprästinna Ygret
Mål: Att ge Ygret mäktiga krafter genom att genomföra en förbjuden ritual och sedan ta över makten i området.

Steg 1: Samla in tio hjärtan av oskyldiga offer
Steg 2: Hitta det förlorade templet
Steg 3: Genomföra den förbjudna ritualen
Steg 4: Mörda landets senat och inrätta Ygret som tyrann

Du skulle kunna börja på steg 1 men du skulle också kunna låta Ygret redan hittat det förlorade templet (steg 2).

Jag hade velat se kampanjmoduler med steg som detta för olika fraktioner och sedan får spelledaren välja vilka steg som redan har skett. En grupp kanske börjar med att landets senat är mördad med Ygret som tyrann medan andra börjar på steg 1 men har andra steg som redan evolverat.

Så att varje spel blir helt unika för varje spelgrupp. Så här hade jag velat hantera intriger inom fraktioner också. Olika grupperingar inom en fraktion har olika steg och så får spelledaren välja hur långt varje steg har kommit. Det hade gjort fraktioner till någonting intressant än som det brukar vara inom rollspel: "Här är avdelning 1, 2, 3 och de har inget att göra med varandra. Gör något av det."
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,262
Location
Stockholm
Det svåra med laviner/flodvåger/fronts för mig är att det oftast känns som att de blir ganska ovidkommande för mina spelare. ”Än sen då?” Speciellt när spelarna är duktiga på att hitta egen motivation och börjar gilla sina rollpersoner. Visst att jag kan sätta lavinen i direkt motsättning mot spelarna, men då behöver jag generellt inte flera steg, bara det omedelbara - resten kommer påverkas så mycket ändå.

De gör dock världen mer levande, ska sägas! Även om det går att få världen att verka levande genom att totalimprovisera, så hjälper det inspirationen att ha lite mer koll, och ha preppat plot på detta vis.

Det kan också vara svårt att föreställa sig vad som händer efter att lavinen uppnått sitt mål. ”Sen då?” Vad innebär det att Ygret fick sina krafter? Jag har märkt att den osäkerheten gör att jag hejdar mig som spelledare ibland - jag vill inte att stegen ska gå för fort för då måste jag förbereda mer!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,530
Det svåra med laviner/flodvåger/fronts för mig är att det oftast känns som att de blir ganska ovidkommande för mina spelare. ”Än sen då?” Speciellt när spelarna är duktiga på att hitta egen motivation och börjar gilla sina rollpersoner. Visst att jag kan sätta lavinen i direkt motsättning mot spelarna, men då behöver jag generellt inte flera steg, bara det omedelbara - resten kommer påverkas så mycket ändå.
Jag ser det bara som olika prompter på vad som kan hända omkring rollpersonerna. Om de ska hälsa på sin gamla polare Grisoldlarjanne och så hittar de honom med hjärtat utskuret (Ygrett!). Sånna grejer.

Sen tycker jag också att det är bra att tänka sig att stegen är lavinens egen plan och inga fasta plot-steg i äventyret. Det finns exempelvis inget som säger att ritualen som Ygrett försöker genomföra alls fungerar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Jag ser det bara som olika prompter på vad som kan hända omkring rollpersonerna. Om de ska hälsa på sin gamla polare Grisoldlarjanne och så hittar de honom med hjärtat utskuret (Ygrett!). Sånna grejer.
Ja, direkt eller indirekt ha något med rollpersonerna att göra. Det kan vara en spindel i nätet och rollpersonerna känner av dess tentakler i formen av efterdyningar av dess mål. Stegen kan också påverka, precis som du skriver, folk i rollpersonernas närhet.

Man kan tänka sig att skapa massor av saker i världen som inte har med rollpersonerna att göra och ett sådant dockskåpsformat skulle säkert vara kul för spelledaren, men det måste komma in i spel på något sätt och kunna påverka rollpersonerna för att jag ska tycka att det är en förberedelse som har existensberättigande.

Sen tycker jag också att det är bra att tänka sig att stegen är lavinens egen plan och inga fasta plot-steg i äventyret. Det finns exempelvis inget som säger att ritualen som Ygrett försöker genomföra alls fungerar.
Ja, lavinens framfart är satt så länge rollpersonerna inte påverkar det med sina handlingar. Det är, för mig, underförstått med den här typen av förberedelser.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
171
Location
Malmö
För att använda lavinerna med mer fokus på problemlösning och utmaningar är det något speciellt att tänka på? Alltså inte PbtA/DW. T ex 1 på 6 att lavinen eskalerar varje dag? Och 1 på 6 att ritualen fungerar vid varje försök?
 
Top