Nekromanti Letar efter enkelt rollspel

L337

Warrior
Är det någon som känner till något (bra) gratis rollspel som är på 20-60 sidor? Eftersom jag är nybörjare (har bara kört några gånger) är det rätt bra med ett enkelt regelsystem (man brukar inte kunna göra så värst komplicerade regler på bara 20-60 sid.) eftersom man då kan lära in regler snabbt som är lätta att spela med (fast det har väll alla förstått :gremgrin:). Helst science fiction (förståss :gremlaugh:)

Troberg

Sinister eater
Är det någon som känner till något (bra) gratis rollspel som är på 20-60 sidor? Eftersom jag är nybörjare (har bara kört några gånger) är det rätt bra med ett enkelt regelsystem (man brukar inte kunna göra så värst komplicerade regler på bara 20-60 sid.) eftersom man då kan lära in regler snabbt som är lätta att spela med (fast det har väll alla förstått ). Helst science fiction (förståss )
Definitivt GURPS Lite, vilken kan tankas hem gratis från http://www.sjg.com. Den innehåller hela kärnan i GURPS-systemet, vill du senare utöka med mer så kan du köpa det "riktiga" GURPS, men personligen tycker jag att Lite räcker utmärkt.

Johan K

Gammal & dryg
Millenium

Tjaa, får ta & rekomendera Millenium som kan laddas ner.
Det är ett synnerligen trevlgt rolslpel som jag har spelat. Enkelt, roligt & förbaskat bra spel helt enkelt !!
Forumet för det finns under Indieforumena.

Rising

Vila i frid
Snart kommer Krille och bifogar en länk till en version av Västmark. Sedan kommer Gurgeh och länkar till sitt Millennium. Jag gissar att du får en länk till In The Dark också.

De tre är de jag rekommenderar främst. Nu fick du höra det från någon annan än de som skriver spelen, så då vet du att dessa spel måste vara bra.

Jag skulle dock spana in årets Dogmabidrag först om jag vore du. De är visserligen bara på ett enda ark vardera, men låt inte det lura dig. Ett par av spelen är perfekta som grund för din spelgrupp att börja med och sedan spinna vidare på. Jag skulle exempelvis börja med Vitulvs Vintervaka om jag var du (och om du kunde gå med på att lira Fantasy istället för S/F). Det är ett extremt bra nybörjarspel, som också ser ut att vara ett kul spel att bygga vidare på i föreningen. Var inte rädd för att hitta på egna monster och sån't, det är ju det som är det roligaste med att vara SL.

Bland Dogmabidragen så fanns det också ett gäng S/F-spel, så det är inte omöjligt att du hittar något som kan passa dig.

Om det är okej med engelska så tror jag att jag kan rekommendera Icar som är ett typiskt S/F-spel. Inte för att jag har spelat det, men jag kastade ett getöga över det nu och det såg rätt bra ut. Grundreglerna är visserligen på 90 sidor, men de är inte direkt snåla med utrymmet. Det ser ut att vara ett typiskt nybörjarvänligt spel. Dessutom har de en del element som jag tycker var rätt balla.

Feliath

Swashbuckler
Fix you riiight up, cleeean as a whistle!

Är det någon som känner till något (bra) gratis rollspel som är på 20-60 sidor?
Sho', mac; kolla här: Staden :gremgrin:

Vi har ett nummer av Metropolitiska Sällskapets Tidskrift, som vi gjort vårt bästa för att göra till en bra grundplåt, på en 12-14 sidor, som du kan ladda ned, och på det en hel hög material på Wikin. Reglerna i MST är enkla så det räcker och blir över, och vi har ett par alternativa system också. (Det får man tag på här på WRNU (för Arvidos har missat att flytta vissa av trådarna): Halvfärdiga alt-regler)
Det är i och för sig inte science, men det är fiction så det räcker och blir över. Och vad som är bra är förstås subjektivt, och jag har ett kraftigt jäv - but I love that game :gremsmirk:

/Feliath - Space Age Baby Game

L337

Warrior
fast är inte både millenium och Västmark över 60 sidor :gremlaugh:.
In the dark har jag både utskrivet och läst så det behöver ingen göra sig besväret att tipsa om. Det är ju förtsåss rätt bra.

Rising

Vila i frid
fast är inte både millenium och Västmark över 60 sidor
Välj ut de 60 bästa sidorna, då, eller läs bara de 60 första, det spelar ingen roll. Det är bra rollspel, och de skulle kunna få in det de handlar om på 60 sidor om de inte hade brytt sig om att förklara reglerna på bra sätt och visa inbjudande layout med läckra bilder och vettig design. Nu får du allt det där nybörjarvänliga på köpet. Så du får mindre än 60 sidors informationsmängd förklarade på precis så pass bra sätt att det blir trevligt och enkelt att läsa. Mer än 60 sidor alltså i slutändan, men det är för att det ska gå enklare för dig att läsa.

Så stirra dig inte blind på sidantalet; båda spelen är enkla och man har egentligen inga ursäkter för att inte ladda ner dem annat än att man kanske hellre vill köpa den fräschaste versonen av Västmark istället för att nöja sig med gratisversionen, och att man... tja, jag vet inte varför man inte skulle vilja ladda ner Millennium. För att man är allergisk mot kvalitet, kanske. Då skulle jag kunna förstå det.

L337

Warrior
Visst har det sin fördelar med många sidor. Jag raddar upp för- och nackdelar:
Fördelar:
Ofta brukar det vara bättre beskrivet.

Nackdelar:
Stackars skrivare
Brukar var jobbigare att läsa p.g.a. textmängd.

Krille

Super Moderator
Gränsvärldar

"Är det någon som känner till något (bra) gratis rollspel som är på 20-60 sidor? [snippeti] Helst science fiction (förståss )"

Ta en titt på Gränsvärldar. Science fiction, 64 sidor, och hyfsat realistiskt.

L337

Warrior
Re: Gränsvärldar

har redan skrivit ut och läst igenom (fast det var rätt länge sedan).
jag gillar tärningssystemet.

Hur enkelt är gränsvärldar egentligen?
Produceras det någe material till det fortfarande?
Hur många använder det egentligen?

Rising

Vila i frid
Brukar var jobbigare att läsa p.g.a. textmängd.
Mmm, fast då hade det påverkat mitt helhetsbetyg. Gamla versionen av Millennium använde faktiskt mycket mer text för att presentera en och samma saker som Gurgeh sedan lyckades komprimera och göra mer lättförståeligt i den nya versionen. Så dessa partier blev både mindre och mer lättfattliga än vad de hade varit tidigare. När det gäller andra regler så kan det vara så att en lite längre textmängd faktiskt gör läsningen lättare att ta till sig än om man försöker hålla sig så kortfattad som möjligt.

Därför ansåg jag att det var lämpligast att se till själva innehållet i sig. Millennium är vad jag skulle vilja anse ett rätt enkelt rollspel att lära sig reglerna till. Det är ett "litet" rollspel, även om det är på fler än 60 sidor.

Så man bör inte stirra sig blind på textmassan i sig. Jag har aldrig haft mer problem med något textstycke än när jag har haft ett begränsat utrymme att skriva på. Det är mycket enklare för mig att bre ut mig på en sida extra än att börja sålla i en text för att hålla mig så kortfattad som möjligt. Ofta blir det tydligare i den långa verisonen, dessutom.

Krille

Super Moderator

"Hur enkelt är gränsvärldar egentligen?"

Hyfsat. Eon är mer komplext och DoD6R är nog rätt jämförbart.

Jag hade aldrig skrivit Gränsvärldar på samma sätt i dag, dock.

"Produceras det någe material till det fortfarande?"

Jag har fortfarande Evangelium på gång till Gränsvärldar, men det ligger hårt på is och krutet spenderas på annat.

"Hur många använder det egentligen?"

Faen vet.

Troberg

Sinister eater
Jag skulle dock spana in årets Dogmabidrag först om jag vore du.
Jag skäms så här
mycket. Jag borde naturligtvis kommit ihåg dem. De är definitivt värda en titt!

Krille

Super Moderator

"Fast borde det inte gå att göra en ny utgåva av det?"

Jo, men jag har inte tid. Jag har ett Andra Imperiet att skriva. :gremgrin:

L337

Warrior
Jo fast de har jag både provspelat (ett par av dem) och tittat igenom ordentligt. Rätt kul att använda när man inte orkar med regler eller nå sånt. Jag har ju själv bidragit till den utmaningen fast mina bidrag har ju inte vait så lyckade. Det första, Hjälten Gegg, sög uppriktigt sakt. Jag tog mig kanske en timme till att göra det. Hamasters var däremot bättre men både han som jag gjorde det med och jag tycker ändå det inte blev så bra då det blev för våldsbaserat, man gjorde ju inte så mycket annat än att slåss. Layouten på det var ju inte heller så värst vidare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sedan kommer Gurgeh och länkar till sitt Millennium.
Nej, för under helgerna sitter han vid en modemuppkoppling som är så långsam att han vill gnaga av sig benet varje gång en ny sida ska laddas, så han ser inte ursprungsinlägget förrän två personer redan har rekommenderat spelet. :gremwink:

Om det måste vara under 60 sidor är nog dogmaspelen annars de bästa alternativen, kanske den längre versionen av Fabeljazz?

Länk till Millennium finns förresten i min signatur nedan.

/tobias

Balderk

Swashbuckler
octaNe

Octane är ett väldigt enkelt spel som har historieberättandet i fokus. Det krävs nästan inga förberedelser (Spelarna är väldigt delaktiga i historieberättandet och kan ta kontroll över handlingen, inte när som helst dock), all info borde finnas på
http://www.memento-mori.com/octane/ där du även köper spelet (10$ kostar det).

Kolla även in Inspectres från samma företag. Det har ett liknande system men är ganska Goustbusters inspirerat.

Jag tror absolut att detta kan vara något för nybörjare och simpelt är det absolut. Inte standardtipset kanske.

/Balderk, som inte ämnar skriva här särskilt mycket i fortsättningen heller.