Nekromanti Letar efter högupplöst Leonardo DaVinciskiss

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har fått i uppgift i min 3d studiokurs att modellera, texturera och rendera någon av Leonardo DaVincis skisser. Jag hade tänkt göra hans stridsvagn; den tycks bestå mest av ganska basala former och verkar samtidigt komplex nog för att vara lite rolig att göra.

Problemet: Jag skulle vilja ha tag på en högupplöst inscanning av den eller de skisser som finns på apparaten. Allt jag hittar är typ max 800*600-versioner, alltid suddiga och tydligt uppförstorade.

Är det här verkligen så tydligt det blir?

Via Stanford har jag nu hyfsad koll ändå, plus att rätt många byggt hans stridsvagn IRL, men det vore najs att hitta 1) om det fanns några fler bilder på de och 2) om det fanns bättre bilder än de jag har.

Bilden ovan är då <font size="-1">från DaVincis "Codex Arundel, folio 1030", teckning nummer 68. British Museum ska ha originalverket.

Jag kan tänka mig att köpa en ganska dyr bok med Leonardoskisser, bara den ovanstående är med. Jag gillar DaVinci, och behöver bara minsta provokation för att göra slag i saken.
</font>

anth

Vetefan
krank said:
Bilden ovan är då från DaVincis "Codex Arundel, folio 1030", teckning nummer 68. British Museum ska ha originalverket.
Jag kan tänka mig att köpa en ganska dyr bok med Leonardoskisser, bara den ovanstående är med. Jag gillar DaVinci, och behöver bara minsta provokation för att göra slag i saken.
Provat att kontakta British Museum?
http://www.bl.uk/reshelp/atyourdesk/imaging/imaginghome.html

krank

solvebring said:
Tja, jag tycker det finns multum med referenser här och här.
Foton och 3d-modeller mest. Jag behöver originalskissen egentligen; det ingår i uppgiften.

solvebring

Superhero
Np, alltid kul att rota i da Vinci material.
Köte ett litet häfte med hans samlade anatomiskisser nyligen. Kort och gott är da Vinci-material högst intressant.

Hittat den andra skissen med schysst upplösning än?

solvebring

Superhero
... Fan! Jag kom på att jag har en stor bok som går igenom en hel del av hans skisser. Naturligtvis finns skissen du söker med där, stor är den också. Den är dock tyvärr delad av mittuppslaget och förövrigt är detta inbundna helvetet allt annat än villigt att platsa scannern.

Boken är den här. Kanske kan du kika på biblioteket eller så?

krank

solvebring said:
... Fan! Jag kom på att jag har en stor bok som går igenom en hel del av hans skisser. Naturligtvis finns skissen du söker med där, stor är den också. Den är dock tyvärr delad av mittuppslaget och förövrigt är detta inbundna helvetet allt annat än villigt att platsa scannern.

"Tillfälligt slut", ffs... Jaja, dags att börja luska på begmarknaden kanske...

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:

"Tillfälligt slut", ffs... Jaja, dags att börja luska på begmarknaden kanske...
Okej, det var ju typiskt. Själv skaffade jag mitt ex för 99:- på bokrean i höstas. Den gick möjligen hårt då. Well, annars finns det ju ton av da Vinci-böcker. Problemet är väl att ta reda på vilka som har just de skisser du söker i någorlunda storlek. =(

Kanske finns lite e-böcker eller motsvarande?
... Jag är inte så inne på sådant dock så jag vet inte.

krank

Arbetet är i full gång. Underredet börjar kännas ganska klart. Bifogar work in progress.

Det ska textureras sen också, såklart. Ramen runt ska ges fler detaljer så det inte bara ser ut som att den har för få polygoner.

Attachments

krank

OK, modellerat klart och börjat texturera.

Orkar inte vara alltför noggrann eftersom jag bara satsar på ett G i kursen. Så på en del ställen stämmer inte plankornas textur... det kan jag leva med.

Jag vet också om att det skulle vara ruskigt trångt att stå och veva i den här. Orkar inte ändra proportionerna, men som jag ser det ligger de ganska nära skissen...

Attachments