Letar lantligt belägen bostad

Tryggve

Veteran
Men Åmåls stads "slogan är: Åmål - vid Vänern, vilket kanske säger vad som är en av dess största plus.
Ett tag hade Åmål "världens näst bästa stad" som motto. De hade då kommit två i en tävling om just världens bästa stad.

Last edited:
Det här är så roligt, för jag bor i Stockholms grannkommun Nacka som har fått utstå långvarig hård kritik för att man rekommenderar fattiga människor här att flytta till billiga bostäder på landet. Så kallad social dumpning.

Jag menar att Nackas borgerliga kommunmajoritet verkligen förtjänar kritik, men för en annan sak. Kommunen har sålt ut allmännyttan och gör inga allvarliga försök att producera några billiga bostäder. Däremot tycker jag inte det vore bättre om biståndshandläggarna vägrade svara när fattiga människor frågar var det finns billiga bostäder. Det ärliga svaret är ju "Inte nära storstäderna".

Hur som helst roligt att Beastslayer strävar efter att socialdumpa sig själv! :D
Så du menar att jag försöker sätta mig i en sämre social situation för att jag bosätter mig där? Eller vad menar du? Och varför är det så roligt? Förstår inte det roliga alls faktiskt.

mrund

Warrior
Så du menar att jag försöker sätta mig i en sämre social situation för att jag bosätter mig där? Eller vad menar du? Och varför är det så roligt?
De fattiga människor som får rådet att flytta från rika kommuner nära storstäderna ut på landet kan oftast inte jobba på distans, utan de flyttar till arbetslöshet. Jag menade inte alls att kritisera dig eller yttra mig nedsättande om din livsstil. Det är bara roligt för den som är inblandad i debatten om social dumpning att det finns folk som flyttar ut på landet utan att vara fattiga eller landa i arbetslöshet.

Tryggve

Veteran
Det var ju väldigt inne för några år sedan att hyra ett glashus att bo i några dagar i Dalsland. Bokstavligt talat ett glashus.

Jag tror att man var fört ut med den på Henriksholm i Ånimmen, men jag kan ha fel. Jag vill minnas att det blev lite synpunkter om bygglov senare där.

EDIT: jo, det blev det...

Caligo

Swashbuckler
Åter till mina gamla hemtrakter, även om det inte är exakt i Värmland så är det väldigt nära.
Ser fram emot att möta upp med gamla vänner och spela rollspel med min gamla goda vän @Minimoni igen!
Samt att jag kommer försöka ta min TOR kampanj till spel IRL mer ofta då nuvarande spelare bor i Göteborg så går det iaf att spela kanske 50/50 IRL/Discord.
Och jag längtar efter den underbara naturen! Ska fiska så det står härliga till! :D

Välkommen förbi på besök!
Vi kanske kan ha en DoM reunion i Åmål och spela något kortare en helg?
Det här är så roligt, för jag bor i Stockholms grannkommun Nacka som har fått utstå långvarig hård kritik för att man rekommenderar fattiga människor här att flytta till billiga bostäder på landet. Så kallad social dumpning.

Jag menar att Nackas borgerliga kommunmajoritet verkligen förtjänar kritik, men för en annan sak. Kommunen har sålt ut allmännyttan och gör inga allvarliga försök att producera några billiga bostäder. Däremot tycker jag inte det vore bättre om biståndshandläggarna vägrade svara när fattiga människor frågar var det finns billiga bostäder. Det ärliga svaret är ju "Inte nära storstäderna".

Hur som helst roligt att Beastslayer strävar efter att socialdumpa sig själv! :D
jag fattar inte.... anses det bara vara fattiga som flyttar ut ur städerna? Att klumpa ihop sig i stora grå bostadskomplex i städer är väl något av det sämsta människan hittat på.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Håll diskussionen till hjälp att hitta en bostad på landet och blanda inte in "social dumpning" eller någon annan politik.

Tack på förhand!

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
@Beastslayer, grattis till ny bostad!

Jag tycker att det är intressant att fundera över var det är bäst och mest prisvärt att bo. Att göra som jag och frugan (som lagt en stor del av tillgångarna i ett dyrt storstadsboende) är verkligen inte självklart. Är fascinerad av minimalistiskt boende och av att ha så få ägodelar som möjligt. Blir ofta glad av att göra mig av med grejer. Har även lekt med tanken att bo seminomadiskt på en båt.

Last edited:

Leon

Leo carcion
Om man får kapa tråden, vi letar efter sommarstuga/sverigebas i triangeln mellan Borås, Göteborg och Uddevalla, eventuellt längre upp i Bohuslän/södra Dalsland. Vore grymt med tips på områden