Nekromanti Let's create! Äventyrssommar

Max Raven

T12-kultist
Fick en idé till ett litet rollspel under en av mina promenader nyligen. Tänk er följande:

Det är sommar. Ni är barn och ungdomar, ute på sommarlov där ni brukar spendera er sommar, tillsammans med det gäng ni känner. Sommaren är olidligt tråkig - allt drar på i samma trista lunk. Ni badar, spelar vanliga, urtrista, spel... SJÄLVKLART fick ingen av er med sig en dator eller konsoll, och den gamla konsoll ni hade lade av. Ni är nästan såpass uttråkade att ni funderar på att läsa- ja, förutom den där som alltid håller sig i skuggan med näsan i en bok då.

Så händer något. Mystiska människor märks i faggorna. Främlingar stryker kring de där gamla ruinerna som ingen besöker längre. Några gamlingar och de lite mer skrockfulla vuxna börjar mumla någon gammal förbannelse som skulle ligga över byn, men ruinen i synnerhet. Vad ska man göra? Undersöka så klart!

Grundkonceptet är enkelt. Spelarna är alltså barn och ungdomar, c:a 8-14 år därkring. De kan bo på platsen, ha en sommarstuga eller vara på semesterresa, men alla spelare är med i gänget. Av en eller annan anledning så dras de in i mysterier och annat spännande. Inspirationskälla är, bland annat, Enid Blytons klassiska Fem-böcker.

Jag tänkte mig systemet som något enkelt, med fokus på mysterier och spökhistorier. Fokus är på spänningen och att lista ut hur saker hänger ihop, vare sig det visar sig att alla söker efter en begravd skatt, kyrkan är hemsökt av en vit fru eller den gamle mannen i skogsstugan är en (välvillig?) vampyr och den mystiske främligen är vampyrjägare som inte skyr några medel för att dräpa sitt byte och bli av med eventuella obekväma vittnen. Strid borde vara i det närmaste obefintligt och på sin höjd handla om att vinna tid för att hinna undan farliga vuxna/monster.

Jag tror att det skulle vara lite kul att sambygga det här, och att dess upplägg är enkelt nog att det borde få in på ganska få sidor. Några som är intresserade?

Ge förslag och kommentarer!

Förresten, är namnet Äventyrssommar, precis som allt annat, inte satt i sten, så föreslå gärna något. Tack till McFisk för namnet. :gremsmile:

Arfert

Facit
Äventyrssommar är ett väldigt bra namn. Ändra det inte.

Den här idén har vart uppe för.. men ingen har gjort nåt med den ännu. Så det är dags nu. Idén är för bra för att inte bli spel. Kråkguldet möter Kullamannen möter Fem på äventyr osv...

Omslaget ska vara så där schysst 50-talstecknat..

Nässe

Myrmidon
Jaaa!

Bästa idén jag hört talas om på länge- skitkul grepp, kör på. Skulle gärna spela Äventyrssommar!

/ Nils

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Guldidé! Fem på äventyr, kanske inslag av tvillingdetaktiverna?

Nåja, jag har egentligen inte så mycket att tillföra utöver det som redan skrivits...

Arfert

Facit
Jag började fila på ett sånt här spel för några år sedan; här kommer lite anteckningar jag hittade på Google Docs:

”Vi på äventyr”.

Rollspelsäventyr under sommarlovet som aldrig tar slut. Någonstans vid kusten i Cornwall under ett 40-tal som aldrig fanns.
Tänk Enid Blyton, Tvillingdeckarna, Narnia, Kullamannen. Spioner, smugglare, deckargåtor, spökhus, gurkmackor, piratskatter och kanske magi på ett hörn.

Färdigheter:
Fippla och mecka
Busfällor (snubbeltrådar, stenkulor på golvet, Hink med vatten osv)
Krokodiltårar (manipulation genom att spela på känslor)
Liten och smidig (ta sig igenom de mest smala passager)
Stark som en liten björn
Karta och kompass
Pennkniv
Blåljuga (bluffa med "fast talk")
Tyst som en mus
Klätterapa (klättra upp för branta klippor och liknade)
Bygga koja
Hålla andan
Packmästare (alltid ha med rätt prylar i ryggsäcken)

Sen finns det mer vanliga färdigheter, som simma, segla, paddla, cykla, rida osv...

"Fippla" tror jag det var Mekanurg som kom på. En 11-åring kan alltid fippla sönder en skurks bil på nåt sätt, till exempel..

Känns som ett spel som borde göras, när jag tänker efter.. ska se om jag hittar mer nedskrivet.

Krille

Super Moderator
Max Raven said:
Jag tänkte mig systemet som något enkelt, med fokus på mysterier och spökhistorier. Fokus är på spänningen och att lista ut hur saker hänger ihop, vare sig det visar sig att alla söker efter en begravd skatt, kyrkan är hemsökt av en vit fru eller den gamle mannen i skogsstugan är en (välvillig?) vampyr och den mystiske främligen är vampyrjägare som inte skyr några medel för att dräpa sitt byte och bli av med eventuella obekväma vittnen. Strid borde vara i det närmaste obefintligt och på sin höjd handla om att vinna tid för att hinna undan farliga vuxna/monster.
Det där fullkomligt skriker GUMSHOE-systemet.

krank

Krille said:
Det där fullkomligt skriker GUMSHOE-systemet.
Ja, eller i varje fall något i den stilen. Som det är kräver ju GUMSHOE en massa metapillande med poäng hit och dit; det går ju utmärkt att skriva ett sådant system utan metapoäng och sånt.

Arfert

Facit
Ja nåt åt gumshoe-hållet, fast enklare. Och så kan man helt strunta i ett strids-kapitel.

solvebring

Superhero
Vad skojigt, me like! Inte bara för att jag älskar Vi Fem och Tvillingdetektiverna vilka jag, för längesedan, läst nästintill samtliga av då jag hittade gubbtjyvens gamla gömmor av böcker han läste i sin ungdom - utan också för att jag älskar hela deckargenren, speciellt det lite mer oldschool/cozy och dessutom började skriva på en kampanj klart inspirerad av detta. Med kampanj syftar jag här förövrigt på ett längre äventyr, inte en värld i sig.

Gillar dina idéer och föreslår att du, utöver Gumshoe som andra rekommenderar (som jag själv måste kolla in snart), kollar in GURPS Mysteries. Mycket matnyttigt i den boken. Har själv läst typ halva hittills och har gillat och tagit åt mig av det mesta som står där i. Den ger dessutom flera alternativ beroende på om du vill skapa ett scenario av copperstuk, thriller, gammal hederlig cozy etc.

Nåväl... Hade som sagt själv en sådan kampanj på G en gång. Den blev inte färdig, eller kom egentligen inte längre än planeringsstadiet, men i alla fall. Den var helt och fullt inspirerad av Vi Fem och Ghibli Studios animerade mästerverk Spirited Away.
Jag hade tre intresserade spelare då så jag hade skrivit tre färdiga roller, eller ja, planerat tre färdiga roller.

Kampanjidén jag hade:
Allting utspelade sig i Japan under fyrtiotalet. Två av de tre rollerna var barnen i en familj som flyttat in i en liten bergsby.

Familjen bestod av pappan och de två barnen, en tonårsflicka och hennes lite yngre lillebror. De kom från storstan men efter det att deras mamma dött och fadern förlorat sitt jobb så ärvde de plötsligt en liten gård. Så de flyttade till den här lilla byn för att börja om enligt faderns naiva drömmar om det härliga lantlivet och att odla sitt eget och leva av sitt eget osv.

Där i den lilla byn - som förövrigt bestod av en liten byskola, någon handelsbod och ett femtiotal invånare - blev de grannar med en familj vars son var en utstött, lite mobbad stackare. Det var den tredje rollen. Grannpojken såg nämligen en stor möjlighet till att få vänner genom de här nyinflyttade barnen. Ja, rollerna och deras drömmar/önskan skulle vara handouts som spelarna skulle få i början.

Nåväl... Barnen lärde känna varandra och det var sommarlov. :gremsmile: Vilket sammanträffande. Ett just sådant där tråkigt sommarlov på landet som blir tråkigt just efter man badat och lekt samma lekar för länge. Vid den här bergsbyn fanns en stor gammal skog. I den fanns ett mytomspunnet gammalt tempel - tempelruin - som det gick massor med skrönor och myter om. Man talade om spöken, onda andar, magi osv. Allting som lockar nyfikna och uttråkade ynglingar. I templet skulle de sedan råka vandra genom en port, till synes ett vanligt portvalv, in i en förtrollad och förbannad värld.

Sedan tog jag lite inspiration från Riotminds kronverk Vildhjarta. Det var nämligen det att för länge sedan experimenterade en munk med magi och önskade att få kontakt med andra världar och dess andar. Slutligen lyckades han bygga det här portvalvet. Det var dock mycket avancerad och farlig magi och det krävdes ett antal "säkerhetslinor". Munken besvärjde därför sju olika föremål som han kallade för "nycklar". Genom dem kunde han alltid ta sig tillbaka till sin egen värld.

Det var dock så att den här andra världen snabbt tog över en. Som dödlig tynade man snart bort i den, ju mer man vistades där, åt av dess mat och liknande så tog den över en. Så föll munken offer för detta och hans nycklar spreds av slump och olycka runt om i den här världen.

Så grejen var att barnen skulle komma in i den här världen och i sinom tid få reda på vad de till sin olycka hamnat på för ställe, genom att träffa en massa kufiska figurer - både "goda" och "onda" - som skulle utnyttja dem och hjälpa dem på olika sätt och berätta mer allt efter som ju längre de kom mysteriet på spåren. Sedan var hela grejen den att besegra den andra världens onda själsväsen, hitta de sju nycklarna, om möjligt rädda munkens ande och slutligen ta sig därifrån.

Den har magiska världen skulle förövrigt vara ganska lik världen i Spirited Away fast mycket mörkare.

... Ja, det är ungefär vad jag hade som grundidé tror jag. Kanske kan du eller någon annan hämta inspiration från den?

Lycka till! ... Håller dessutom med Arfert, bra namn.

Nässe

Myrmidon
Finns det inte en del att hämta hos Panty Explosion (- tänker att du har spelat det, och brukar förorda det...)?

Visst borde man ta vara på de interna gruff och så som finns i fem-gruppen, vem är man bäst kompis med, vem misstror en, vem är lillasyster till vem osv, sånt är ju lika spännande som mysteriet...

Arfert

Facit
...hursomhelst, det här var tänkt att vara ett nybörjarspel för kanske 10 år och uppåt. (och för nostalgiker).

Det här kanske ska vara nåt annat.

Max Raven

T12-kultist
  • Beläst - Du hittar i ett bibliotek lätt/kommer ihåg en massa fakta utan ansträngning. Exempelledtrådar: Kan lokalhistoria, kommer ihåg kemin.
  • Meckig - Du kan bygga och ta isär maskiner lätt. Exempelledtrådar: Olika årsmodeller av tåg, hjulspårstyper.
  • Busfrö - Du är världsbäst på hyss - fällor, pojkstreck, du kan allt sånt. Exempelledtrådar: tappade saker från offer.
  • Pusslare - Du löser pussel lätt. Exempelledtrådar: pusselhistoria, ledtråd ur pusslet.
  • Utforskare: Du kan hitta en stig i skogen eller en väg i en mörk grotta. Du är också rätt bra på att märka detaljer för att spåra. Exempelledtrådar: Fotspår i nedtryckt gräs,
  • Vig - Du är en fena på att klättra och ta dig in i trånga utrymmen. Exempelledtrådar: sett från höga höjder, vidrört när du trängde dig igenom en trång gång.
  • Lurig - Du är väldigt bra på att ljuga. Eller är du det? Vuxna kan aldrig veta säkert... Exempelledtrådar: Någon försäger sig, invaggad i falsk säkerhet.
  • Björnstark - Du är väldigt stark, du kan lyfta jättemycket, typ 50 kg! Praktiskt om dörrar rostat igen... Exempelledtrådar: Överraskar andra vid öppning, se saker under stenen som lyfts.
  • Språköra - Du kan en massa språk och lär dig nya lätt. Exempelledtrådar: Förstå vad främlingarna säger när de pratar med varandra "ingen pratar latin längre", knäck språkkod.

Max Raven

T12-kultist
Jag vill först rikta mig mot nostalgiker, men nybörjarspelare borde man ju ha med på nåt hörn också, tycker man. Så inte för svårt system. Kan bli en del nerhackande här och var av svåra bitar, misstänker jag. :gremsmile:

Panty Explosion... D v s någon form av intern dynamik... Hm. Kanske? Osäker på hur det skulle skötas bra i spelet utan att det blev för komplicerat och distraherade från mysterierna och spökena, så jag lämnar det åsido för tillfället. Mouse Guard snackade om komplikationer - det kanske kunde vara en tanke som kunde fylla lite liknande syfte...

krank

Max Raven said:
Står och väger mellan att mäta effekt på följande sätt: Högst och ändå under sitt FV, eller störst skillnad mellan resultat och FV. Första alternativet ger ett snabbt avläst resultat, vilket me like.
Det regerar, ja. Kör så.

Max Raven said:
Likt GUMSHOE finns det färdigheter i stil med dess "Investigative Abilities". Jag väljer att kalla dem Egenskaper här. Egenskaper innehåller inte bara undersökningsfärdigheter utan lite blandad kompott.
Finns det inte risk att det blir krångel om man blandar?

Max Raven said:
#1: Har man en Egenskap lyckas man automatiskt med det den gör, utom i pressat läge (alltså: jagad av monster/skurkar etc, inte "risk att drunkna fast han inte borde" eller liknande). Då måste man spendera 1 "energi", och lyckas automatiskt. Att spendera energi under normala lägen ska ge extra fördelar, precis som med investigative abilities i GUMSHOE - den vige tar sig uppför berget, spenderar ett energi och råkar få syn på en Ledtråd! (ex mystiska män som dyker i bukten).
Nackdelen med "energi" är ju samma som med Gumshoes rätt värdo metatvång, man måste som spelare hantera resurser utanför sin rollperson, på ett metaplan. Sånt får tumme ner för mig.

Mitt sätt att hantera just undersökande färdigheter är enkelt: Man har tre nivåer (amatör, proffs, expert). Har man Amatör lyckas man alltid hitta ledtråden om man letar på rätt ställe. Det kan dock finnas information i ledtråden som bara är tillgänglig för Proffs eller Experter. Då får man helt sonika leta rätt på en sådan. Plötsligt får rollpersonerna en anledning att söka upp SLP:er och lära känna dem, få låna morbror Antons bibliotek eller gå på tebjudning hos gamla änkan Wilson, som man kan få att berätta om gamla kartor.

Jag funderar på om det ens behövs slump i ett sådant här spel, om det liksom behövs för att spelet ska passa fiktionen. Jag tror inte det. Jag tror inte man behöver slump eller färdigheter i klassisk mening, för såpass få konflikter löses ändå genom den typ av konfliktlösning rollspel pysslar med. Vinner man så gör man det för att man är listig eller för att man samarbetar, och det är saker jag ogärna sätter system och mekanik till.

Jag gillar en del grejer i din lista, men andra känns lite för meta och spelarmaktiga för min smak. hade du tänkt dig mer åt samberättarhållet, att spelarna ska kunna vara med på ett metaplan och bygga upp berättelsen, eller tänker du mer trad?

Max Raven said:
Strid är följande: Vuxna/Monster kommer alltid vinna striden i slutändan. För strid slår båda "slåss". Jämför vem som hade bäst. Om RP vinner så räknas Effekten som hur mycket tid han lyckades vinna så att de andra kunde komma undan(fasta värden här - typ 1 "hinner en lite bit" 3 - "halvvägs till målet hinns de ifatt" och 5 "kommer undan helt"). Om SLP vinner så tas RP tillfånga och effekten räknas, som vunnen tid för resten av gänget.
Du har faktiskt lite poäng här, nån form av konfliktlösaregenskaper kanske kan vara på sin plats. Jag vet inte - blir det mer spännande av att man slår en tärning för om de lyckas undkomma? Jag vet inte om det blir det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Verkar som ett kul projekt. Tjoa när det finns något spelbart.

Den som ooomöjligt kan hålla sig kan kasta ett öga på Simon Washbournes spel Lashings of Ginger Beer.

Pilzefrau

hon/henne
Om du ska ha med energi borde det snarare heta ork.
Egenskapen Pusslare tycker jag borde gå under namnet Klyftig, för det är ett ord som inte används så mycket längre. Visst var ungarna klyftiga förr?
Beläst kan eventuellt kallas Pluggis eller nåt istället.

/Pilzeman, som tror namnen ger mycket av känslan

Big Marco

Läskig
Max Raven said:
Meckig - Du kan bygga och ta isär maskiner lätt. Exempelledtrådar: Olika årsmodeller av tåg, hjulspårstyper.
Om vi ändå kommenterar ord och termer vill jag föra fram att "meckig" brukar betyda (iaf här i GBG) typ "svårt", "knepigt" eller "jobbigt".

- Kan inte du komma över?
- Nej, det är så meckigt nu när spårvagnarna är försenade.

Vet inte om det är så i andra delar av landet.