Fick en idé till ett litet rollspel under en av mina promenader nyligen. Tänk er följande:
Det är sommar. Ni är barn och ungdomar, ute på sommarlov där ni brukar spendera er sommar, tillsammans med det gäng ni känner. Sommaren är olidligt tråkig - allt drar på i samma trista lunk. Ni badar, spelar vanliga, urtrista, spel... SJÄLVKLART fick ingen av er med sig en dator eller konsoll, och den gamla konsoll ni hade lade av. Ni är nästan såpass uttråkade att ni funderar på att läsa- ja, förutom den där som alltid håller sig i skuggan med näsan i en bok då.
Så händer något. Mystiska människor märks i faggorna. Främlingar stryker kring de där gamla ruinerna som ingen besöker längre. Några gamlingar och de lite mer skrockfulla vuxna börjar mumla någon gammal förbannelse som skulle ligga över byn, men ruinen i synnerhet. Vad ska man göra? Undersöka så klart!
Grundkonceptet är enkelt. Spelarna är alltså barn och ungdomar, c:a 8-14 år därkring. De kan bo på platsen, ha en sommarstuga eller vara på semesterresa, men alla spelare är med i gänget. Av en eller annan anledning så dras de in i mysterier och annat spännande. Inspirationskälla är, bland annat, Enid Blytons klassiska Fem-böcker.
Jag tänkte mig systemet som något enkelt, med fokus på mysterier och spökhistorier. Fokus är på spänningen och att lista ut hur saker hänger ihop, vare sig det visar sig att alla söker efter en begravd skatt, kyrkan är hemsökt av en vit fru eller den gamle mannen i skogsstugan är en (välvillig?) vampyr och den mystiske främligen är vampyrjägare som inte skyr några medel för att dräpa sitt byte och bli av med eventuella obekväma vittnen. Strid borde vara i det närmaste obefintligt och på sin höjd handla om att vinna tid för att hinna undan farliga vuxna/monster.
Jag tror att det skulle vara lite kul att sambygga det här, och att dess upplägg är enkelt nog att det borde få in på ganska få sidor. Några som är intresserade?
Ge förslag och kommentarer!
Förresten, är namnet Äventyrssommar, precis som allt annat, inte satt i sten, så föreslå gärna något. Tack till McFisk för namnet.
Det är sommar. Ni är barn och ungdomar, ute på sommarlov där ni brukar spendera er sommar, tillsammans med det gäng ni känner. Sommaren är olidligt tråkig - allt drar på i samma trista lunk. Ni badar, spelar vanliga, urtrista, spel... SJÄLVKLART fick ingen av er med sig en dator eller konsoll, och den gamla konsoll ni hade lade av. Ni är nästan såpass uttråkade att ni funderar på att läsa- ja, förutom den där som alltid håller sig i skuggan med näsan i en bok då.
Så händer något. Mystiska människor märks i faggorna. Främlingar stryker kring de där gamla ruinerna som ingen besöker längre. Några gamlingar och de lite mer skrockfulla vuxna börjar mumla någon gammal förbannelse som skulle ligga över byn, men ruinen i synnerhet. Vad ska man göra? Undersöka så klart!
Grundkonceptet är enkelt. Spelarna är alltså barn och ungdomar, c:a 8-14 år därkring. De kan bo på platsen, ha en sommarstuga eller vara på semesterresa, men alla spelare är med i gänget. Av en eller annan anledning så dras de in i mysterier och annat spännande. Inspirationskälla är, bland annat, Enid Blytons klassiska Fem-böcker.
Jag tänkte mig systemet som något enkelt, med fokus på mysterier och spökhistorier. Fokus är på spänningen och att lista ut hur saker hänger ihop, vare sig det visar sig att alla söker efter en begravd skatt, kyrkan är hemsökt av en vit fru eller den gamle mannen i skogsstugan är en (välvillig?) vampyr och den mystiske främligen är vampyrjägare som inte skyr några medel för att dräpa sitt byte och bli av med eventuella obekväma vittnen. Strid borde vara i det närmaste obefintligt och på sin höjd handla om att vinna tid för att hinna undan farliga vuxna/monster.
Jag tror att det skulle vara lite kul att sambygga det här, och att dess upplägg är enkelt nog att det borde få in på ganska få sidor. Några som är intresserade?
Ge förslag och kommentarer!
Förresten, är namnet Äventyrssommar, precis som allt annat, inte satt i sten, så föreslå gärna något. Tack till McFisk för namnet.