Tack för alla svar! Då ska vi se...
Term-uppdatering: Beläst=>Pluggis, Energi=>Ork, Pusslare=>Klyftig(vilket breddar dess användningsområde, vilket är bra) och Meckig=>Meckare, kanske?
System-funderingar: Krank föreslog flera nivåer av egenskaperna. Känns som en hyfsat god idé, särskilt om man tillåter vuxna/monster många fler egenskaper. Det innebär förstås att systemet blir ännu mer likt mitt tidigare hemmabygge Puzzle Quest, men det behöver inte vara dåligt. Tre nivåer för varje egenskap, noll som standard.
Man skulle kunna överge energi/ork helt och hållet - för att det är lite meta (inget dåligt i sig, tycker jag) eller för att det inte fyller någon funktion. Senaste bygget jag sysslar med har jag energi bl a som ett sätt att förbättra oddsen, men det beror förstås på.
Kan gå till en relevant fråga jag fått - Ska det vara ett Rollspel eller ett Samberättarspel? Jag lutar åt rollspel själv - en möjlighet att leva sig in i en annan roll o s v. Då är givetvis ork och tärningar båda distraktioner (lite på samma sätt som en bandspelare är när man intervjuas), men tärningar erbjuder spänningsmöjligheter (autovinna kan vara väldigt tråkigt) och någon typ av energi kan erbjuda, tja, kontrollkänsla.
Man kan förstås göra så här: tärningar bort, energi/ork bort. Inga färdigheter, bara egenskaper. Egenskaper erbjuder möjlig fördel/lösning på gåtor/pussel. Man kan sen ha, för spänningens och det narrativas skull, lägga in någon form av maxanvändning av färdigheter per session/äventyr. 1 per nivå t ex. Så nybörjare 1 gång, proffs 2 ggr, expert 3. Risken är förstås att spelare blir rädda för att använda sina egenskaper eftersom de kan ta slut i kritiskt läge. En lösning i så fall skulle kunna vara någon form av återhämtningsmekanik a la Lady Blackbird, där man kan återhämta en egenskap om den spelar in i en scen mellan spelare. En annan lösning skulle kunna vara att uppmuntra RP att ta hjälp av vuxna och utnyttja deras Egenskaper. Men känslan kan förskjutas en del om det plötsligt börjar handla om att försöka övertyga vuxna att lyfta stenar etc, så eh.
Man skulle också kunna ha kvar färdigheter, bara färdigheter+egenskaper med egenskaper i begränsad eller obegränsad variant, och "ingenting" mer.
Funderingar i korthet - vi baserar oss på spänningsnoveller/romaner/serier, med mysterium i. Vi vill alltså ha spänning med, oavsett formatet. Slump kan ge spänning, vilket vi gärna vill ha. Risker ger definitivt spänning, men riskerna kanske inte alltid bör vara på liv och död (lite att ta till storsläggan). Investering i karaktärer ger spänning (vilket favoriserar rollspel lite mer, tror jag). Begränsade resurser kan ge spänning, men ger nog överlevnadstänk, vilket vi kanske inte vill ha. Det kan också leda till att spelet saktar ner till snigelhastighet då ingen vill slösa sina resurser. Egenskaper i någon from vill jag nog gärna ha kvar, då karaktärerna/ungdomarna i sådana här saker brukar ha ett par distinkta drag där de är "bra" - dessutom kan man få lite 'specialiserings'-känsla, vilket finns i D&D och andra tradrollspel faktiskt funkar bra här. Samarbete före allt, s a s.