Nekromanti Let's Dance [Projekt Lulu]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Här sitter vi då allihopa, utvilade och fulla av energi efter en sommar med ledighet och skoj. Jag vet att ni har tänkt länge och väl på hur just ni ska kunna bidra med något till vårt fantastiska forumprojekt. Så sätt igång och översvämma mig med tankar och ideér bara.

Som jag tidigare har sagt så handlar det om att uppmuntra till kreativitet och skapande. Varje spelkoncept i sig behöver inte vara särskilt stort eller omfattande, se det som en chans att färdigställa något eller utveckla coola ideér som ni har gått och burit på redan tidigare. ideér som kanske inte är bärkraftiga till ett stort spel kan mycket väl räcka till ett bidrag till vårt projekt istället. Och om ni är osäkra på om ni orkar genomföra det själva säg då detta och be om hjälp ifrån någon annan. Det finns inget som säger att ni inte får vara flera stycken om ett bidrag. Kort sagt sätt igång och spåna, allting behöver inte leda till färdiga slutprodukter.

Jag vill minnas att Krille, Dnalor och Arfert redan annonserat intressa av att delta men några fler personer ska vi väl kunna engagera?

Man Mountainman

Storsvagåret
Okej, här är några idéer jag har haft, i kort sammanfattning:

Muren rämnar: Spela unga människor som fått övernaturliga krafter av gudalika väsen i en modern fantasy där kosmiska varelser återigen har börjat upprätta kontakt med jorden efter eoner av isolation. Buffy the Vampire Slayer möter Sandman.

Simulationen: I syfte att ge sig själv evigt liv laddade mänskligheten upp sina medvetanden i en datorsimulation. En katastrof förstörde dock Simulationens tekniska infrastruktur, och vad som skulle bli mänsklighetens paradis har blivit dess digitala fängelse. Medan server efter server kraschar på grund av bristande underhåll, och galna AI:s har tagit makten över den simulerade verkligheten, har en grupp människor börjat utforska möjligheten att kontrollera simulationen från insidan, och kanske rädda mänskligheten undan undergång.

Demokratiska Folkrepubliken Sverige: Sverige är en välfungerande demokratisk planekonomi. Privat ägande är förbjudet i grundlagen, men i övrigt existerar alla fri- och rättigheter som man förväntar sig i ett fritt samhälle. Settingen utforskar samhällsfilosofiska idéer och låter spelarna angripa frågan om hruvida samhället som beskrivs i spelet någonsin skulle kunna förekomma i verkligheten.

Den sista gudasagan: Rollpersonerna är gudar som varit fängslade sedan forntiden. Nu vaknar de till liv i den moderna världen, inspärrade i svaga människokroppar. De måste hitta sina verkliga kroppar, stulna av deras förrädiske bror. Men fler mörka krafter rör sig i världen, och någonstans finns nyckeln till skapelsens förintelse.

Den sista idén är väldigt emfatiskt en kampanj snarare än en setting. Vad är övriga deltagares åsikter om detta? Även de andra tre idéerna har element av kampanj i sig, i det att rollpersonerna redan har en någorlunda väldefinierad uppgift, eller att en viss händelseutveckling förutsätts. Jag hoppas att detta inte strider mot någons vision med projektet.

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Den sista idén är väldigt emfatiskt en kampanj snarare än en setting. Vad är övriga deltagares åsikter om detta? Även de andra tre idéerna har element av kampanj i sig, i det att rollpersonerna redan har en någorlunda väldefinierad uppgift, eller att en viss händelseutveckling förutsätts. Jag hoppas att detta inte strider mot någons vision med projektet."

Jag har absolut inga problem med bidrag som är mer kampanjer än settings men det är bra att frågan lyfts upp för diskussion. Det är därför som tråden har startats. Jag tror i alla fall att det är viktigt att man har idéer och koncept som är lagom stora.

Både "Muren rämnar" och "Den sista gudasagan" verkar snarlika, där kanske den första är settingen och den andra ett kampanjkoncept? Låter lite som Urban Fantasy och sådant gillar jag.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tror i alla fall att det är viktigt att man har idéer och koncept som är lagom stora.
Hur stora är "lagom stora", då?

Både "Muren rämnar" och "Den sista gudasagan" verkar snarlika, där kanske den första är settingen och den andra ett kampanjkoncept?
De har vissa gemensamma nämnare, ja. Samtidigt är det en rätt stor skillnad på dem, rent settingmässigt, som inte framkommer i mina korta beskrivningar.

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Hur stora är "lagom stora", då?"

Ja, det är kanske inte så lätt att på förhand räkna ut. Men tanken är väl att de ska kunna tryckas in på 20-50 sidor utan att bli allt för urvattnade eller utdragna. Och att de ska kunna användas tillsammans med PW:s regler. Dessa krav begränsar den kreativa friheten en del.

neowyn

Swordsman
??

Kanske en dum fråga men vad är detta?
Vad är det för projekt och vad skall det gå ut på?
Vad har jag missat?