Nekromanti Let's hear it for FTL!

Chryckan

Swordsman
Vissa skepp som kristall-variant låses upp genom att man genomför vissa uppdrag inom spelet i rätt ordning och på rätt sätt och på rätt plats.
Tog mig en evighet att få just det skeppet eftersom spelet aldrig slumpade en karta som uppfyllde alla kriterier på engång för mig.

!Paxen

Swashbuckler
Chryckan said:
Måste bara skryta lite :gremwink: men i dag lyckades jag äntligen låsa upp alla skeppsvarianterna.
You bastard..

Det sagt, jag har inte spelat på X antal veckor/månader..

Pilzefrau

hon/henne
Idag installerade jag det igen och drog igenom det på Normal. Det var fortfarande kul, och lagom svårt: det blev svettigt lite på slutet och jag var nere på sista tredjedelen av hp och fem i besättningen när jag tog ner slutbossen för tredje gången.

Dock fick jag inte behålla mina achievements när jag installerade om min dator tydligen – de var tydligen bara sparade lokalt... Så nu har jag bara tre skepp igen. Jag som hade alla utom kristall-skeppet!

Chryckan

Swordsman
!Paxen said:
Chryckan said:
Måste bara skryta lite :gremwink: men i dag lyckades jag äntligen låsa upp alla skeppsvarianterna.
You bastard..

Tog bara 87 försök. Dock så är väl minst en tredje del av dem rage quits som inte var så långa.

!Paxen

Swashbuckler
Chryckan said:
!Paxen said:
Chryckan said:
You bastard..

Tog bara 87 försök. Dock så är väl minst en tredje del av dem rage quits som inte var så långa.
Jag är väl själv ganska nära tusentalet försök, men då har jag inte riktigt försökt få tag i alla skeppen.. Får ha det i åtanke när jag väl börjar igen..

Chryckan

Swordsman
Jo, ska man ha alla skeppen så får man göra runs som enbart går ut på att låsa upp achivments. Tex. Gila Monster battle royal achivments fås lättas om man själv tar livet på alla utom en crew member när när det bara är en försvagad fiende kvar på ett skepp.

Brynolf

Dum fan
Pilzeman said:
Idag installerade jag det igen och drog igenom det på Normal. Det var fortfarande kul, och lagom svårt: det blev svettigt lite på slutet och jag var nere på sista tredjedelen av hp och fem i besättningen när jag tog ner slutbossen för tredje gången.

Dock fick jag inte behålla mina achievements när jag installerade om min dator tydligen – de var tydligen bara sparade lokalt... Så nu har jag bara tre skepp igen. Jag som hade alla utom kristall-skeppet!
Det där är fett surt när det händer, och det gör det alldeles för ofta. Jag har börjat synka alla mina savegames i dropbox/drive så jag slipper sånt framöver. Dessutom kan man köra samma saves på flera datorer. Oslagbart! http://www.howtogeek.com/60264/how-to-backup-restore-and-sync-your-minecraft-saves-on-all-your-pcs/

För övrigt, hur FAN lyckas ni klara FTL på normal? Jag tycker jag är kompetwny och klarar det oftast på easy, men på normal kommer jag knappt fram till slutbossen, och i så fall i ett bedrövligt skick.

!Paxen

Swashbuckler
Brynolf said:
Pilzeman said:

Det där är fett surt när det händer, och det gör det alldeles för ofta. Jag har börjat synka alla mina savegames i dropbox/drive så jag slipper sånt framöver. Dessutom kan man köra samma saves på flera datorer. Oslagbart! http://www.howtogeek.com/60264/how-to-backup-restore-and-sync-your-minecraft-saves-on-all-your-pcs/

För övrigt, hur FAN lyckas ni klara FTL på normal? Jag tycker jag är kompetwny och klarar det oftast på easy, men på normal kommer jag knappt fram till slutbossen, och i så fall i ett bedrövligt skick.
Samma taktik som på easy för mig, dvs attackera så många jag kan.

Detta har dock endast tagit mig till bossen på normal, inte slagit honom (vad jag kan minnas iaf).

Chryckan

Swordsman
Brynolf said:
Rätt skepp och rejält med tur på vägen så man får rätt uppsättning vapen.
Har bara klarat det med kristall skeppet som börjar med två shield piercing kristall "lasrar" som är billiga i energi.

Ska du ha någon chans så behöver du två snabb omladdande lasrar som antingen sammanlagt skjuter 5 skott eller någon annan funktion (tex. burst laser med 3skott och en shield piercing laser) som låter dem neutralisera 4 sköldar och göra skada i en salva.
Har du det så vet du att du alltid kommer kunna skada bossen och kan använda de andra vapnen till att slå ut taktiska system.
Framför allt så betyder det att du inte är beroende av att slå ut bossens sköldar med ett specialvapen som bombs eller rockets.

Om du dessutom lyckas få de lasrarna tidigt så kommer du även kunna slå ut i stort sett alla fiender på väg till bossen utan att behöva använda missiles vilket gör att du kan samla på det i förråd på runt 40 missiler att spamma slutbossen med.

Också satsa på att slå ut bossens rocketlauncher först av alla. Dödar du besättningsmannen och får den röd så är i alla fall första stadiet tämligen enkelt.

Brynolf

Dum fan
Jo, det finns nåt skepp (minns inte namnet) med fem enskotts-lasrar (IIRC) som jag gillar skarpt. Byt ut lasrarna mot bättre under resans gång så behövs inga andra attiraljer. Bara massivt laser-regn. Lyckades aldrig nå slutbossen med den på Normal dock. Borde kanske försöka igen.

Recca

Femme Fatale
Jag kikade på en kompis spela det och han skickade in en missil i deras shield generator och sen teleporterade han över sina mantisar i deras vapenrum. Sen var det typ klart. Han tog slutbossen utan att knappt bli skadad. Han sa att tricket var att låta en av fiendens besättningsmän överleva så att det inte blev ett AI-skepp senare. Och när bosskeppet körde sina specialgrejer så gjorde han sig osynlig så att de missade.

Sodivra

Champion
Chryckan said:
Ska du ha någon chans så behöver du två snabb omladdande lasrar som antingen sammanlagt skjuter 5 skott eller någon annan funktion (tex. burst laser med 3skott och en shield piercing laser) som låter dem neutralisera 4 sköldar och göra skada i en salva.
Har du det så vet du att du alltid kommer kunna skada bossen och kan använda de andra vapnen till att slå ut taktiska system.
+1 på det här.

Den gången jag nu klarade det på normal hade jag Burst Laser II (3 skott), Burst Laser I (2 skott) Ion Blast II (laddar om på 4 sekunder), Small bomb och Artillery Beam. (The Osprey) Jag blev överraskad av hur jävla enkelt det gick! Burst Laser II+I var nödvändigt, och Ion Blast II hjälpte stort. Small bomb och Artillery Beam hade jag kunnat klara mig utan.

Maxade sköldar och maxade motorer var en viktig del i det också. Hade ingen cloaking och inga besättningsmän över att borda med, men jag tog ändå ut en kanon genom att borda den.

Chryckan

Swordsman
Recca said:
Jag kikade på en kompis spela det och han skickade in en missil i deras shield generator och sen teleporterade han över sina mantisar i deras vapenrum. Sen var det typ klart. Han tog slutbossen utan att knappt bli skadad. Han sa att tricket var att låta en av fiendens besättningsmän överleva så att det inte blev ett AI-skepp senare. Och när bosskeppet körde sina specialgrejer så gjorde han sig osynlig så att de missade.
Jepp, det är TP metoden. Fast jag är mer en Pew Pew typ så jag gillar inte teleportering så mycket.
Men precipen är den samma oavsett om du teleporterar eller skjuter. Slå ut vapenrummen.

Nackdelen med att låta bossen bli ett AI skepp är att alla rum och system då börjar självläka. Finns det besättningsmän så kommer ett utslaget rum/system förbli utslaget tills en besättningsman lagar det. Eftersom det inte finns någon dörr mellan vapenrummen och resten av bossskeppet så betyder det att så länge det finns besättningsmän i bossskeppet så kommer ett utslaget vapen rum förbli utslaget. :gremelak:

Chryckan

Swordsman
Arvidos MC said:
Chryckan said:
+1 på det här.

Den gången jag nu klarade det på normal hade jag Burst Laser II (3 skott), Burst Laser I (2 skott) Ion Blast II (laddar om på 4 sekunder), Small bomb och Artillery Beam. (The Osprey) Jag blev överraskad av hur jävla enkelt det gick! Burst Laser II+I var nödvändigt, och Ion Blast II hjälpte stort. Small bomb och Artillery Beam hade jag kunnat klara mig utan.

Maxade sköldar och maxade motorer var en viktig del i det också. Hade ingen cloaking och inga besättningsmän över att borda med, men jag tog ändå ut en kanon genom att borda den.

Burst laser II är ett av de bästa vapnen. Har 3 skott men drar bara 2 i energi (har jag för mig).
Har alltid velat pröva att ge mig på bossen med ett skep som har 4 Burst Laser II. Fatta 12 skott var tionde sekund eller så.
Första salvan inga sköldar kvar.
Andra salvan inga vapenrum kvar.
Tredje salvan bossen död.

Det utgår visserligen ifrån att du träffar med alla skott men även om du missar med några så är det osannolikt att du någonsin kommer behöva mer är fem salvor.

Brynolf

Dum fan
Egentligen borde de patcha spelet så slutbossen blir lite mer oförutsägbar. Kanske finns nån mod som slumpar till det lite mer, har inte kollat in några moddar.

Chryckan

Swordsman
Brynolf said:
Egentligen borde de patcha spelet så slutbossen blir lite mer oförutsägbar. Kanske finns nån mod som slumpar till det lite mer, har inte kollat in några moddar.
Eller en sandlåde version där man bara kan fortsätta. Tycker alltid det är tråkigt att komma till slut sektorn numera.

Troberg

Sinister eater
Chryckan said:
Brynolf said:
Eller en sandlåde version där man bara kan fortsätta. Tycker alltid det är tråkigt att komma till slut sektorn numera.
Jag har testat FTL nu, och det är ett charmigt spel (vilket man kan vänta sig, då det i princip är rippat från det trevliga brädspelet Battlestations, även om man tagit bort lite i FTL).

Jag tycker dock precis som du, jag skulle vilja ha ett öppet spel, ett FTL kombinerat med Elite.

Jag har sökt lite, och det verkar som om modden FTL Infinite Space kan fixa det.

Annars, skaffa Battlestations och kör originalet istället!