Nekromanti Lets Summon Cthulhu

Anarchclown

Swashbuckler
Detta är kampanjidé inspirerad av God45s idé om att spela ondingar i ett godsint rike. Funderade på att ha denna grundpremiss och eventuellt införskaffa Dungeon World för att spela det i fast med en hel del egna raser och kanske till och med playbooks tillagda, beroende på hur svårt det är att tillverka. Annars kommer jag väl eventuellt spelleda det i MYTHS. Hursomhelst är det mer konceptet som jag funderar på som jag undrar om folk har något coolt att tillägga på.

Lets Summon Cthulhu
• RP är motståndsmän i en extremt civiliserad miljö där massmord har begåtts på alla som verkar ha påbrå ifrån de gamla skogsfolken och alla former av stora monstrum har slagits ihjäl av ubåtssoldater, zeppelinartrupper och ångkrigare.

• Rollpersonerna är arvingar till Den Stora Mångfalden som en gång härskade i denna värld. De kan läsa i sagorna om all den magi och allt det fantastiska som en gång existerade i urskogar och havets mörker. Nu är deras förfäders andar fångade i kraftverk som lyser upp mänsklighetens städer. RP är världens sista hopp att någonsin bryta sig ur det tyranniska imperiets grepp, men hur står lite futtig magi emot legioner av mässing, stål och ånga?

• En legend talar om Den Stora Uranden. Det sägs att denna vilar, undangömd ifrån mänskligheten, inte allt för långt ifrån den stad i vilken RP lever. Det sägs att urgamla böner, ifrån de första krälande livsformer som skaffade ett språk, ska kunna väcka denna urande.

• RP ger sig ut på en quest för att finna dessa riter samt platsen vid vilken de kan väcka sin anfader och påbörja en ny era i vilken naturens folk återigen härskar över världen och Den Stora Mångfalden tar ut sitt pris i människoblod. En dag som förtryckarnas präster kallar för Domedagen skall komma.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker sånt här är skitkul! Ända sedan ett gammal Mutant Chronicles-äventyer jag hörde talas om som utspelar sig ett par hundra år senare när ondskan har blivit besegrad och bortdriven och man spelar kättare som ska försöka föra tillbaka den mörka symmetrin till världen.

Jag tror det är viktigt att pressa på vikten att förbli oupptäckt för att undvika att det urartar till någon slags våldsorgie där horder av oskyldiga massakreras eftersom "vi spelar ju onda ju".

God45

#PrayersForBahakan
1. Fuck yes det här är awsome! :gremlaugh:

2. Jag vill spela det här. Nu helst. Jag har ett karaktärs koncept redo. Stan Marsh, en av de sista Deep one ättlingarna från Insmouth som är desperat att göra det här innan han förvandlas för mycket och hamnar i ett koncentrationsläger.

3. Du borde ha med Yithians på något sätt, Yithians är tidsresande varelser från jordens urtid som hoppar in i mänskliga kroppar och använder sin kunskap om super Tech till att se till att rätt saker händer så att deras old one fiender, the flying polyps, inte förstör planeten för dem. De kan vara med och gömma sig bland människorna och driva på den tekniska utvecklingen.

4. Magi i det här spelet kan vara hur coolt som helst! :gremlaugh: Du borde ha magiska ord som spelarna sätter ihop till formler och säger för att kasta magierna som i Eternal Darkness. Det kan vara de vanliga magierna i systemet men känslan i att mässa "Ia Ia, Cthulha Nyarloteph Fathagen" när man använder magic missile är betydligt mer badass :gremlaugh:

Anarchclown

Swashbuckler
Absolut. Jag tycker inte att rollpersonerna ska se sig själva som skurkar. Till saken hör att imperiet faktiskt är förtryckande även mot människor. Så man ser nog inte varje enskild människa som ond, utan eventuella offer är beklagliga och inget som man direkt vill vältra sig i.

Jag tänker mig nog dock att RP ska ha någon slags ganska hårt emotionell ideologi där att leva ut sina känslor anses vara att föredra oavsett om dessa gäller åtrå, kärlek, trygghet, vrede, hämndbegär ETC. Fast samtidigt tror jag inte man ska sätta så mycket begränsningar på RP utan lämna det till spelarna att utforma och utforska.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror det är viktigt att pressa på vikten att förbli oupptäckt för att undvika att det urartar till någon slags våldsorgie där horder av oskyldiga massakreras eftersom "vi spelar ju onda ju".
Jag tror att spelet fungerar bäst om man för det mesta måste hålla sig gömd för att kunna utföra sina uppdrag och för att motståndet är för starkt... Men when shit goes down vill jag meja ner folk med Lightning guns, skicka Byakhies att rycka ryggraderna ur mina fiender och offra nunnor och skolbarn till Dagon för flera destruktiva magier :gremlaugh: Det låter ju skitkul ju!

Anarchclown

Swashbuckler
1. Tack

2. Detta skulle väl utspela sig i en fantasyvärld och egentligen inte har Cthulhu som det man frammanar, det var väl mer för att ge en uppfattning om vad det är man håller på med. Med detta sagt har jag inga som helst skrupler med att sno idéer ifrån Mythos. Någonting inspirerat av Deep Ones skulle definitivt vara coolt.

3. Idén är helt klart cool. Att det skulle finnas sagoväsen som driver på teknologin för att utrota de andra folkslagen.

4. Tänker mig definitivt magin på det sättet ja. Den kan få vara ganska mäktig, den ska ju ändå försöka hantera stora ånggolems som skjuter eldkastare med mera. Den ska också vara uråldrig och det ska vara så att mänskligheten med flit bränt böcker och på andra sätt gjort det svårt för galningar att lära sig att trolla på bortglömda språk.

Anarchclown

Swashbuckler
Ja. Det är nog just en blandning som skulle vara bäst. Där man oftast är underdog som måste gömma sig men att det ibland blir total mayhem och därigenom uppenbart att man faktiskt spelar terrorister och inte är den "goda" sidan, utan snarare "en annan sida".