Nekromanti Level adjustment dilemma

anth

Vetefan
Re: Det självklara svaret ...

Låt den som vill spela tiefling eller aasimar börja med character level 1 men utan class levels.
Bara ett problem, man skulle få börja på 0 hp.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nej då ...

En tiefling eller aasimar utan class levels skulle börja med 8 (+ Constitution modifier) hp. När den sedan får sin första class level slår man hit points som vanligt men byter de ursprungliga hp mot de nya (om de nya är högre), eller låter de ursprungliga hp vara kvar (om de nya är lägre).

Exempel: Min aasimar pc börjar utan class levels (character level 1) och har 8 hp. Efter en stunds äventyrande har jag skrapat ihop 1.000 xp och skaffar en fighter level. Jag slår 1d10 för hp och får 9. Detta är högre än mina ursprungliga 8 hp, så min aasimar har nu 9 hp. Hade jag t.ex. slagit 4 hade detta varit lägre än mina ursprungliga 8 hp, så min aasimar hade behållit sina 8 hp.

Som stöd för detta påstående citerar jag Savage Species, (s. 5 f): »If a creature has 1 Hit Die or a fractional Hit Die, the first Hit Die it gains in an actual class replaces its racial Hit Die or portion thereof […]« (min kursivering).

Staffan

Myrmidon
Re: Nej då ...

Jag är skeptisk. En aasimar har LA +1. Det innebär att om den har en hit die så är den ECL 2, oavsett om denna HD nu är en level fighter, en level bard, eller en level Outsider (vilket är vad du föreslår)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det skulle alltså innebära ...

… att varelser med 1 Hit Die och level adjustment +1 aldrig kan starta på character level 1 (till skillnad från varelser med, säg, 7 Hit Dice och level adjustment +5)?

Taskigt.

I så fall är det enda raka att starta dem på character level 2 (med 1.000 xp).

Eller att skapa en monster class med två levels och sprida ut aasimarens förmågor hyfsat jämnt över dessa levels. Då måste den skaffa 3.000 xp innan den kan ta en class level.

Staffan

Myrmidon
Re: Det skulle alltså innebära ...

Alternativt använda apprentice-nivåer. Fast det funkar ju bara för LA+1, inte för LA+2 eller mer.

anth

Vetefan

Fast det funkar ju bara för LA+1, inte för LA+2 eller mer.
Så med ditt resonemang så skulle man inte kunna börja som drow level 1 för att de har LA+2?

För att inte tala om half-dragons, half-celestial och half-fiends...

Säg mig, hur förklarar du då det som står på den här sidan?

Vi har en half-fiend med level progression, om man tar hälften class abilities vid level 1 så har man väl en apprentice level?

Staffan

Myrmidon

Klasserna på sidan du beskriver verkar mest vara inriktade på vad som händer om man utvecklas till en halvdjävul eller varvildsvin under spelets gång. Problemet med klasserna i fråga är att de inte ger någon hit die, vilket gör att de inte funkar på egen hand.

Fast å andra sidan, man skulle kunna tänka sig att ha en fighter Appr/half-fiend 1, måhända. Och i så fall skulle man kanske kunna dela upp drow och liknande saker i flera levlar också.

Inte för att jag tänker lägga ner så mycket möda på att räkna ut hur, eftersom den enda monsterklassen jag är intresserad av är thri-kreen :gremsmile:

anth

Vetefan

den enda monsterklassen jag är intresserad av är thri-kreen
Om jag inte visste att du gillade dark sun så skulle jag gissa att du gillade dark sun :gremsmile:

Bombu

Hero
Re: Det självklara svaret ...

Bara ett problem, man skulle få börja på 0 hp.
det har väl ingen dött av :gremsmile:

Jag tycker man kan göra lite som man vill med reglerna kring aasimar, grundbulten är ju att en aasimar motsvarar en "vanlig" gubbe på en nivå mer.

Se till att det blir så under större delen av kampanjen, att en aasimar får starta som en apprentice av nått slag verkar väl hyfsat.

Jag skulle låta de andra starta på nivå 2, men jag känner inget tvång att man skall starta på nivå 1.

1/2-drakar tycker jag inte man skall tillåta som pcs innan folk är en del nivåer över 1.

en nivå 1 aasimar kommer inte att dominera sönder ett nivå 1 gäng, men han har ju några extra förmågor.

En variant är att låta honom starta som en nivå 1 commoner när de andra är nivå 1 fighter wizard etc. Och ge honom hans nivå först när de andra når nivå 2.

gör det inte för krångligt, gör det kul och inte för obalanserat.

Bombu