Nekromanti Levelbaserat?

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Visserligen skriver jag på ett helt annat system. Men ändå gäller det att ta vara på de idéer man får när den ändå dyker upp.

Så jag fick en idé som jag skrivit ner och kanske använder i något sammanhang senare. Men frågan är vad andra tycker om det.

Jag vet att levelbaserat inte är det bästa, och detta är inte heller tänkt som sådant heller. Det enda som leveln kommer visa är mer hur rutinerad en person är, inte hur skicklig han är.

Som exempel om t.ex. två person A har Stridsyxa 17, och person B också har Stridsyxa 17. Så verkar de ju vara relativt likvärdiga. Men om person A hela tiden lärt upp sin skicklighet hos en vapenmästare eller liknande och person B har lärt sig sin skicklighet på slagfältet så ser man ju skillnaden i rutin.

Detta kanske känns lika som Stridsvana i andra spel, men tanken är att samma grej skall gälla inom hantverk och övriga färdigheter på något sätt.

Alltså i såfall beskriva hur hög kvalitet ett hantverk kan göras eller hur svår skada som kan orsakas.

Om man jämför med kombatanterna ovan med sina stridsyxor skulle person B ha större möjlighet till att ge motståndaren svårare skador, just pga sin rutin. Det skiljer trots allt mycket från att bara träna än att verkligen vara i stridszonen.

Riddaren


<A HREF="http://www.backtotellus.com/" target="_new">http://www.backtotellus.com/</A> <A HREF="http://www.eyesoffate.com/" target="_new">http://www.eyesoffate.com/</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
En intressant tanke, men jag skulle heller lägga in sådant i färdighetsvärdet, till exempel genom att sätta en gräns på hur högt man kan träna upp det utan att få praktiskt erfarenhet också.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
För den som läser Robert Jordan's WoT-böcker, kan jag ge ett par bra exempel på vad Riddaren menar:

1. I mitten på The Dragon Reborn (slutet på Drakens flykt tror jag), när Mat slåss med Galad och Gawyn. G & G är mycket skickliga elever, hos Väktarna, men de har aldrig behövt slåss för sina liv. Mat har, vid flera tillfällen. Vem vann?

2. I The Fires of Heaven får man se Galad sslåss "på riktigt", i gatuscenen i Jehanna. (Bok 10). I början på A Crown of Swords råkar man ut för Gawyn, som fått en anna "uppfostran". Vem är mer dödlig?

3. Jämför fäktscenerna mellan Rand och Turak (Bok 4); Rand och Be'lal (Bok 6) och Rand och Toram (Bok 14). Vem besegrar vem, och varför?

--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Ang. "har inte läst Robert Jordan": _Åtgärda_!

Visst har du en poäng om det här med "level" som yrkesskicklighet. Problemet med "level" eller "nivå" är att alla tänker "Diablo", "AD&D", "Rolemaster" eller liknande. Fördelen med ett sådant begrepp är väl att man kan använda den på SLP-yrken: Smed nivå "X"; Läkare nivå "Y" etc. I några av modulerna till SRR och EDD fanns tabeller för soldater av olika kvalité.

Ett förslag är väl att man gör en liten mall för varje yrke - när vissa specifika färdigheter är a) över ett gränsvärde, och b) har en summa över ett visst värde, då har man en viss nivå. Det svåra blir gränsdragningen...

--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,068
Location
Linköping
'En intressant tanke, men jag skulle heller lägga in sådant i färdighetsvärdet, till exempel genom att sätta en gräns på hur högt man kan träna upp det utan att få praktiskt erfarenhet också.'

Jag skulle nog också helst ha det inlagt i färdighetsvärdet på något vis. Frågan är dock hur många färdigheter där det verkligen är så stor skillnad på träning och erfarenhet. En skrivare eller glasblåsare lär väl utföra mycket av sin träning via praktiska övningar som att de facto skriva eller svettas i smedjan.

I strid blir det ju en annan sak och man blir ju inte automatiskt en bra domare för att man kan mycket juridik. Jag tycker nog att det dock blir enklare med färdigheter som repressenterar detta t. ex. stridsvana eller personbedömning, hellre fler enkla färdigheter än få komplicerade.

/Illern

<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A> arindel@passagen.se
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Helt sant. Många färdigheter är svåra att lära sig rent teoretiskt på samma sätt som stridsfärdigheter, eftersom man normalt övar under realistiska förutsättningar på ett annat sätt, eller helt enkelt lär sig genom att göra, vilket väl är normalfallet för till exempel hantverk.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Top