von Schnigel
Veteran
Jag och två kompisar håller på att göra ett eget rollspel, eller rättare sagt - vi håller på att mixa ihop ett rollspel genom att sno så mycket bra ideér av andra rollspel vi kan(i huvudsak DoD, Zhoria och Eon). Vi har bestämmt oss för att ha levels/yrkesnivåer/whatever (nej, ni kan inte få oss att låta bli) och nu vill jag veta hur ett sånt är uppbyggt på bästa (enligt er) sätt.
Dels för att det kan vara enklare att svara och dels för att det är kul skriver jag lite om spelet/spelmixen:
1. Levelsystemet är "bakvänt" när man har ökat tillräckligt mycket i färdigheterna går man upp, inte tvärt om (när man går upp ökar färdigheterna), däremot ökar andra saker...
2. Man har en grundchans i de flesta färdigheter den är grundade på grundegenskaperna de har som bas, grundchansen anges i en tärning istället för ett fast värde.
3. All magi och religion är väldigt fri... det finns inga fasta besvärjelser eller böner man ska hålla sig till.
4. Yrken ska vara ganska fria, man ska kunna göra inviduella "yrken"
[color:red]von Schnigel</font color=red> som kanske bör nämna att "spelet" bara är avsett som en väldigt stor hög med husregler och knappt är påbörjat...
Dels för att det kan vara enklare att svara och dels för att det är kul skriver jag lite om spelet/spelmixen:
1. Levelsystemet är "bakvänt" när man har ökat tillräckligt mycket i färdigheterna går man upp, inte tvärt om (när man går upp ökar färdigheterna), däremot ökar andra saker...
2. Man har en grundchans i de flesta färdigheter den är grundade på grundegenskaperna de har som bas, grundchansen anges i en tärning istället för ett fast värde.
3. All magi och religion är väldigt fri... det finns inga fasta besvärjelser eller böner man ska hålla sig till.
4. Yrken ska vara ganska fria, man ska kunna göra inviduella "yrken"
[color:red]von Schnigel</font color=red> som kanske bör nämna att "spelet" bara är avsett som en väldigt stor hög med husregler och knappt är påbörjat...