Nekromanti Leviathan: Basen, berättelsens grund

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nässe said:
Shit- jag är finsmakare :gremsmile:
Klart du är! :gremsmile:

Tack för förklaringen om spelen. Av dem känns det betydligt mer likt Burning Wheel då. Det kommer säkert skilja sig en del i slutänden, men det känns i alla fall som de är på hyfsat likt med att spelledaren tar spelarnas skapelser och utvecklar det vidare. Lite överraskning ska ju spelarna få tycker jag ju. :gremsmile:

Robert Jonsson

I princip är jag ju för alla saker som särpräglar baserna och ger dem mer identitet. Ju mer aktörerna känner för dem, desto mer kämpar de för att den inte ska ödeläggas. Då jag tar vända två och ser över komponenterna tar jag itu med det också.

Jag gillar verkligen bilden du visade. Om jag skapar ett datorprogram över basskapande måste ett sådant interface finnas med. ^^

Vi spelade version fem har jag för mig, men du har helt rätt i att det var fjärde versionen som var gratis. De är dock hyfsade lika - i alla fall ur spelarögon - så det borde fungera utmärkt att kolla in om du är intresserad.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Endyamon said:
Jag gillar verkligen bilden du visade. Om jag skapar ett datorprogram över basskapande måste ett sådant interface finnas med. ^^
Ja, det ger ju en smidig bild på hur de olika sektionerna är sammankopplade. Bilden är taget ur UFO: Alien Invasion finns nog en del inspiration där. Annars fanns det väl ett (skitsvårt) Xcom-lir som utspelade sig under vattenytan? Minns dock inte om det fanns något basbyggande där.

Endyamon said:
Vi spelade version fem har jag för mig, men du har helt rätt i att det var fjärde versionen som var gratis. De är dock hyfsade lika - i alla fall ur spelarögon - så det borde fungera utmärkt att kolla in om du är intresserad.
Noterat, tackar.

Förresten, var det du som släppte gratisrollspelet "In The Dark"? Utvecklades det senare till Bortom, eller är det en separat setting? Blev kanske lite Off Topic här, men jag blev nyfiken.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tkullander said:
Annars fanns det väl ett (skitsvårt) Xcom-lir som utspelade sig under vattenytan? Minns dock inte om det fanns något basbyggande där.

Terror from the Deep? Awesome spel. Och ja, det finns basbyggande där. Jag tror att TFTD är en stor anledning till varför jag är så hårt på att vilja rita upp och konkret bygga baser =)

Robert Jonsson

Tkullander said:
Ja, det ger ju en smidig bild på hur de olika sektionerna är sammankopplade.
Precis. Det verkar väldigt överskådligt, vilket alltid är ett plus. Just Xcom-spelen har krank nämnt flera gånger för mig, så jag är vagt medveten om dem - även om jag aldrig spelade dem då jag var ung. Får ta och kolla in några Playthroughs för dem för att fräscha upp min kunskap.

Tkullander said:
Förresten, var det du som släppte gratisrollspelet "In The Dark"? Utvecklades det senare till Bortom, eller är det en separat setting? Blev kanske lite Off Topic här, men jag blev nyfiken.
Japp, jag låg bakom In the Dark och det är samma spel som Bortom. Tekniskt sett var In the Dark 4.0 (som aldrig hann släppas) grunden för Bortom. Det är en förädling av reglerna. Sett till stämningen har dock de fysiska monstren i större utsträckning fått stryka på foten.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Det krank säger stämmer, Terror from the Deep... Men tidigare nämnda UFO: Alien Invasion är ju ett gratisprojekt som är ganska långt gånget, så vill du testa basbyggandet själv så kan det ju vara ett alternativ (som dessutom går att få igång utan DOSbox).

Nedan har du lite basbyggande från TFTD in-action;
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/1jdz-BHmkgE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/1jdz-BHmkgE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Leta just igenom flyttkartongerna och hittade gamla In The Dark utprintat! Ska nog fasen ha PDF-filerna liggande någonstans också... :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nedan har du lite basbyggande från TFTD in-action;
I hate you. Eller nä, det gör jag inte. men du har skapat i mig en nästan oemotståndlig önskan att spela TFTD igen. Det var det första i serien jag spelade, och nostalgi plus, you know, att det är ett av de två bästa strategispelen i världshistorien (ettan är det andra)... Jag har ju för fan inte tid att uppslukas av TFTD nu!

shotgun_ramadan

Fåntratt
krank said:
I hate you.
Oj, nu slant jag visst med länkandet här! :gremwhistle:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/k_LqZ09RMtI&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/k_LqZ09RMtI&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Med risk för att vara lite seg i mitt svarande så kommer det här. För att göra en lång historia kort så gillar jag att du har lyckats få ett fokus på rollspelet som känns väldigt mycket Star trek: Deep Space 9 eller Stargate: Atlantis, man har en bas, man utforskar omgivningen, man får en fiende eller två, man möter en vän eller två.

Hela ideen med basen är cool också, hur den byggs upp. Conspiracy X har liknande mekanik, det kan vara en ide att titta på det. Om du vill kan jag skicka en lista på Conspiracy X bas-tillval som kan vara av intresse.

Det jag saknar är möjligheten att tillverka skepp faktiskt, varför kan inte en "bas" lika gärna vara en frakttrålare som flyttar handelsvaror mellan olika baser?

Jag skulle också vilja se lite fler agendor, vad vill GEMA liksom? Vad driver dem till att nita terrorister...

Men utöver det så ser det grymt bra ut!

Robert Jonsson

Tony.M.Meijer said:
Med risk för att vara lite seg i mitt svarande så kommer det här.
Bättre sent än aldrig!

Tony.M.Meijer said:
För att göra en lång historia kort så gillar jag att du har lyckats få ett fokus på rollspelet som känns väldigt mycket Star trek: Deep Space 9 eller Stargate: Atlantis, man har en bas, man utforskar omgivningen, man får en fiende eller två, man möter en vän eller två.
Det är iofs. en väldigt bra liknelse med Deep Space 9 - eller Babylon 5. (Stargate: Atlantis också, men den TV-serien gillade jag inte så... :gremwink: ). Beskrivningen som du ger fungerar väldigt bra för att beskriva hur en berättelse kan se ut i Leviathan.

Tony.M.Meijer said:
Hela ideen med basen är cool också, hur den byggs upp. Conspiracy X har liknande mekanik, det kan vara en ide att titta på det. Om du vill kan jag skicka en lista på Conspiracy X bas-tillval som kan vara av intresse.
Roligt du gillar det. Conspiracy X var tillsammans med Angel, Nobilis och framför allt Ars Magica mina inspirationskällor. Jag ska återvända till dem senare i skapandeprocessen och se om det är några tillval som jag inte redan tagit upp. Var det något konkret val som du kände jag glömt?

Tony.M.Meijer said:
Det jag saknar är möjligheten att tillverka skepp faktiskt, varför kan inte en "bas" lika gärna vara en frakttrålare som flyttar handelsvaror mellan olika baser?
Tillverka skepp och skeppsstrider är definitivt en möjlighet att göra. Fast jag hade inte tänkt fokusera på den delen i grundreglerna, utan istället ta upp det i en expansion. Skälet är helt enkelt att det riskerar att bli alldeles för många olika element på en gång.

Hmm... När jag tänker efter rent tekniskt så går det ju faktiskt att fokusera på ett skepp med reglerna som det är nu. Köp det fetaste skeppstillvalet och lägg sedan övriga tillval på att förstärka skeppet. Kan fungera med att notera det i sidmarginalen med några tips hur det kan fungera.

Tony.M.Meijer said:
Jag skulle också vilja se lite fler agendor, vad vill GEMA liksom? Vad driver dem till att nita terrorister...
Det kommer att finnas mycket om det i världskapitlet av boken. Så de delarna kommer finnas med i boken. Det är en stor del av bakgrundhistorien så det kommer inte att glömmas bort.

I korthet handlar det om att terroristernas mål att återta ytvärlden riskerar utplåna mänskligheten helt och hållet. Människorna är underlägsna i antal och kraft. Så länge man håller sig nere i havet och inte gör något för att reta upp dem får man vara fred. Börjar man skjuta med ärtpistoler mot dem, riskerar man att fienderna börjar skjuta tillbaka med haubitzar. Då skulle mänskligheten förintas rätt fort. GEMA vill därför med andra ord inte att man retar upp hotet ovanför ytan. Just nu får man leva i fred och kan återuppbygga civilisationen på längre sikt.

Tony.M.Meijer said:
Men utöver det så ser det grymt bra ut!
Roligt att höra - och tack för feedbacken!

Robert Jonsson

Så klart en möjlighet att förlägga material där. Det är också en tanke att dela med av material då det närmar sig den tiden.

Robert Jonsson

Bengt Petter said:
Tänkte mest att du där kan få en snygg presentationsform med illustrationer och annat.
Aha. Du menar så. Jo, givetvis. Men det är en bit innan det är att tänka på. Hittills har jag skrivit typ 2 av 4 kapitel med regler (karaktärsskapande, basbyggande, Bortom 2.0-regelkärnan och pacingmekaniken).

Jag har en skiss över ett introduktionsäventyr - men sen kommer världs- och kampanjinformation. Det är den stora delen, då jag här kommer presentera absolut allt som behövs för att spela.

(De böcker som jag kommer släppa till spelet är tvådelade: dels föra metaplotten fram med äventyr, dels presentera ett helt annat sätt att spela i miljön på. Det kommer dock presenteras klart och tydligt vilka böcker som handlar om vad från början så man kan använda de bitar som man är intresserade av.)