Tony.M.Meijer said:
Med risk för att vara lite seg i mitt svarande så kommer det här.
Bättre sent än aldrig!
Tony.M.Meijer said:
För att göra en lång historia kort så gillar jag att du har lyckats få ett fokus på rollspelet som känns väldigt mycket Star trek: Deep Space 9 eller Stargate: Atlantis, man har en bas, man utforskar omgivningen, man får en fiende eller två, man möter en vän eller två.
Det är iofs. en väldigt bra liknelse med Deep Space 9 - eller Babylon 5. (Stargate: Atlantis också, men den TV-serien gillade jag inte så...
). Beskrivningen som du ger fungerar väldigt bra för att beskriva hur en berättelse kan se ut i Leviathan.
Tony.M.Meijer said:
Hela ideen med basen är cool också, hur den byggs upp. Conspiracy X har liknande mekanik, det kan vara en ide att titta på det. Om du vill kan jag skicka en lista på Conspiracy X bas-tillval som kan vara av intresse.
Roligt du gillar det. Conspiracy X var tillsammans med Angel, Nobilis och framför allt Ars Magica mina inspirationskällor. Jag ska återvända till dem senare i skapandeprocessen och se om det är några tillval som jag inte redan tagit upp. Var det något konkret val som du kände jag glömt?
Tony.M.Meijer said:
Det jag saknar är möjligheten att tillverka skepp faktiskt, varför kan inte en "bas" lika gärna vara en frakttrålare som flyttar handelsvaror mellan olika baser?
Tillverka skepp och skeppsstrider är definitivt en möjlighet att göra. Fast jag hade inte tänkt fokusera på den delen i grundreglerna, utan istället ta upp det i en expansion. Skälet är helt enkelt att det riskerar att bli alldeles för många olika element på en gång.
Hmm... När jag tänker efter rent tekniskt så går det ju faktiskt att fokusera på ett skepp med reglerna som det är nu. Köp det fetaste skeppstillvalet och lägg sedan övriga tillval på att förstärka skeppet. Kan fungera med att notera det i sidmarginalen med några tips hur det kan fungera.
Tony.M.Meijer said:
Jag skulle också vilja se lite fler agendor, vad vill GEMA liksom? Vad driver dem till att nita terrorister...
Det kommer att finnas mycket om det i världskapitlet av boken. Så de delarna kommer finnas med i boken. Det är en stor del av bakgrundhistorien så det kommer inte att glömmas bort.
I korthet handlar det om att terroristernas mål att återta ytvärlden riskerar utplåna mänskligheten helt och hållet. Människorna är underlägsna i antal och kraft. Så länge man håller sig nere i havet och inte gör något för att reta upp dem får man vara fred. Börjar man skjuta med ärtpistoler mot dem, riskerar man att fienderna börjar skjuta tillbaka med haubitzar. Då skulle mänskligheten förintas rätt fort. GEMA vill därför med andra ord inte att man retar upp hotet ovanför ytan. Just nu får man leva i fred och kan återuppbygga civilisationen på längre sikt.
Tony.M.Meijer said:
Men utöver det så ser det grymt bra ut!
Roligt att höra - och tack för feedbacken!