Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
I samband med att jag postade de första trådarna om Leviathan och hur man byggde baserna där så tog krank upp liknelsen med att bygga med Lego. Den var rätt träffande - och det är samma Lego-principen som jag använder för karaktärsskapandet. Spelaren får flera olika val att sätta ihop sin karaktär med.
Tanken är att uppmuntra till att inte tänka i värden då man skapar karaktären - i alla fall inte förrän man kommer till slutet av processen.
En annan sak som systemet premierar är att du inte ska sätta dig ned vid karaktärsskapandet med en klar bild över vad för karaktär du vill spela. Tanken är att man först skapar basen tillsammans och efter man känner till sin egen bas, har man bättre koll på vad som behövs där.
Spelarna skapar sedan karaktärerna tillsammans. Det går inte till som så att du spenderar poäng, slår på tabeller eller liknande. Istället går du igenom flera olika steg (beskrivs nedan lite närmare) som ger dig dina värden. Sen i slutet får du en del möjligheter att tweaka din karaktär lite.
Just att du formar din karaktär genom olika tillval är varför du inte bör ha en klar bild ("Den ska vara en iskalla mördarpilot som trots att hon saknar ben etablerat sig som en beryktad krigshjälte."), utan istället bör forma den under din karaktärsskapande och sen efter det är klart fylla ut luckorna.
De olika stegen som jag tänker mig är:
1) Välj koncept - här väljer du vad din karaktär sysslar med och ger en grundstomme för egenskaper och färdigheter.
2) Välj åldersklass - här bestämmer du vilket årtionde som du är född i, vilket också formar vad du känner till om världen och vad du upplevt historiskt sett. Det ger dig en hel del valmöjligheter till olika egenheter och småbonusar.
3) Välj härkomst - det finns fem olika geografiska sfärer i Leviathan som alla påverkar karaktärens uppväxt. Vissa kulturer prioriterar vissa värderingar och fostrar folk enligt dessa, medan andra prioriterar annat.
4.) Välj tre karaktärsdrag - ursprungligt var tanken att karaktären skulle få göra ett personlighetstest och få fram hur hon var som person, men jag skippade den delen. Tanken är dock att få aktören att snabbt plocka ihop tre olika drag som är lite starkare hos karaktären (och fungerar i viss mån även som flaggor) och ger spelaren en stomme att gestalta utifrån
Slutligen får spelaren möjlighet att göra några mindre egna justeringar med fria poäng - hon kan förbättra saker hon är bra på eller täcka upp områden hon är dålig på. Vad alla steg har gemensamt är att valen ger karaktärerna spelvärden.
Nu är min fråga tvådelad:
1) Hur känner du inför att göra en karaktär, om rollspelet tydligt säger åt dig "Skapa inte karaktären på förhand, utan gör det utifrån dina val"? Om nej, vad är det som skrämmer er? Om ja, vad är det som tilltalar er med det?
2) Vad tycker du generellt om de olika stegen? Upplever du något som saknas eller som du stör dig på?
Tanken är att uppmuntra till att inte tänka i värden då man skapar karaktären - i alla fall inte förrän man kommer till slutet av processen.
En annan sak som systemet premierar är att du inte ska sätta dig ned vid karaktärsskapandet med en klar bild över vad för karaktär du vill spela. Tanken är att man först skapar basen tillsammans och efter man känner till sin egen bas, har man bättre koll på vad som behövs där.
Spelarna skapar sedan karaktärerna tillsammans. Det går inte till som så att du spenderar poäng, slår på tabeller eller liknande. Istället går du igenom flera olika steg (beskrivs nedan lite närmare) som ger dig dina värden. Sen i slutet får du en del möjligheter att tweaka din karaktär lite.
Just att du formar din karaktär genom olika tillval är varför du inte bör ha en klar bild ("Den ska vara en iskalla mördarpilot som trots att hon saknar ben etablerat sig som en beryktad krigshjälte."), utan istället bör forma den under din karaktärsskapande och sen efter det är klart fylla ut luckorna.
De olika stegen som jag tänker mig är:
1) Välj koncept - här väljer du vad din karaktär sysslar med och ger en grundstomme för egenskaper och färdigheter.
2) Välj åldersklass - här bestämmer du vilket årtionde som du är född i, vilket också formar vad du känner till om världen och vad du upplevt historiskt sett. Det ger dig en hel del valmöjligheter till olika egenheter och småbonusar.
3) Välj härkomst - det finns fem olika geografiska sfärer i Leviathan som alla påverkar karaktärens uppväxt. Vissa kulturer prioriterar vissa värderingar och fostrar folk enligt dessa, medan andra prioriterar annat.
4.) Välj tre karaktärsdrag - ursprungligt var tanken att karaktären skulle få göra ett personlighetstest och få fram hur hon var som person, men jag skippade den delen. Tanken är dock att få aktören att snabbt plocka ihop tre olika drag som är lite starkare hos karaktären (och fungerar i viss mån även som flaggor) och ger spelaren en stomme att gestalta utifrån
Slutligen får spelaren möjlighet att göra några mindre egna justeringar med fria poäng - hon kan förbättra saker hon är bra på eller täcka upp områden hon är dålig på. Vad alla steg har gemensamt är att valen ger karaktärerna spelvärden.
Nu är min fråga tvådelad:
1) Hur känner du inför att göra en karaktär, om rollspelet tydligt säger åt dig "Skapa inte karaktären på förhand, utan gör det utifrån dina val"? Om nej, vad är det som skrämmer er? Om ja, vad är det som tilltalar er med det?
2) Vad tycker du generellt om de olika stegen? Upplever du något som saknas eller som du stör dig på?