Nekromanti [Leviathan] Fungerar citaten?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag sitter och arbetar med konfliktkortleken till Leviathan just nu. Ett av elementen på korten är att det finns citat från kända personer i världen som relaterar till kortet ifråga. Varje kort är en speciell manöver som går att göra i en konflikt (och kan representera ett blodigt slagsmål som en retorisk debatt). Jag tänkte höra med er på forumet om vad ni tycker om citaten - sugiga, corny, okej, bra? Tveka inte att komma med bättre förslag. Tanken är att citaten först och främst ska relatera till kortet(s syfte) ifråga.

Avvaktande:
”Du är alltid dömd att misslyckas om du inte analyserar situationen ordentligt först.”
- Amy Capshaw.

Defensiv:
”Jag är inte feg. Jag har bara vett nog att hålla mig ur vägen för de som faktiskt vet vad de gör.”
- Jing Xun.

Fullt försvar:
”Det spelar ingen roll vad du gör. Du kommer bara att få reda på det som jag vill att du ska veta.”
- Jodie Chance.

Förberedande manöver:
”Den som tänker ett steg längre än sin fiende kommer aldrig att stå handfallen när det verkligen gäller.”
- Laurie Hawthorne.

Initiativtagande:
”Alla problem bör hanteras som en operation. Först skaffar man sig en översikt. Sedan slår man till med kirurgisk precision där problemet finns.”
- Dr Sasja Krupin.

Pricksäker:
”Jag missar inte.”
- Rae Winchu.

Snabbt utfall:
”Vissa saker är viktigare än ens egen säkerhet. Ibland måste man satsa allt på ett kort. ”
- Neela Lauder.

Vårdslös:
”Det var du som brände dina broar. Skyll inte på mig att jag bränner ned ditt hus.”
- Summer Evans.

God45

#PrayersForBahakan
Ärligt talat? Jag gillar ingen av dem. De är inte distinkta eller kopplade nog till manövern och de är inte egentligen stämningsfulla eftersom de inte är känslofyllda eller roliga. Vissa är pratiga så som initiativtagande, vissa är torra som pricksäcker och vissa känns forcerade så som snabbt utfall och vårdslös. Ingen av dem känns kopplade till en personlighet heller så jag vet inte om npc kopplingen fungerar, alla citatet saknar en "röst". Jag vill inte vara överdrivet negativ och tanken med citaten är bra, men jag hade skrivit om dem från grunden. Gör dem mer kopplade till världen, gör så att de är kopplade till karaktärerna och får mig att känna deras personligheter och gör dem tightare med mer humor eller känsla.

Tre solar

Hero
På ett sätt håller jag med God45, men jag skulle samtidigt vilja hävda att de är ungefär så bra som man kan förvänta sig av den typen av citat - av och till kommer någon i spelgruppen använda sin mörkaste "ONE MAAAN.... ONE MISSION..."-röst och läsa ett av dem och alla kommer fnissa lite och det kommer göra det lite roligare när man träffar Rae WInchu och alla bara "JAG... MISSAR... INTE!"

Jag tycker vårdslös är bäst. Däremot förmedlar den hämnd, inte vårdslöshet.

Därför tänker jag att det rättvisande testet inte är om citaten är litterära (det är citat aldrig) utan om man kan gissa vem som är vem.

Amy Capshaw är en forskare
Jing Xun är "the talking black guy".
Jodie Chance är en hacker.
Laurie Hawthorne är en åldring som lever på gamla meriter.
Dr Sasja Krupin är den galna doktorn.
Rae Winchu är Chow yun fat.
Neela Lauder är en pokerspelare.
Summer Evans är Lisbeth Salander (en råbuse och borderline-emo).

Rättningsmall:
8 rätt = citaten är klockrena
mer än 5 rätt = citaten gör sitt jobb, men du bör fundera över stereotyper
mindre än 5 rätt = citaten är vilseledande, men pluspoäng för att du undvikit stereotyper.
0 rätt = citaten är klockrena.

Robert Jonsson

God45;n8315 said:
Jag vill inte vara överdrivet negativ och tanken med citaten är bra, men jag hade skrivit om dem från grunden. Gör dem mer kopplade till världen, gör så att de är kopplade till karaktärerna och får mig att känna deras personligheter och gör dem tightare med mer humor eller känsla.
Äh. Så länge du förklarar varför du är negativ så jag förstår varför du inte gillar något är det helt okej i min bok.

Du har helt rätt att de inte är hårt knutna till saker i världen och det finns en baktanke med det. Upplagan vi trycker upp den i kommer vara så stor att jag beräknar att det kommer finnas kvar kortlekar. Tanken är att då även kunna använda dem till nästa version av Bortom: Lögnens slöja. Eftersom de utspelar sig i olika tidseror vill jag därför inte knyta in världsfaktan. Tanken var ju istället att centrera det kring personerna (eftersom det inte alls är lika störande), men det gick ju inte riktigt hem. ;)

Har du något förslag på hur ett citat kunde se ut som du tycker är bra?
Tony.Meijer said:
Alla människor skulle vara fega om de bara vågade. :)

Robert Jonsson

Tre solar;n8328 said:
Jag tycker vårdslös är bäst. Däremot förmedlar den hämnd, inte vårdslöshet.
Du menar att det är någon skillnad? ;)

(Jag förstår din poäng dock. Får fundera på det)

Tre solar;n8328 said:
Därför tänker jag att det rättvisande testet inte är om citaten är litterära (det är citat aldrig) utan om man kan gissa vem som är vem.
Amy kan klassas som en forskare (även om hon i den striktaste meningen inte är det), Xun är inte svart men är duktig på att snacka, Jodie är inte en hacker, Laurie är inte en gamling (men hon lever sin mors meriter och är själv en krigsveteran), Dr Krupin är en doktor men inte galen (om man inte räknar att hon ser visioner), Neela är inte en pokerspelare och Summer är definitivt åt borderline-emo hållet (men ingen råbuse).

Så jag vet inte... Det känns som en massa halvor. Neela skulle kunna bytas ut mot en faktiskt pokerspelare som existerar. I så fall glider det upp på "citaten gör sitt jobb", men ändå känna sig relativt trygg i stereotyper som inte är stereotyper. Tack för analysen. Rolig att läsa den!
Tre solar said:
Då förklarar jag, enligt mina egenhändigt uppställda kriterier, dina citat som lämpliga!
Robert Jonsson said:

God45

#PrayersForBahakan
Robert Jonsson;n8389 said:
Äh. Så länge du förklarar varför du är negativ så jag förstår varför du inte gillar något är det helt okej i min bok.

Du har helt rätt att de inte är hårt knutna till saker i världen och det finns en baktanke med det. Upplagan vi trycker upp den i kommer vara så stor att jag beräknar att det kommer finnas kvar kortlekar. Tanken är att då även kunna använda dem till nästa version av Bortom: Lögnens slöja. Eftersom de utspelar sig i olika tidseror vill jag därför inte knyta in världsfaktan. Tanken var ju istället att centrera det kring personerna (eftersom det inte alls är lika störande), men det gick ju inte riktigt hem. ;)

Har du något förslag på hur ett citat kunde se ut som du tycker är bra?
Jag är inte bäst på att skriva sådant här men låt mig testa ;)

Avvaktande: Ett mål utan en plan är bara en önskning. Är det önskedags nu?

Defensiv: Glöm inte att djävulen tenderar att ta den långsamaste.

Fullt försvar: Att gråta som ett barn och springa som en kvinna är i alla fall bättre än att dö som en hund.

Förberedande manöver: Med en misslyckad planering planerar du att misslyckas.

Initiativtagande: Livet är vad som händer medan man är upptagen med att smida andra planer.

Pricksäker: Snabbt, billigt och effektivt. Välj två.

Snabbt utfall: Hellre en bra plan nu än en perfekt plan imorgon.

Vårdslös: Fuck it nu kör vi.

Robert Jonsson

Tja, inte jag heller så dina förslag var rätt sköna. Vissa passade inte riktigt in (Fullt försvar är klockren i strid t.ex. sämre än i sociala sammanhang samt Defensiv anspelar på religiöst tema, vilket är förbjudet i Leviathan). Defensiv, Pricksäker och Vårdslös är nog Darlings I Should Kill men inte riktigt är kapabel till. ;)

Avvaktande, Förberedande manöver och Initiativtagande kändes klockrena dock och jag stjäl dem om det är okej? Skicka ett PM (eller skriv det här) vad du heter så jag kan skriva in dig i Tack till-listan i så fall.