Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag sitter här och pular på ett äventyr till Leviathan som involverar en form av avancerad teknologi. Eftersom det inte är mitt expertisområde, så vet jag att jag gör fel. Då folk generellt brukar gilla att säga "Du har fel!" så tänkte jag lägga upp en text här att dissekera. Förhoppningsvis ackompanjerat med "Men du kanske kan göra så här istället".
Situation: karaktärerna finner en kommandocentral och utåt sett ser den rätt vanlig ut. Väggarna är täckta av grafen som man använder både som skärm och interface (touch screen). Vid en första anblick ser ingenting ovanligt ut, utan det är först då man börjar kolla närmare som man ser vad som är fel. Beroende på karaktärernas värden kan man få fram tre nivåer av kunnande: yrkeskunskap, proffskunskap och elitkunskap.
Yrkeskunskap:
Överlag ser kommandocentralens teknologi på utsidan normal ut och verkar fungera som ett vanligt interface, men vid en närmare granskning visar det sig finnas ett par skillnader. Liknande konsoller kräver en nod (typ server/hårddisk) som sköter alla beräkningar. Även om en komponent saknas krävs en liten nod som driver systemen, men det saknas helt till dessa.
Tanken är att karaktärerna ska få en känsla av att någonting är fel. De kan konkreta peka på en sak, men utan att förklara hur det är så.
Proffskunskap:
Konsolen använder sig av ett helt annat programmeringsspråk än de kända. Den är oerhört avancerad och är svår att greppa. Sättet den är skriven på gör att koden effektiviserar alla uträkningar och kräver mycket mindre arbetsminne. Det är därför den inte behöver en nod. Kodandet är ljusår före världens mest avancerade programmeringen. Inte ens Anastasia Robototehnika har lika avancerade programmeringsspråk.
Här är tanken att karaktärerna ska få en konkret förståelse vad som ligger bakom det faktum att systemen inte behöver någon nod. De får reda på orsaken till det hela, men de förstår inte hur de fungerar. Bara att det är vida mer avancerat än någonting som nu existerar i världen.
Elitkunskap:
Med den här nivån går det att förstå programmeringsspråket och den som arbetar med den under de kommande åren riskerar att bli ett lika stort namn inom forskningsvärlden som Calvin Davies! Tack vare GEMA kommer man aldrig behöva sakna någonting.
Här handlar det om en insikt i det avancerade och på längre sikt även profit på det.
Det är främst Proffskunskapen som jag är osäker på. Känns det rimligt? Eller ska det vara något med alogaritmer? Ni ser! Jag vet inte alls vad jag talar om. Säg att jag är dum i huvudet (om ni verkligen vill kan ni slänga in att jag är ful också ). Och visa sedan gärna att du är smartare än mig. (Men det sista är förstås frivilligt.)
Situation: karaktärerna finner en kommandocentral och utåt sett ser den rätt vanlig ut. Väggarna är täckta av grafen som man använder både som skärm och interface (touch screen). Vid en första anblick ser ingenting ovanligt ut, utan det är först då man börjar kolla närmare som man ser vad som är fel. Beroende på karaktärernas värden kan man få fram tre nivåer av kunnande: yrkeskunskap, proffskunskap och elitkunskap.
Yrkeskunskap:
Överlag ser kommandocentralens teknologi på utsidan normal ut och verkar fungera som ett vanligt interface, men vid en närmare granskning visar det sig finnas ett par skillnader. Liknande konsoller kräver en nod (typ server/hårddisk) som sköter alla beräkningar. Även om en komponent saknas krävs en liten nod som driver systemen, men det saknas helt till dessa.
Tanken är att karaktärerna ska få en känsla av att någonting är fel. De kan konkreta peka på en sak, men utan att förklara hur det är så.
Proffskunskap:
Konsolen använder sig av ett helt annat programmeringsspråk än de kända. Den är oerhört avancerad och är svår att greppa. Sättet den är skriven på gör att koden effektiviserar alla uträkningar och kräver mycket mindre arbetsminne. Det är därför den inte behöver en nod. Kodandet är ljusår före världens mest avancerade programmeringen. Inte ens Anastasia Robototehnika har lika avancerade programmeringsspråk.
Här är tanken att karaktärerna ska få en konkret förståelse vad som ligger bakom det faktum att systemen inte behöver någon nod. De får reda på orsaken till det hela, men de förstår inte hur de fungerar. Bara att det är vida mer avancerat än någonting som nu existerar i världen.
Elitkunskap:
Med den här nivån går det att förstå programmeringsspråket och den som arbetar med den under de kommande åren riskerar att bli ett lika stort namn inom forskningsvärlden som Calvin Davies! Tack vare GEMA kommer man aldrig behöva sakna någonting.
Här handlar det om en insikt i det avancerade och på längre sikt även profit på det.
Det är främst Proffskunskapen som jag är osäker på. Känns det rimligt? Eller ska det vara något med alogaritmer? Ni ser! Jag vet inte alls vad jag talar om. Säg att jag är dum i huvudet (om ni verkligen vill kan ni slänga in att jag är ful också ). Och visa sedan gärna att du är smartare än mig. (Men det sista är förstås frivilligt.)