Nekromanti [Leviathan] Mobba Roberts tekniska kunnande!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag sitter här och pular på ett äventyr till Leviathan som involverar en form av avancerad teknologi. Eftersom det inte är mitt expertisområde, så vet jag att jag gör fel. Då folk generellt brukar gilla att säga "Du har fel!" så tänkte jag lägga upp en text här att dissekera. Förhoppningsvis ackompanjerat med "Men du kanske kan göra så här istället".

Situation: karaktärerna finner en kommandocentral och utåt sett ser den rätt vanlig ut. Väggarna är täckta av grafen som man använder både som skärm och interface (touch screen). Vid en första anblick ser ingenting ovanligt ut, utan det är först då man börjar kolla närmare som man ser vad som är fel. Beroende på karaktärernas värden kan man få fram tre nivåer av kunnande: yrkeskunskap, proffskunskap och elitkunskap.

Yrkeskunskap:

Överlag ser kommandocentralens teknologi på utsidan normal ut och verkar fungera som ett vanligt interface, men vid en närmare granskning visar det sig finnas ett par skillnader. Liknande konsoller kräver en nod (typ server/hårddisk) som sköter alla beräkningar. Även om en komponent saknas krävs en liten nod som driver systemen, men det saknas helt till dessa.

Tanken är att karaktärerna ska få en känsla av att någonting är fel. De kan konkreta peka på en sak, men utan att förklara hur det är så.

Proffskunskap:

Konsolen använder sig av ett helt annat programmeringsspråk än de kända. Den är oerhört avancerad och är svår att greppa. Sättet den är skriven på gör att koden effektiviserar alla uträkningar och kräver mycket mindre arbetsminne. Det är därför den inte behöver en nod. Kodandet är ljusår före världens mest avancerade programmeringen. Inte ens Anastasia Robototehnika har lika avancerade programmeringsspråk.

Här är tanken att karaktärerna ska få en konkret förståelse vad som ligger bakom det faktum att systemen inte behöver någon nod. De får reda på orsaken till det hela, men de förstår inte hur de fungerar. Bara att det är vida mer avancerat än någonting som nu existerar i världen.

Elitkunskap:

Med den här nivån går det att förstå programmeringsspråket och den som arbetar med den under de kommande åren riskerar att bli ett lika stort namn inom forskningsvärlden som Calvin Davies! Tack vare GEMA kommer man aldrig behöva sakna någonting.

Här handlar det om en insikt i det avancerade och på längre sikt även profit på det.

Det är främst Proffskunskapen som jag är osäker på. Känns det rimligt? Eller ska det vara något med alogaritmer? Ni ser! Jag vet inte alls vad jag talar om. Säg att jag är dum i huvudet (om ni verkligen vill kan ni slänga in att jag är ful också :gremwink: ). Och visa sedan gärna att du är smartare än mig. (Men det sista är förstås frivilligt.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
Yrkeskunskap:

Överlag ser kommandocentralens teknologi på utsidan normal ut och verkar fungera som ett vanligt interface, men vid en närmare granskning visar det sig finnas ett par skillnader. Liknande konsoller kräver en nod (typ server/hårddisk) som sköter alla beräkningar. Även om en komponent saknas krävs en liten nod som driver systemen, men det saknas helt till dessa.

Tanken är att karaktärerna ska få en känsla av att någonting är fel. De kan konkreta peka på en sak, men utan att förklara hur det är så.
Ska det här läsas av någon annan? Isåfall föreslår jag omformuleringar:

"Den här sortens konsoller brukar behöva koppling till en nod som sköter alla beräkningar. Här saknas en sådan helt, men systemen fungerar ändå".

Din sista mening där känns mest förvirrande.

Robert Jonsson said:
Proffskunskap:

Konsolen använder sig av ett helt annat programmeringsspråk än de kända. Den är oerhört avancerad och är svår att greppa. Sättet den är skriven på gör att koden effektiviserar alla uträkningar och kräver mycket mindre arbetsminne. Det är därför den inte behöver en nod. Kodandet är ljusår före världens mest avancerade programmeringen. Inte ens Anastasia Robototehnika har lika avancerade programmeringsspråk.

Här är tanken att karaktärerna ska få en konkret förståelse vad som ligger bakom det faktum att systemen inte behöver någon nod. De får reda på orsaken till det hela, men de förstår inte hur de fungerar. Bara att det är vida mer avancerat än någonting som nu existerar i världen.
Konsollen kanske använder sig av extremt smarta algoritmer och ett mycket maskinnära lågnivåspråk, vilket tillsammans gör att det går snabbt och så?

Om du vill att det ska vara något riktigt fräsigt, vilket antyds under Elitkunskap, tänker jag mig att det bör vara just algoritmerna som är det coola.

Det som gör att datorer går långsamt är idag framför allt antingen slarvig programmering eller dålig hårdvara. Och hur maskinnära koden är - om datorn måste översätta koden krävs extra jobb för detta; ju närmare direkta instruktioner till processorn och liknande man kommer, desto snabbare. Typ.

Är koden maskinnära och optimerad (alla onödiga upprepningar och liknande borttagna, minimalt antal beräkningar/beslut som behöver tas per sekund) och hårdvaran likadan som "vanliga" konsoller så återstår egentligen bara algoritmerna, hur smarta de är.

Vad är det konsollen gör? Vad är det för data den ska analysera, som i vanliga fall kräver en nod?

Robert Jonsson said:
Elitkunskap:

Med den här nivån går det att förstå programmeringsspråket och den som arbetar med den under de kommande åren riskerar att bli ett lika stort namn inom forskningsvärlden som Calvin Davies! Tack vare GEMA kommer man aldrig behöva sakna någonting.

Här handlar det om en insikt i det avancerade och på längre sikt även profit på det.
Hmmm... Vid närmare eftertanke skulle ett nytt programmersingsspråk kunna vara ett exempel på en helt ny programmeringsparadigm. Alltså ett nytt sätt att tänka kring programmering. Som att gå från häst och vagn till förbränningsmotorer. Frågan är hur mycket bättre vad gäller just snabbhet i beräkningar det blir av en sån grej. Beror nog på vad det är för slags område... De flesta nya paradigm inom programmering handlar ju, vad jag vet, mer om att göra språken lättillgängliga och underlätta problemlösning snarare än att förbättra den rena effektiviteten...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Robert Jonsson said:
Proffskunskap:

Det är inte ett sätt som jag skulle uttrycka mig på, jag skulle snarare skriva något i stil med:
På konsolen så rinner matematiska formler fram, formler som vid en första anblick ser fullt normala ut men med lite mer observation är avancerade, så avancerade att syftet med dessa ekvationer är svårt att ens spekulera i. Varför vill man genomföra en bayesisk sannolikhetsberäkning på punkterna i ett rieman-plan? Och vad har svaret att göra med quanterionisk projektion på icke-euklidisk rymd att göra?

Robert Jonsson

Tony.M.Meijer said:
Det är inte ett sätt som jag skulle uttrycka mig på, jag skulle snarare skriva något i stil med:
På konsolen så rinner matematiska formler fram, formler som vid en första anblick ser fullt normala ut men med lite mer observation är avancerade, så avancerade att syftet med dessa ekvationer är svårt att ens spekulera i. Varför vill man genomföra en bayesisk sannolikhetsberäkning på punkterna i ett rieman-plan? Och vad har svaret att göra med quanterionisk projektion på icke-euklidisk rymd att göra?
Fast det är inte riktigt vad jag menar. Det är inget som syns på skärmen. För att förtydliga:

På skärmen kan man surfa. Det syns ingen skillnad när du surfar in på Rollspel.nu. I vanliga fall är det flera hundratusentalstecken HTML-kod som skapar vad vi ser. Ju mer kod, desto mer tid att ladda typ,

Men säg att om någon kollade HTML-koden nu så var typ koden endast bestående av två tecken, alltså gick den snabbare att ladda än den med hundratusentals.

Den vanliga användaren ser den inte, utan endast den kunnige personen som börjar leta efter vad som felet är.

(Däremot diggade jag formuleringen "Varför vill man genomföra en bayesisk sannolikhetsberäkning på punkterna i ett rieman-plan? Och vad har svaret att göra med quanterionisk projektion på icke-euklidisk rymd att göra?" :gremlaugh: )

krank

Tony.M.Meijer said:
Det här var ett jättemycket bättre förslag än mitt.

Jag funderar förresten på det här med "programmeringsparadigm som man sen kan tjäna pengar på"; en ball grej kunde ju kanske vara ett programmeringsspråk som var modellerat på den mänskliga hjärnan; anpassat för att programmeras med tankekraft. Bara att utveckla rätt utrustning...

Robert Jonsson

krank said:
Ska det här läsas av någon annan? Isåfall föreslår jag omformuleringar:
"Den här sortens konsoller brukar behöva koppling till en nod som sköter alla beräkningar. Här saknas en sådan helt, men systemen fungerar ändå".
Din sista mening där känns mest förvirrande.
Det ska det. Senare. Just nu är jag trött och sega i huvudet, samt frustrerad över att kört fast. Så jag tänkte ta språket mer noga sen då jag fått rätsida på allt. Men jag tar med mig dina kommentarer som alltid!

krank said:
Konsollen kanske använder sig av extremt smarta algoritmer och ett mycket maskinnära lågnivåspråk, vilket tillsammans gör att det går snabbt och så?
Det där låter bra i mitt huvud.

krank said:
Om du vill att det ska vara något riktigt fräsigt, vilket antyds under Elitkunskap, tänker jag mig att det bör vara just algoritmerna som är det coola.
Jag gillar dina idéer här med algoritmerna och det känns som om det är vad jag var ute efter så jag ska ta en titt på det i morgon då min hjärna fungerar bättre.

krank said:
Vad är det konsollen gör? Vad är det för data den ska analysera, som i vanliga fall kräver en nod?
Det är egentligen två konsoler: den ena sköter övervakning över hela basen, den andra är typ sonar och gyrojetkanoner.

krank said:
Hmmm... Vid närmare eftertanke skulle ett nytt programmersingsspråk kunna vara ett exempel på en helt ny programmeringsparadigm. Alltså ett nytt sätt att tänka kring programmering. Som att gå från häst och vagn till förbränningsmotorer.
Det är exakt det här känsla som jag vill komma åt! Så med andra ord: "ett nytt proammeringsspråk baserat på ett nytt programmeringsparadigm, vilket använder sig av extremt smarta algoritmer och ett mycket maskinnära lågnivåspråk"?

Robert Jonsson

krank said:
Det här var ett jättemycket bättre förslag än mitt.
Meh. Jag svarar i fel ordning. :gremcrazy:

Såg du mitt svar till Tony? Missar jag något i hans resonemang?

krank said:
Jag funderar förresten på det här med "programmeringsparadigm som man sen kan tjäna pengar på"; en ball grej kunde ju kanske vara ett programmeringsspråk som var modellerat på den mänskliga hjärnan; anpassat för att programmeras med tankekraft. Bara att utveckla rätt utrustning...
Oh! Det här gillar jag! Det finns redan stöd för det där med tanke på mer avancerade RFID-chip så det där tror jag helt kan gå att sno! :gremlaugh:

krank

Robert Jonsson said:
Meh. Jag svarar i fel ordning. :gremcrazy:

Såg du mitt svar till Tony? Missar jag något i hans resonemang?
Är det viktigt just att det saknas nod? Eller är det mest för att signalera att något är fel?

Jag funderar ungefär såhär:

På ytan (amatör): Allt är som vanligt. Säkerhetssystemet har kanske ett par extra funktioner som inte verkar implementerade eller så är de trasiga (inget händer när man trycker på knapparna).

När man gräver lite (yrkes): Funktionerna som "inte funkade" verkar visst göra något, men det är lite osäkert vad. Signaler går fram, när man trycker på knapparna jobbar konsollen lite extra en stund (jfr. processorn spikar). Istället för att använda en nod används fem, eller kanske ingen.

Lite djupare kunskap (proffs): Programmen som körs använder extremt excentriska mönster och algoritmer. Varför vill man genomföra en bayesisk sannolikhetsberäkning på punkterna i ett rieman-plan? Och vad har svaret att göra med quanterionisk projektion på icke-euklidisk rymd att göra? De okända funktionerna gör något, men verkar anropa en hårdvara som inte är ansluten. Och hur de knyter an till resten är väldigt oklart; hursomhelst är hela systemet å ena sidan en soppa, å andra sidan en extremt högeffektiv och väloptimerad soppa. Som arbetar enligt ett helt nytt pradigm; helheten har nästan likheter med neurala nätverk, men oerhört effektiviserade jämfört med existerande system.

Total förståelse: Algoritmerna är skrivna av någon med långt mer intelligens än någon nu levande människa och att lyckas greppa dem alla och det komplexa samspelet mellan olika delar kommer att ta många år. Den saknade hårdvaran är en människohjärna; programmeringsspråket som använts är gjort för att fungera som en förlängning av det mänskliga psyket. En dator som arbetade fullt ut med det här språket skulle inte behöva något operativsystem: Om människan kan tänka det, så kan datorn göra det. Programmeringen blir instinktiv och ögonblicklig.

Genesis

Ni dés ni maître
Alternativ till att den använder en mänsklig hjärna skulle ju kunna vara att den programmerar om sig själv för att effektivisera sig. Algoritmerna är inte fasta och har fördefinierade funktioner, utan flytande och ändrar konstant på sig själva (till vilket de använder överbliven prestanda i vilken del av systemet som än kan tänkas vara oanvänd den här mikrosekunden). Att programmera och felsöka ett sådant system torde vara extremt svårt.

Obs: Jag är maskiningenjör och kan heller inget om datorer.

anth

Vetefan
Nu är jag inte insatt i Leviathan men:

Yrkeskunskap
Vid en snabb granskning ser terminalerna helt normala ut men när ni skruvar isär dem ser hårdvaran helt obekant ut - eller mer korrekt, det ser ut att saknas så många saker att terminalerna inte borde fungera.
För det första finns det bara strömkablar till terminalerna, inga nätverkskablar - ändå verkar det som om terminalerna kommunicerar med omgivningen. Nu kan man ju skicka information direkt via elnätet, problemet är att det ser ut som helt vanliga nätaggregat. Och man kan tänka sig trådlös kommunikation, men det finns ingenting som skulle kunna vara en wifi-enhet. Faktum är att det mesta saknas: ingen hårddisk, inget flashminne, inget ramminne - bara en vanlig processor på ett kretskort. Nu skulle man kunna tänka sig att det är någon ny form av superprocessor där allt är integrerat, problemet är att processorn ser helt normal ut. Det ser ut som samma sorts processor som ni har i era egna datorer...

Proffskunskap
Ni märker också att det grafiska gränssnittet är helt annorlunda. Först tror ni att någon bara tagit något av de vanliga (Windows/Mac/Linux/Android) och gjort ett eget skin - men snart upptäcker ni att det faktiskt är ett helt eget gränssnitt - ändå är det så intuitivt och lättlärt att ni inte ens insåg att ni inte arbetat med det tidigare.
Ni hittar även en kommandotolk så ni kan ta er en titt på "baksidan" av det grafiska gränssnittet - men snart inser ni att även om det grafiska gränssnittet är det enklaste och intuitivaste som ni arbetat med är den bakomliggande koden mer komplex än någonting annat ni sett. Många av de kommandon ni känner till för andra system fungerar, men det ni får till svar är nästan obegripligt och verkar till största delen bestå av avancerad matematik.

Elitkunskap
Ni inser att kommer de här terminalerna ut på marknaden kommer de att revolutionera hela världens datoranvändande - den som gjort det här kommer bli världens nya Bill Gates eller Steve Jobs. Ni lyckas även hitta lite källkod - och även denna liknar ingenting annat ni tidigare sett. Allting i denna maskin är revolutionerande, hårdvara som mjukvara - på samma gång mer komplex än något annat ni sett, men ändå så intuitiv att ett barn kan förstå hur det fungerar. Ni inser också att koden är så optimalt skriven att maskinen arbetar flera gånger snabbare än någonting annat med samma hårdvara. Ja, koden är nästan omänskligt bra - för ett datorproffs som dig är detta nästan en religiös upplevelse, det här är perfektion! Efter att ha sett det här kommer allting annat att kännas föråldrat.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Genesis said:
Alternativ till att den använder en mänsklig hjärna skulle ju kunna vara att den programmerar om sig själv för att effektivisera sig. Algoritmerna är inte fasta och har fördefinierade funktioner, utan flytande och ändrar konstant på sig själva (till vilket de använder överbliven prestanda i vilken del av systemet som än kan tänkas vara oanvänd den här mikrosekunden). Att programmera och felsöka ett sådant system torde vara extremt svårt.

Obs: Jag är maskiningenjör och kan heller inget om datorer.
Det finns forskning på det här och det är rätt beklämmande tyvärr. När vi väl får A.I's som kan göra sig själva mer och mer intelligenta så måste vi koppla de tämligen hårt, annars kommer vi få feta problem. Som en teoretiker uttryckte det: Assume we make a self improving A.I. to fetch hotdogs. At first the most efficient way to get hotdogs is by building a robot to get it. Some self-improvment later and the most efficient way is quantum-rebuilding the nearest material, i.e. the user, into a hotdog.

Robert Jonsson

Oj! Vad många bra kommentarer allihopa. Stort tack!

Ska gå igenom texterna nu och se vilka idéer som passar bäst till vad jag har tänkt mig. Återkommer inom kort. :gremsmile:

Robert Jonsson

krank said:
Är det viktigt just att det saknas nod? Eller är det mest för att signalera att något är fel?
Semi-viktigt. Det är för att visa att något är fel, men även för att visa att teknologin med det här har tagit ett starkt kliv framåt. Noder är en sak som begränsar människan i Leviathan och att skära sig fri från dem öppnar upp andra möjligheter.

krank said:
Den saknade hårdvaran är en människohjärna; programmeringsspråket som använts är gjort för att fungera som en förlängning av det mänskliga psyket. En dator som arbetade fullt ut med det här språket skulle inte behöva något operativsystem: Om människan kan tänka det, så kan datorn göra det. Programmeringen blir instinktiv och ögonblicklig.
Det här med människohjärna. Du är ju bekant med RFID-chipen i Leviathan (eller för all del i allmänhet) skulle det här kunna fungera ihop med det? Att RFID-chip är länken mellan interfacet och hjärnan?

krank

Robert Jonsson said:
Det här med människohjärna. Du är ju bekant med RFID-chipen i Leviathan (eller för all del i allmänhet) skulle det här kunna fungera ihop med det? Att RFID-chip är länken mellan interfacet och hjärnan?
Mnjaaaaoaaa... Alltså, RFID-chipsen så som vi tänker på dem idag är ju egentligen bara just en ID-grej. Alltså, en liten strömkälla och en radisändare som säger typ "hej, jag är användare #332345235" och inte så mycket mer. Inget som läser av hjärnvågor, inget som tar emot data och omvandlar till hjärnvågor.

Så för att styra något via liknande teknologi behöver man komplettera med någon form av hjärnvågsavläsning, tänker jag mig. Sen kan man ju använda en vanlig skärm för output kanske. Om man inte vill komplettera ytterligare med nånting som kopplar sig till typ hjärnans syncentrum eller nåt...

Robert Jonsson

krank said:
Alltså, RFID-chipsen så som vi tänker på dem idag är ju egentligen bara just en ID-grej. [...] Inget som läser av hjärnvågor, inget som tar emot data och omvandlar till hjärnvågor.
Så för att styra något via liknande teknologi behöver man komplettera med någon form av hjärnvågsavläsning, tänker jag mig.
Jo, att det inte går rakt av förstod jag ju. Vad jag menade var snarare: skulle man kunna RFID-chip som utgångssak för det här? Typ ett chip som dels fungerar som RFID och som läser av hjärnvågorna? Vad krävs egentligen för hjärnvågsavsläsning? (Well duh, det vet vi ju inte - men jag tänker som tankeexperiment nu.)

Krille

Super Moderator
RFID är helt enkelt tekniken att induktionsströmmen i en radiomottagare ger tillräckligt med ström för att driva en krets som skickar en svarssignal via radio.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Sändare --> (RFID-mottagare --> RFID-sändare) --> mottagare</pre></div></div>

Det inom parentes motsvarar själva RFID-chippet. Sändarens signal är så stark att den skapar tillräckligt med ström för att svarssignalen ska bli så stark att den känsligare mottagaren kan ta emot den.

Nära besläktat är NFC, Near Field Communication, som är nästan samma sak:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Sändare --> (NFC-mottagare --> databehandling --> NFC-sändare) --> mottagare</pre></div></div>

Mottagar- och sändartekniken är nästan samma sak. Sändaren i NFC-chippet drivs dock av en extern strömkälla istället för av radiosignalen som skickas till den. Det luriga är grejen emellan, databehandlingen, som också normalt drivs av en extern strömkälla.

Det är inga problem att låta databehandlingen till exempel bestå av att läsa av hjärnvågor. Så då kan vi ju prata lite om det.

Att läsa av "hjärnvågor" handlar om att läsa av elektrisk aktivitet i skalpen, eliminera artefakter från omgivande strålning och saker som inte kommer från hjärnan (exempelvis muskler) och sedan tolka det som är kvar. Då talar man inte om enskilda neuroner, utan om medel av kluster av tusentals neuroner.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Hjärna --> sensor --> omvandlare --> filter --> utenhet</pre></div></div>

Sensorn kräver inte mycket ström - det är egentligen en radioantenn precis som RFID-taggen. Problemet är att det är en läskigt svag signal och analog, så för att filtret ska ha något att jobba med så måste signalen förstärkas och omvandlas till något digitalt. Den biten kräver dessvärre ström.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Hjärna --> (sensor
|
|--> omvandlare --> NFC-sändare) --> mottagare --> filter --> utenhet
|
Sändare --> (NFC-mottagare
</pre></div></div>

Problemet är omvandlaren, som kräver rätt mycket ström. Det är också en ganska stor mängd data som ska skickas till NFC-sändaren, så den måste sända ganska mycket, vilket i sin tur kräver en hel del ström. Men det är en ingenjörsmässig utmaning. Det går säkert att lösa i framtiden. Men vad du har är i stort sett en massa NFC-chips under skalpen som svarar på förfrågningar.

---

Ska du ha en fjärrhjärnavläsare som inte jobbar med NFC så behöver du en sjujefla upplösning på håll, och det har du inte med en konventionell NFC-lösning. En NFC-lösning är lite som en pixel i en ljussensor - den läser av EN signalstyrka som en stor smet. Sen kan man filtrera den och ta ut enskilda färger/frekvenser, men du kan inte avgöra exakt varifrån den kom. Upplösningen är för dålig. Därför har man ett stort antal mätpunkter i en EEG.

Så för fjärravläsning på håll utan kirurgiska ingrepp eller en väldigt påtaglig mössa så behöver du något i stil med en magnetresonanskamera, som kan läsa av svajningar i magnetfält på avstånd och i tre dimensioner. Magnetresonanskameran märks dock, för den har en supraledande supermagnet som kan få grodor att flyga, och räckvidden är ungefär lika begränsad som RFID/NFC.

Robert Jonsson

Whoa! Jag får tacka för en ytterst informativ och pedagogisk post. Till och med jag förstod nästan allt i den. Stort tack till dig Krille! :gremsmile:

Talet om RFID-chip som jag förde ovan var alltså egentligen ett NFC-chip som jag tänkte på.

Krille said:
Sensorn kräver inte mycket ström - det är egentligen en radioantenn precis som RFID-taggen. Problemet är att det är en läskigt svag signal och analog, så för att filtret ska ha något att jobba med så måste signalen förstärkas och omvandlas till något digitalt. Den biten kräver dessvärre ström.
Problemet är omvandlaren, som kräver rätt mycket ström.
I kontexten jag skriver till (Leviathan) är strömförsörjningen inte alls ett problem, utan har en lösning på inom ramarna för fiktionen. Så med andra ord verkar det som om jag löst det här problemet helt med ett NFC-chip.

Stort tack till alla som hjälpt till. Ni gjorde mitt liv lite lättare! (Och min text mycket bättre.)

Genesis

Ni dés ni maître
Men om datorn använder en inopererad hjärnavläsare, och det är det som gör den så avancerad och imponerande, så innebär det väl att vanliga datorer inte använder en sådan? Vilket i sin tur innebär att vanliga människor inte har en sådan inopererad. Vilket torde innebära att rollpersonerna inte kan använda datorn alls.

Robert Jonsson

Genesis said:
Men om datorn använder en inopererad hjärnavläsare, och det är det som gör den så avancerad och imponerande, så innebär det väl att vanliga datorer inte använder en sådan? Vilket i sin tur innebär att vanliga människor inte har en sådan inopererad. Vilket torde innebära att rollpersonerna inte kan använda datorn alls.
Bra poäng. Jag tänker så här: den går att använda med touchscreen också så den kan skötas utan. Jag vill väva samman det här med vad krank skrev i tidigare i tråden:

På ytan (amatör): Allt är som vanligt. Säkerhetssystemet har kanske ett par extra funktioner som inte verkar implementerade eller så är de trasiga (inget händer när man trycker på knapparna).
Det ska finnas spår i funktioner som inte verkar ha något syfte, sen då man gräver djupare i det hela finner man att funktionerna i sig verkar vara NFC-stöd. Sitter nu och omformulerar texten. Jag postar den så fort jag är klar så får ni dissekera. :gremwink:

Robert Jonsson

[Leviathan] Teknologisk beskrivning *Uppdaterad*

Okej, nu är jag tillbaka med en omformulerad version som mycket bygger på text som Tony och krank skrivit i tråden kompleterat med idéerna som Krille skrev. Jag har droppat tanken jag hade om noden till förmån för mer awesomeness. Jag hoppas inte jag sjabblat eller förvanskat någon information nu bara. :gremsmirk:

Amatör: Allt verkar vara som vanligt. Säkerhetssystemet har ett par extra funktioner som inte verkar implementerade eller så är de trasiga. Ingenting händer när man trycker på knapparna.

Hobbyist: Funktionerna som ”inte funkade” verkar fylla någon form av funktion, men det är osäkert vad. Signaler går fram när man trycker på knapparna och konsollen arbetar extra en stund, men utan att något händer.

Yrkesperson: Det visar sig att funktionerna som inte går att kontrollera via pekrörelser kräver NFC-kommandon. NFC står för närfältskommunikation, vilket påminner om RFID-chip. Skillnaden är att RFID-chip inte sänder data (utan blir endast avlästa), medan NFC-chip faktiskt kan sända information över radiovågor. NFC-chip är inte särskilt vanliga annat än hos de riktigt stora insitutionerna: GEMA, Anastasia Robototehnika och CCS. Det verkar helt enkelt som om det finns ett extra lager av systemen som endast kan nås av närfältskommunikation.

Proffs: Programmen som körs använder extremt excentriska mönster och algoritmer. Varför vill man genomföra en bayesisk sannolikhetsberäkning på punkterna i ett rieman-plan? Och vad har svaret att göra med quanterionisk projektion på icke-euklidisk rymd att göra?

Närfältskommunikationen verkar anropa en hårdvara som inte är ansluten. Exakt hur det knyter an till resten av systemet är oklart. Systemet arbetar enligt ett helt nytt pradigm; helheten har nästan likheter med neurala nätverk, men är oerhört effektiviserade jämfört med redan existerande system.

Elit: Algoritmerna är skrivna av någon med långt mer intelligens än någon nu levande människa. Att lyckas greppa algoritmerna och det komplexa samspelet mellan de olika delar kommer att ta många år. Den saknade hårdvaran är en människohjärna; programmeringsspråket som använts är gjort för att NFC-chipet på något sätt skulle fungera som en förlängning av det mänskliga psyket. En dator som arbetade fullt ut med det här språket skulle inte behöva något operativsystem: Om människan kan tänka det, så kan datorn göra det. Programmeringen blir instinktiv och ögonblicklig. Det här är emellertid rena science fiction för forskaren och den oinsatte skulle kalla det för magi.