Nekromanti [Leviathan] Skeppsegenheter

zonk

muterad
Holy diver. Förre ägaren var jävligt inne på psykedelia och hela farkosten är inredd med svart plysch och fransar. På utsidan är den lila. -10% på att förstå sig på systemet i pressade situationer, man får meditera lite innan man förstår sig på den, annars inget egentligt fel på den utöver en envis doft av rökelse som sätter sig i allt. -25% andrahandspris, om man inte hittar rätt köpare...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Genesis;n191186 said:
Hade du inte en multikulturell spelvärld? Vill minnas att jag hjälpte dig med lite mandarin en gång i tiden? Varför är alla skeppsmodeller på engelska?
Av två skäl i princip: 1) för att det är språket jag kan och tycker låter bra samt (det mer troliga) b) jag inte tänkte på det. Lite världsmässigt så är GEMA:s officiella språk engelska, ryska och mandarin, även om många titlar och benämningar använder engelska som grund. Det är lite grann en krycka så jag inte hela tiden måste jaga folk efter översättningar tror jag också.

Men de har förstås även motsvarande namn på både ryska och mandarin. Om du har lust får du jättegärna översätta skeppsnamnen till mandarin så stoppar jag absolut in dem i beskrivningarna. I så fall uppar jag dessutom med en rysk sådan. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Robert Jonsson;n191227 said:
Av två skäl i princip: 1) för att det är språket jag kan och tycker låter bra samt (det mer troliga) b) jag inte tänkte på det. Lite världsmässigt så är GEMA:s officiella språk engelska, ryska och mandarin, även om många titlar och benämningar använder engelska som grund. Det är lite grann en krycka så jag inte hela tiden måste jaga folk efter översättningar tror jag också.

Men de har förstås även motsvarande namn på både ryska och mandarin. Om du har lust får du jättegärna översätta skeppsnamnen till mandarin så stoppar jag absolut in dem i beskrivningarna. I så fall uppar jag dessutom med en rysk sådan. :)
Förlåt off topic, men jag tycker det vore skithäftigt och bra för stämningen om du just hade med namn och grejer på alla tre språk hela tiden i allt som känns som "semiofficelt ingame". Alla skyltar som syns på bilder borde ha texten på alla tre språk, i skeppsbeskrivningarna har du namn på skeppstyperna på alla språken, etc...

I tv-serien Red Dwarf var alla skyltar (i princip) på skeppet märkta på både engelska och på esperanto vilket jag tyckte gav en jäklig skön känsla för den världen.

Förlåt för off topic.

Robert Jonsson

Ingen fara! All feedback är bra feedback!

Som sagt ovan, jag har inte reflekterat alls över det tidigare. I grundreglerna så har jag en bild med mandarin enbart, just för att jag ville få in att det inte bara var engelska. Sedan har jag inte tänkt så mycket på det visuellt eller i namnbruk på saker. Det viktigaste för mig har varit att se till att få in samtliga etniciteter och inte bara hänfalla till samma västerländska. Det är första steget.

Men som sagt var, borde vara med och vill Simon översätta så inkluderar jag det gärna. För jag håller med, det blir både tuffare och bättre.

(Och om Simon känner för att inkludera lite svordomar på mandarin också så kan jag lägga in det i svordomslexikonet som ska inkluderas...)

Genesis

Ni dés ni maître
Självklart kan jag bidra med översättningar och svordomar; det är ju bara roligt!

Robert Jonsson

Genesis;n191253 said:
Självklart kan jag bidra med översättningar och svordomar; det är ju bara roligt!
Suveränt! Tack Simon! <3

Nu har du ju redan tillgång till dokumentet, men eftersom jag tror på att förenkla om det går så listar jag modellerna.

- Orca Carrier
- Chelonian Shuttle
- Hammerhead
- Stingray Sentry
- Jawshark
- Dolphin

Angående svordomarna, nu vet jag inte hur man svär på kinesiska men om det finns icke-religiösa svordomar så vore det toppen. Jag har lagt märke till hur många svordomar vi har på svenska som är religiöst grundande (helvete, fan, jävlar etc.).

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, här är mina förslag, med kommentarer:

Chelonian shuttle
??????????
qièluóní chu?nsu?chuán (qièsu?)
??? (qièluóní) är bara en transkribering av "Chelonia", ungefär som platsnamn och liknande brukar transkriberas. ?? betyder "skyttel" eller "skyttla" och ? betyder "skepp". Eftersom det fullständiga namnet är rätt långt kommer oundvikligen en kortform att utvecklas för vardagstal, så jag föreslår ?? (qièsu?).

Orca Carrier
?????????
h?j?ng s?nhuòchuán (h?chuán)
?? betyder helt enkelt "späckhuggare" (bokstavligen "tigerval"). ?? betyder typ "godstransport" och ? "skepp". Kortformen här tar förledet i namnet och lägger till "skepp", så det betyder egentligen "Tigerskepp", vilket jag tycker känns fräckt. Så om någon kallar Orcan för "Tiger" så har de antagligen mandarin som modersmål. :)

Hammerhead
??????????
shu?ngjìsh? xúnluót?ng (chuítóu)
??? är det vetenskapliga, korrekta namnet på hammarhajen. En ? är typ när man sätter upp håret i en "bulle". Eftersom ? betyder "dubbel" och ? "haj" kan jag bara tolka ??? som "Prinsessan Leia-frisyrs-haj". ??? betyder "patrullbåt" (?? är bokstavligen "att patrullera", ? antyder ett mindre fartyg än ?, som jag använde för Späckhuggaren och Chelonianen). Kortformen här tog jag som en rak översättning från engelskan: ? betyder "hammare" och ? "huvud". Det känns tillräckligt klatchigt för att det skulle sprida sig till Mandarin.

Stingray Sentry
??????????
mógu?yú zh?nchát?ng (mógu?)
??? är inte riktigt det tekniska namnet på en rocka, men det är ett evokativt namn som jag kan tänka mig att en skeppsutvecklare kan välja, eftersom det betyder "spökfisk". ?? är att speja. Kortformen här är helt enkelt ??, "spöket". Också ett bra alternativnamn på svenska, och ett som kanske framförallt används av de med mandarin som modersmål eller de som tjänstgjort med sådana.

Jawshark
??????????
dàbáish? zhàndòut?ng (dàsh?)
??? betyder helt enkelt "stor vit haj" och är namnet på filmen "Jaws" i Kina. ?? betyder "strid" och ??? därmed "stridsbåt". Kortnamnet här är ??, helt enkelt "stor haj". Här kan jag också tänka mig att mandarin kan smyga in rakt av i andra språk och skeppet kan kallas för en "Dasha".

Dolphin
????????
h?itún kuàit?ng (h?ikuài)
?? är helt enkelt "delfin" och ?? betyder "motorbåt" eller bokstavligen "snabb båt". För kortnamnet tog jag det första tecknet i varje del (rätt vanligt sätt att forma kortnamn på), vilket låter bra i munnen, då det rimmar: hai-kuai, liksom. Bokstavligen "hav-snabb".

Genesis

Ni dés ni maître
Robert Jonsson;n191256 said:
Angående svordomarna, nu vet jag inte hur man svär på kinesiska men om det finns icke-religiösa svordomar så vore det toppen. Jag har lagt märke till hur många svordomar vi har på svenska som är religiöst grundande (helvete, fan, jävlar etc.).
Ha, religiösa svordomar i kommunistkina? Nä, alla svordomar jag hört har varit helt sekulära, generellt sexuellt relaterade. Men här behöver ju inte jag skriva en lång lista, för sådana går enkelt att finna online. Den här är rätt bra, och alla svordomar som tas upp här är sådana jag hört (utom kanske den om att ha sex med dina förfäder till 18:e generationen): http://blogs.transparent.com/chinese/swear-words-in-chinese/

Fråga gärna om något är oklart.

Robert Jonsson

Härligt Simon! Inte nog med att det här hjälper mig till få in mandarin, utan det ger även ett par nya smeknamn åt skeppen. Jag diggar förslagen och använder dem rakt av.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Robert Jonsson;n191262 said:
Inte nog med att det här hjälper mig till få in mandarin, utan det ger även ett par nya smeknamn åt skeppen. Jag diggar förslagen och använder dem rakt av.
(Det gör också att engelska inte känns så hemsk heller =)

micke_p

Veteran
Med risk för att repetera något som redan skrivits...

Intermittent elfel/elektronikfel

Intermittenta elfel och elektronikfel kan te sig på en mängd olika sätt. Det som dock är gemensamt är oförutsägbarheten och problematiken att åtgärda felet. I vissa fall kan felet kan uppstå när som helst och försvinna lika plötsligt. I andra fall uppstår och består felet under en period. Efter reparation tycks funktionen vara återställd för att snart därefter uppstå igen. Ibland kan det räcka med att på ett kraftullt sätt placera en känga mitt i instrumenteringen för att återställa normal funktion. Andra gånger slutar bränslemätaren att fungera då man bytt ut någon trasig belsyning på utsidan av skrovet. Exempel på utrustning som kan krångla är radio, belysning, navigationsutrustning, bränsle/energimätare, framdrivning. Listan med fel och kombinationer av fel kan göras lång

Problem med navigstionsutrustningen

Antingen fungerar naviationsutrustningen så dåligt att man är medveten om det eller så är felet mer subtilt och man driver oförklarligt ur kurs.

Stopp i torpedtuben

Skeppets bestyckning är illa underhållen och slutar fungera i stridens hetta. Alternativt avlossas ett vådaskott i ett läge där vapenskrammel inte passar sig.

Kärvande luckor

Skeppets bästa navigatör blir inlåst på toaletten då en lucka gått i baklås. Andra varianter är att man inte kommer åt tex bestyckning eller inte kommer ut eller in då det gäller.

Bucklig

Skeppet är en bucklig rackare vars tidigare rimligt strömlinjeformade skrov inte längre känns igen. Vid högre hastigheter kränger skutan och bränsleförbrukningen är högre än normalt. De turbulenta strömningarna längs skrovet ger upphov till ljud som kan uppfattas på långt avstånd av både känsliga öron som hydrofoner.

Rostskorv

Skeppet är så rostigt och gistet att det tar in små mängder vatten. Att dyka till större djup är inte att rekommendera.

Falsk nödsignal

Detta är en variant av intermittent el/elektronikfel. Vid precis fel tillfälle utlöses nödsignal och allehanda bärgnings- och räddningsskutor skyndar till undsättning. Självklart tar man bra betalt för en utryckning. Är man i ett läge där man försöker smyga fram har man definitvt röjt sin närvaro.

Hög bränsle/energiförbrukning

Visserligen är den här modellen känd för hög bränsleförbrukning. Dock just detta exemplar slukar multum mer, vilket påverkar dess räckvidd.

Skadedjur i maskineriet

Någon sorts skadedjur har letat sig in i maskineriet och nystan av el- och rörledningar. Smådjuren är för det mesta inget mer än en irritationsfaktor. Dock kan det tänkas att dom efter hand äter sönder isoleringen på elledningar och skadar rörledningar mm.

Felaktig sonarrespons

Skeppets sonar, som används för detektion av omgivande terräng men även andra skepp, ger då och då en felaktig respons. Antingen dyker det upp en bergvägg som man måste väja för eller så rapporteras flertalet, icke existerande, skepp på sonarskärmen. Ett annat alternativ är att man upptäcker ett avgrundsdjup som man vid ett eventuellt senare tillfälle har svårt att lokalisera.

Falsklarm

Skutans inbrottslarm löser ut då ingen av rollpersonerna är på plats. Vid undersökning visar det sig vara falsklarm. Tråkigt eftersom man var tvungen att avbryta det man höll på med och bege sig iväg hals över huvud.

micke_p

Veteran
Åtråvärd

Skutan är av ett märke och modell som är både lätt att stjäla och åtråvärd på svarta marknaden.

Stulen

Fartyget är stulet och efterlyst. Rollpersonerna har möjligen köpt skutan i god tro. Dock är risken stor att man åker fast vid en rutinkontroll då man tex lägger till i någon hamn.

Robert Jonsson

micke_p;n193555 said:
Med risk för att repetera något som redan skrivits...
Några, men förvånansvärt få som inte dubblerade. Stort tack Micke! De trängde sig in på tabellen bland de andra förslagen! :)