Nekromanti [Leviathan] Slumpmässiga möten i havet

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Just nu skriver jag på nästa bok till Leviathan som går under namnet Svart svan. Boken fokuserar mycket på skepp och sätter stort fokus på själva resande i havet. En del av fokuset är att skapa intressanta möten, händelser och platser som karaktärerna kan stöta på ned i havet. Det ingår därför en rad slumptabeller (som förstås går lika bra att använda utan slump för de personer som ogillar slumptabeller). Grejen är att jag skulle behöva lite hjälp från forumet för att variera tabellerna lite från min egen fantasi. Har ni forumiter några förslag på vad för häftiga möten, skumma platser, mystiska fenomen och skräckinjagande upplevelser som kan ske i havet? Lite hjälp skulle uppskattas. :)

Mundo

Myrmidon
Jag vill ha en händelse där man träffar ett strandat/skadat skepp, alternativt någon stackare i en dykar-dräkt som flyter runt hjälplöst. Kanske det är en fälla, kanske det är någon som verkligen behöver hjälp, kanske de tillhör en fiende-grupp? Som de flesta SL någon gång har sagt... "Vad gör du?"

Cissi

Up to no good.

Robert Jonsson

Mundo: Som polisen säger: "Han tar vi!" Passar jättebra in. Jag gillar personligen händelser som lätt kan spinnas pt minst två håll (dom här då det antingen kan vara en fälla eller inte).

Cissi: Den dokumentären är fantastisk. Såg den för ett par år sedan inför arbetet med Leviathan, men tänkte inte alls på den nu. Bra tips, tack!

Nässe

Myrmidon
Fiskdöd.
Vulkaner.
Jättemonster.
Pirater.
Skatter.
En väg ner till jordens medelpunkt...
Aliens.
En bosättning som valt att dölja sig för omvärlden.

micke_p

Veteran
1. En magnetisk anomali. Fartygets instrument börjar löpa amok. Navigering blir omöjligt och man driver ur kurs.
2. En större maharisk farkost. Farkosten ligger på botten och tycks inte varit i drift på länge.
3. En nödsignal plockas upp. Det egna skeppets mycket känsliga hydrofoner avslöjar att besättningen ombord på den främmande farkosten desperat försöker manövrera undan något man är jagad av, vilket inte verkar vara en annan farkost.

RasmusL

Champion
En enorm pelare, rester av en av rymdhissarna de använde när de fortfarande expanderade Jordens massa.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min första tanke är - kanske inte så förvånande, eftersom det är jag - om man inte kan bygga en generator istället för (eller som komplettering till) slumptabellen. Jag har bara mycket grumliga tankar om hur det skulle kunna se ut, men jag tänker mig något i stil med att man väljer/slumpar miljö (havsbotten, rev, öppet vatten...), typ av hinder/problem, om man möter någon (och om det är människor, monster, etc), eventuella artefakter, om allt är som det verkar eller inte... Med lagom fantasieggande alternativ då, tänker jag. Kanske.

Nu blev jag nästan sugen på att läsa in mig mer på Leviathan och göra ett försök själv. Om jag gör en, är du intresserad?

(Till den här boken eller bara sådär i allmänhet...)

Robert Jonsson

krank;n180089 said:
Min första tanke är[...] om man inte kan bygga en generator istället för (eller som komplettering till) slumptabellen.
Det är absolut en bra sak. Lite så som jag har skissat ut det är bara flera tabeller. Först slå en tärning 1 = tragedi, 2 = överfall, 3-4 = möte, 5 = händelse och 6 = unik händelse, och sedan undertabeller. Men det är inte lika raffinerat som en generator.

krank;n180089 said:
Nu blev jag nästan sugen på att läsa in mig mer på Leviathan och göra ett försök själv. Om jag gör en, är du intresserad?
Jag är extremt intresserad, så gör du en är jag absolut intresserad av en :)

Robert Jonsson

clarence redd;n180063 said:
En fartygs-kyrkogård kanske?
Yes! Det är helt klart ett måste. Finns både faror med att manövrera sådana, möjligheter till fynd/plundrande samt den överhängande faran "Vad orsakade det här?". :)

Robert Jonsson

Nässe;n180008 said:
Fiskdöd.
Vulkaner.
Jättemonster.
Pirater.
Skatter.
En väg ner till jordens medelpunkt...
Aliens.
En bosättning som valt att dölja sig för omvärlden.
micke_p;n180033 said:
1. En magnetisk anomali. Fartygets instrument börjar löpa amok. Navigering blir omöjligt och man driver ur kurs.
2. En större maharisk farkost. Farkosten ligger på botten och tycks inte varit i drift på länge.
3. En nödsignal plockas upp. Det egna skeppets mycket känsliga hydrofoner avslöjar att besättningen ombord på den främmande farkosten desperat försöker manövrera undan något man är jagad av, vilket inte verkar vara en annan farkost.
Bra förslag allihopa! Gillar dem skarpt. Tack! :)

RasmusL;n180036 said:
En enorm pelare, rester av en av rymdhissarna de använde när de fortfarande expanderade Jordens massa.
Udda stenformationer som pelare finns redan inskrivet, fast det är inte utomjordingar som ligger bakom dem!

(Den populära teorin är ju att maharerna är utomjordingarna - och de finns ju ovanför ytan. ;) )

micke_p

Veteran
  1. En jättelik fyndighet av metanhydrat breder ut sig på bottnen framför skeppet. Här och var kan man sikta farkoster som är i full färd med att skära ut och samla in block av en islika substansen. En undervattensstation omgiven av en skog av trycktankar kan siktas i mörkret. Det mindre farkosterna tömmer sin last här och större tankfartyg lastar och transporterar bort metanhydratet.
  2. En farkost målad grälla färger kommer inom räckhåll för VLF-radio. Över radion meddelar man att man har allt en undervattensglobetrotter kan tänkas behöva till försäljning. Just idag är det specialpris på storpack rakhyvlar. Dessutom slumpar man bort en leverans av hårborstar. Välkomna ombord. I sortimentet kan man hitta det mesta från hushålls och hygienartiklar till frystorkad mat, teknikprylar och till och med krukväxter med tillbehör. Nästan som ÖoB. Väl ombord bjuds man på kaffe- och tesurrogat. Bland rariteterna återfinns en låda Chateau Mouton Rotchild 2003.
  3. Spinner vidare på Mundos idé. Den nödställde (om man nu plockar ombord vederbörande) är en superjobbig typ som babblar om allt och inget precis hela tiden. Det visar sig att han är expert på att framföra undervattensfarkoster och vill visa sin tacksamhet genom att fingra på alla reglage och knappar han kan komma åt. Vad som än var högsta prioritet måste läggas åt sidan och istället måste man skyndsamt hitta någonstans att landsätta olyckskorpen.

micke_p

Veteran
1. Från ingenstans dyker en Manta Ray Sport upp med en vårdslös ynglig vid spakarna. Mantan kolliderar med rollpersonernas farkost och orsakar skador som gör att man tvingas signalera efter hjälp. Ynglingen och dennes vrålåk smiter från platsen, men med lite tur kan man hitta denna. Antalet Mantor är trots allt inte så stort.

2. Styrman ombord (troligen någon av rollpersonerna) lyckas placera skeppet mellan en jättelik undervattenstrålare och dess nät. Lyckas inte spelaren med ett färdighetsslag för fordon vid svår svårighetsgrad blir skeppet obevekligen en del av fångsten. Ingen skada skedd dock. Det är bara att spänna säkerhetsbältena och vänta ut situationen. Då fångsten lossas bemöts man av ett stort antal mycket förvånande ansikten. Kaptenen på trålaren ber tusen gånger om ursäkt och försäkrar sig om att ingen kommit till skada.

3. En av rollpersonerna noterar att en annan farkost följer det egna skeppet. Det verkar som om man blir skuggade. Vänder man och försöker genskjuta förföljaren försvinner den med hög hastighet i mörkret. En stund senare dyker den återigen upp, även denna gången på behörigt avstånd. Slutligen gör den en skarp gir och försvinner för gott.

4. En jättelik havsskorpion anfaller gång på gång spelarnas skepp. Trots dess formidabla storlek rår den inte på skeppet. Efter en stund tycks den ha gett upp. I själva verket har den greppat tag i skrovet och följer med som en fripassagerare. Då rollpersonerna går i hamn kommer den göra sig påmind.

micke_p

Veteran
Ett dunkande ljud kan höras i fjärran. Efter hand tilltar dunkandet i styrka. En stund senare siktar man blinkade ljus. Det tycks blinka i takt med dunkandet och i olika färger. Inom kort är det uppenbart att ljud och ljus kommer från en undervattensfarkost. Då den sakta glider förbi öppnas en sluss och en mängd ölburkar sprids i vattnet. Genom en fönsterglugg iakttar en yngling med svullen överläpp och bakoframvänd keps rollpersonernas farkost. Sakta glider den främmande undervattensfarkosten vidare blinkandes dunkandes.

Robert Jonsson

Kan bara tacka och bocka micke_p för alla förslag! Jag har redan hittat några personliga favoriter som jag ämnar utsätta mina spelares karaktärer för. :D

micke_p

Veteran
1. På en klipphylla kan man urskilja rester av en bosättning. Då man kommer närmare rörs slam upp från bottnen och då sikten klarnat något har ytterliggare murar och rester av husgrunder frilagts. Gissningsvis har man snubblat över en sjunken stad från forntiden.

2. I mängder utspritt på bottnen ligger huller om buller någon sorts behållare. Många är krossade, men förvånansvärt många är också intakta. I ena änden återfinns en hals och två handtag och den andra änden är spetsig. En och annan träplanka sticker upp ur bottenslammet. Rollpersonerna har stött på en antik skuta med dess last av amforor. Även om det mesta är förstört så kanske man kan bärga drickbart vin och antika mynt. Skeppet gick till botten i ett stycke med last och manskap och allt. Därav att alltsammans ligger så samlat i det stora djupet. Endast nyligen har bottenslammet börjat skingras för att blotta skatten.

3. En märklig konstruktion med ett virrvarr av metallbubblor sammanlänkade med rör uppenbarar sig framför rollpersonernas farkost. Konstruktionen tycks ha varit gulmålad, men det mesta av färgen har flagnat bort. Bubblorna har en mängd glasade ventiler. Konstruktionen är helt enkelt en sedan länge övergiven forskningsstation. Vad finns ombord?

micke_p

Veteran
1. En enorm metallcylinder sitter fastkilad mellan två ur bottnen uppskjutande klippor. Det tycks vara en forna atomutbåt som gått ett märkligt och tragiskt öde till mötes.

2. Rollpersonerna får bevittna något som till dags dato ingen människa bevittnat. En kaskelottval har slagit en jättebläckfisk. Kampen är ingalunda över. Bläckfiskens mått och styrka tycks kunna mäta sig med valens. Dess armar omslingrar den och begränsar dess förmåga att simma. Vem som går segrande ur kampen får SL bestämma.

3. I mörkret kan man sikta ett ljus. Söker man sig närmare ser det ut att vara en sorts fyr. Från en boj löper en kejda ner i djupet. Strax nedan bojen är en cylinder fäst vid kedjan och på denna sitter den strålkastare man siktat. Bärgar man cylindern och undersöker dess innandöme finner man en stor mängd påsar innehållande ett vitt pulver.