Nekromanti [Leviathan] Slumpmässiga möten i havet

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
Fan Micke, you're on a roll! Är du såhär produktiv i alla genrer? Vad kostar du i timmen? ;)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
1. Varje år anordnas ett spektakulärt undervattensrace där vrålåk efter vrålåk susar fram mellan kontroller utsatta på det mest knepiga ställen. Rollpersonerna bevittnar under ett kort ögonblick en av de deltagande farkosterna vars skrov täcks av sponsordekaler. Hack i häl följer ett entourage av mindre skutor som bär med sig allehanda supportteam, kamerateam och skaror av extatiska fans.

2. Djuphavsströmmar är inte alltid förutsägbara och därför tvingas rollpersonerna planera om sin rutt. Det mest givna alternativet går via Suncoast som är en anläggning för casinon, barer och annan aktivitet för de som behöver komma bort från stress och oro. What happens at Suncoast, stays at Suncoast. Att lägga till med egen skuta här är ganska kostsamt. Det billigaste alternativet är att ankra upp vid någon av de många hundratals pyloner som finns i anläggningens närhet och sen beställa in en Suncoast Shuttle som står för persontransporter in till anläggningen. De dyraste platserna upptas av lyxåk som ligger i hamn inne i anläggningen. För de som lägger till här är farkosten bevämt åtkomlig och ger dessutom goda möjligheter att visa upp investeringen. Inte sällan träffas personer från samhällets övre skikt här för att göra affärer och diskutera politik samt inte minst för att besöka någon av anläggningens VIP-loungar. Bland gemene man är vardagliga bekymmer tabu. Här är en glättig yta lag.

3. Skeppet man färdas i snor in sig i ett drivande nät. Manövrering och framdrift försvåras. Enda sättet att kunna fortsätta är att ta sig ut och skära loss nätet. Har man inte utrustning för att dyka på djupet eller en ROV som kan utföra jobbet blir man tvungen att skicka ut en nödsignal.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
zonk;n180308 said:
Fan Micke, you're on a roll! Är du såhär produktiv i alla genrer?
Periodvis, men inte alla genrer... tror jag. De flesta av ideerna dyker upp när jag rastar vovven. Jag är inte så intresserad av det som luktar på marken så jag brukar gå i mina egna tankar.

Vad kostar du i timmen? ;)
2dl makaroner i timmen plus moms. :)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
1. Skutan kommer ifatt en annan farkost som framförs en aning långsammare. Den främmande besättningen signalerar en glad hälsning och undrar vart rollpersonerna är på väg. Kanske kan man slå följe? Väljer man att slå följe visar det sig att främligarna är riktigt trevliga och skojfriska.

2. M/F Nautilus signalerar att man snarast bör utrymma farleden. M/F Nautilus är en personfärja som regelbundet trafikerar rutten och åtföljs av en karavan av fartyg av olika klasser bl.a. bestyckade farkoster. Med tanke på fartygens storlek är det inte lämpligt att utmana ödet och ligga kvar i farleden. Behörigt avstånd är det som gäller om man inte vill riskera skador på passagerare och skepp.

3. På bottnen ligger en av två delar av ett sjunken oljetanker. Den andra delen kan påträffas i närheten. Fartyget kan vara t.ex. SS Montebello eller M/V Erika beroende på i vilket hav man befinner sig.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Jag tänkte att föregående tre var de tre sista men...

1. Av en händelse stöter man på ett forskningsfartyg som råkat illa ut och befinner sig mer eller mindre upp och ned i tentaklerna på en jättebläckfisk. Uppenbart är att man av ren nyfikenhet gått alltför nära och retat upp den mångarmade besten. Då fartyget inte är bestyckat behöver man snabb undsättning.

2. Plöstligt far en kraftig kabel förbi utanför styrbryggan. Kabeln är nära nog lodrätt orienterad. Följer man efter och undersöker kabeln nedåt stöter man på en cylinderformad tingest med vingar och fenor som bogseras av kabeln. Söker man sig mot ytan… befinner man sig snart i livsfara.

3. Där en djuphavsström möter en stillastående vattenmassa bildas en serie virvelströmmar. En del av virvlarna är så stora att de kan dra med sig skeppet ner i djupet. Ett lyckat slag för fordon krävs för att ta sig ur faran. I annat fall kan endast en chipspåse och cola till SL rädda rollpersonerna.

4. Ett av instrumenten i instrumentpanelen krånglar. Allt tyder på någon sorts glappkontakt då instrumentet av och till slutat fungera. En av rollpersonerna tappar tålamodet och går iväg för att hämta verktyg. Då man öppnar skåpdörren till bra-att-ha-gömslet finner man en fripassagerare.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Ajdå, nu insåg en del av de grå cellerna att det kan hända mängder med saker ombord också. Det kanske kommer någon sån punkt.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
1. Plöstligt förlorar man all elkraft ombord. Det blir kolsvart, motorerna stannar, instrumenten är helt döda. Allt blir knäpp tyst. Den rollperson som tänker på det noterar att inte ens nödbelysningen fungerar, än mindre batteridriven elektronik som inte är knuten till fartygets elsystem. Man kan leta sig runt ombord mha de självlysande markeringar som finns överallt samt, om man har, levande ljus eller likande. Försöker man få igång nödkraftsystemet visar det sig att även det är helt dött. Genom ventilerna kan man bevittna ett fantastiskt skådespel av alla de varelser som är utrustade med bioluminiscens. Det är lätt att förlora sig i föreställningen. En rollpersonerna får en vag insikt om att skeppet troligen sjunker. Det knakande ljudet i skrovet tycks i alla fall vilja säga det. Något måste göras för att rädda situationen och det är snabbt. Dock, som genom ett trollslag, då allt hopp gått förlorat, återvänder all el och fartyget kan återigen manövreras. Slå ett slag för fordon för att se om skutan kan räddas undan att gå som ett sänke rakt ner i botten. En vaksam spelare bör se till att dennes rollperson noterar koordinaterna för platsen. Hit vill man ju inte återvända.

2. En ventil (ett fönster alltså) börjar läcka. Först noteras enbart ett par vattendroppar, vilket ju lika gärna kan vara kondens. Efter hand tilltar läckaget och vatten sprutar in med högt tryck. Att gå i ytläge är ju ett ganska dåligt alternativ. Här sätt spelarnas kreativitet på prov. Förhoppningsvis har man en skuta som är indelad i ett antal vattentäta skott. [url]https://sv.wikipedia.org/wiki/Skott_%28skeppsbyggnad%29[/URL] Logiskt är att stänga alla dörrar till skottet och låta det vattenfyllas och sen låta reparera ventilen i hamn. Tänk på placeringen av ventilen. Det blir ju intressant om man låter den ligga midskepps. Om skottet täcker hela skeppets tvärsektion, beroende på fartygets form och storlek, blir man tvungen att skilja akter från för. Knepigt om man befinner sig i fören och toaletten är placerad i aktern.

3. Mjukvaran till styrsystemet hänger sig. Startar man om systemet fungerar det klanderfritt en stund för att återigen hänga sig. Det går att ta sig fram på detta sätt, men några avancerade manövrer (läs strid) i samband med omstart av systemet är det inte tal om. Här krävs en duktigt hackare för att lösa problemet. Efter en stunds debuggande visar det sig att en lägesgivare för ett av rodren ger värden som ligger utanför dess förväntade intervall och programvaran är inte skriven att hantera detta. Byte av givare löser problemet. Har man ingen givare i reserv och hackaren är av den mer kluriga varianten noteras att den översta bit:en alltid är satt, men gilitigt interval är snävare än så och översta bit:en förväntas normalt sett alltid vara en nolla. I mer klara ordalag, koden kan hackas så att delar av informationen från givaren tas bort och då fungerar systemet igen.
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Något i resursväg, kanske stim av fisk, plankton eller ätbar mossa; sand (för glastillverkning), stensort (för att skapa stabil grund till baser eller som ballast), olja (för att driva maskiner/skepp) etc. Är ju ganska "rakt", men upphämtandet av resurserna kan ju villkoras (gör ni ditten för att bespara havet eller datten för att utvinna så mycket som möjligt).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,397
Location
Örebro
Bra förslag. Just att det kan vara så många olika saker innebär ju att händelsen i sig kan varieras om den slås på en tabell flera gånger. :)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Chuchulain;n180578 said:
Något i resursväg, kanske stim av fisk, plankton eller ätbar mossa; sand (för glastillverkning), stensort (för att skapa stabil grund till baser eller som ballast), olja (för att driva maskiner/skepp) etc. Är ju ganska "rakt", men upphämtandet av resurserna kan ju villkoras (gör ni ditten för att bespara havet eller datten för att utvinna så mycket som möjligt).
Ja! Det går ju hand i hand med resurshantering på den egna basen, om nu väljer att spela på det sättet. Sen kan man ju lägga till lite twists typ...

Rollpersonerna överraskas av tusentals gigantiska krabbor som är på vandring längs havsbottnen. Köttet som döljer sig innanför det mycket kraftiga pansaret är inte bara delikat utan även mycket rikt på protein. Problemet är att komma åt det närande köttet. Krabborna är mycket aggressiva och bär rejäla klor som lätt knipsar hydraulslangar och roder. Retar man upp en retar man upp alla. Ingen vet varför dessa krabbor ibland ger sig iväg ut över havsbottnen eller vart dom är på väg. Det tycks i alla fall se ut som om dom styr kosan rakt mot hemmabasen.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,397
Location
Örebro
micke_p;n180758 said:
Ja! Det går ju hand i hand med resurshantering på den egna basen, om nu väljer att spela på det sättet. Sen kan man ju lägga till lite twists typ...
Precis.

I Svart svan är det också tänkt att kunna ha ett skepp som en bas. Tanken är att försöka föra in någon typ av handelssystem kring just laster som de antingen kan finna ute i havet och bärga, eller laster som de skaffar sig genom handel. Det kan också komma väl till pass för skeppets ekonomi i så fall. :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,397
Location
Örebro
micke_p;n180779 said:
Aaah! Då kan man till exempel spela en interoceanisk smugglare. :D
Absolut! Smugglare som konceptet för karaktärerna introducerades i boken Polaris (där många smugglare hänger), och Svart svan ger all information om hur det fungerar praktiskt med skeppen i en sådan kampanj. Tanken är att utnyttja världskartan och kunna resa över de olika sektionerna på världskartan - och få planera sina resor utifrån skepps lastutrymmen, bränslekapacitet och liknande.
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
micke_p;n180758 said:
Ja! Det går ju hand i hand med resurshantering på den egna basen, om nu väljer att spela på det sättet. Sen kan man ju lägga till lite twists typ...

"Rollpersonerna överraskas av tusentals gigantiska krabbor som är på vandring längs havsbottnen. Köttet som döljer sig innanför det mycket kraftiga pansaret är inte bara delikat utan även mycket rikt på protein. Problemet är att komma åt det närande köttet. Krabborna är mycket aggressiva och bär rejäla klor som lätt knipsar hydraulslangar och roder. Retar man upp en retar man upp alla. Ingen vet varför dessa krabbor ibland ger sig iväg ut över havsbottnen eller vart dom är på väg. Det tycks i alla fall se ut som om dom styr kosan rakt mot hemmabasen."
Gillar att det är just krabbor. Skulle enkelt ha kunnat skrivit hajar, men mindre djur är faktiskt mer creepy :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
Alltså jag hade ju varit sjukt frestad att knycka en massa skönt lökiga grejer från Ufo 2: Terror from the deep. Lobstermen är ju hur sköna som helst, t.ex. Alien-invasion i havet är en grymt skön idé!
 
Top