Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Skrivandet för Leviathan går framåt och för varje dag så är det någonting som bockas av i Att göra-listan. Dock är det någonting som jag skjutit framför mig ett bra tag nu och hoppas på att finna en lösning på, men inte gjort det. Därför tänkte jag nu höra vad forumet har att säga. Det är framför allt två speltermer som jag har arbetsnamn på som jag inte tycker passar bra.
1) Rivaler
I Leviathan väljer spelarna ett övergripande hot som de kommer dras med. Utöver dessa väljer karaktärerna två andra mindre fokus som kommer påverka karaktärerna. I början var det mest fokuserat på att det skulle vara rivaler, men det har växt i takt med utvecklingen och summerar inte längre vad det är bra. För att ge ett exempel:
Karaktärerna har kontroll över en industribas och har valt en piratflotta som ett hot. Rivalerna kan välja en annan konkurerande bas som "rival". Här går rival att använda utan problem. Problemet blir istället om spelarna väljer "Företagets önskade nedrustning av vår bas" eller "Strejk bland arbetarna". Då är det inte rivaler i sig, utan mer händelser.
Dessutom skulle jag gärna vilja ha någonting som är lite mer värdeneutralt, eftersom "rivalen" både kan utveckla sig till att stärka hotet eller hjälpa karaktärerna emot det.
2) Träffchans
Jag har ett konfliktsystem i Leviathan som har försvar, initiativ och "träffchans". "Träffchans" baseras på karaktärens egenskap + värde i färdigheten.
Konfliktsystemet kan simulera allt från fysiska strider på liv och död till överleva i en bitande kyla till hur en sjukdom bryter ned kroppen. I regelrätta strider låter "träffchans" helt okej, men det låter sämre i en konflikt som handlar om att undvika att bli smittad.
Så...
I båda fallen har jag misslyckats att komma på bra alternativ till speltermerna. Nu är min fråga: har ni några förslag på alternativ?
1) Rivaler
I Leviathan väljer spelarna ett övergripande hot som de kommer dras med. Utöver dessa väljer karaktärerna två andra mindre fokus som kommer påverka karaktärerna. I början var det mest fokuserat på att det skulle vara rivaler, men det har växt i takt med utvecklingen och summerar inte längre vad det är bra. För att ge ett exempel:
Karaktärerna har kontroll över en industribas och har valt en piratflotta som ett hot. Rivalerna kan välja en annan konkurerande bas som "rival". Här går rival att använda utan problem. Problemet blir istället om spelarna väljer "Företagets önskade nedrustning av vår bas" eller "Strejk bland arbetarna". Då är det inte rivaler i sig, utan mer händelser.
Dessutom skulle jag gärna vilja ha någonting som är lite mer värdeneutralt, eftersom "rivalen" både kan utveckla sig till att stärka hotet eller hjälpa karaktärerna emot det.
2) Träffchans
Jag har ett konfliktsystem i Leviathan som har försvar, initiativ och "träffchans". "Träffchans" baseras på karaktärens egenskap + värde i färdigheten.
Konfliktsystemet kan simulera allt från fysiska strider på liv och död till överleva i en bitande kyla till hur en sjukdom bryter ned kroppen. I regelrätta strider låter "träffchans" helt okej, men det låter sämre i en konflikt som handlar om att undvika att bli smittad.
Så...
I båda fallen har jag misslyckats att komma på bra alternativ till speltermerna. Nu är min fråga: har ni några förslag på alternativ?