Nekromanti [Leviathan] Spelterminologi

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Skrivandet för Leviathan går framåt och för varje dag så är det någonting som bockas av i Att göra-listan. Dock är det någonting som jag skjutit framför mig ett bra tag nu och hoppas på att finna en lösning på, men inte gjort det. Därför tänkte jag nu höra vad forumet har att säga. Det är framför allt två speltermer som jag har arbetsnamn på som jag inte tycker passar bra.

1) Rivaler

I Leviathan väljer spelarna ett övergripande hot som de kommer dras med. Utöver dessa väljer karaktärerna två andra mindre fokus som kommer påverka karaktärerna. I början var det mest fokuserat på att det skulle vara rivaler, men det har växt i takt med utvecklingen och summerar inte längre vad det är bra. För att ge ett exempel:

Karaktärerna har kontroll över en industribas och har valt en piratflotta som ett hot. Rivalerna kan välja en annan konkurerande bas som "rival". Här går rival att använda utan problem. Problemet blir istället om spelarna väljer "Företagets önskade nedrustning av vår bas" eller "Strejk bland arbetarna". Då är det inte rivaler i sig, utan mer händelser.

Dessutom skulle jag gärna vilja ha någonting som är lite mer värdeneutralt, eftersom "rivalen" både kan utveckla sig till att stärka hotet eller hjälpa karaktärerna emot det.

2) Träffchans

Jag har ett konfliktsystem i Leviathan som har försvar, initiativ och "träffchans". "Träffchans" baseras på karaktärens egenskap + värde i färdigheten.

Konfliktsystemet kan simulera allt från fysiska strider på liv och död till överleva i en bitande kyla till hur en sjukdom bryter ned kroppen. I regelrätta strider låter "träffchans" helt okej, men det låter sämre i en konflikt som handlar om att undvika att bli smittad.

Så...

I båda fallen har jag misslyckats att komma på bra alternativ till speltermerna. Nu är min fråga: har ni några förslag på alternativ?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Skarpskytten said:
1) Komplikationer? Utmaningar?
Jag tyckte att båda de här var väldigt bra. Utmaningar var nog snäppet starkare, kanske.

MattiasLejbrink

Swordsman
krank said:
Skarpskytten said:
Jag tyckte att båda de här var väldigt bra. Utmaningar var nog snäppet starkare, kanske.
Hear hear. Utmaning är fin metafor. En utmaning kräver insats men kan vändas till en fördel. Den ställer krav, men det är upp till aktören att se till att anta utmaningen och växa av den. Vsg för pretto svar :gremsmile:

MattiasLejbrink

Swordsman
Robert Jonsson said:
2) Träffchans

Jag har ett konfliktsystem i Leviathan som har försvar, initiativ och "träffchans". "Träffchans" baseras på karaktärens egenskap + värde i färdigheten.

Konfliktsystemet kan simulera allt från fysiska strider på liv och död till överleva i en bitande kyla till hur en sjukdom bryter ned kroppen. I regelrätta strider låter "träffchans" helt okej, men det låter sämre i en konflikt som handlar om att undvika att bli smittad.
"Träffchansen" är alltså ett slumpvärde plus en faktor baserad på karaktären, typ 2T10+8?

Jag tror att det är ordet "chans" som förvirrar mig. Chans är ju en sanolikhet och den uttrycks ju i procent, bråk eller decimaltal.

Andy

Vila i frid
1/ Du har redan skrivit det själv: HOT

2/ Anfall, jag tycker det går hand i hand med Försvar. Dessutom kan en person anfalla fysiskt, psykiskt eller socialt.

/Anders

Robert Jonsson

MattiasLejbrink said:
"Träffchansen" är alltså ett slumpvärde plus en faktor baserad på karaktären, typ 2T10+8?
Typ (fast 1T6 då istället, aldrig mer).

MattiasLejbrink said:
Jag tror att det är ordet "chans" som förvirrar mig. Chans är ju en sanolikhet och den uttrycks ju i procent, bråk eller decimaltal.
Jag tror inte jag gör samma definition som dig på chans. Jag kopplar inte det sannolikhet till vad du gör det, så det skapar inte associationen hos mig.

Men att du kopplar till det gör ju att det är något som bör ha det i åtanke. Att jag inte känner mig nöjd med det hela gör det ju bara enklare att försöka finna ett bättre alternativ.

Robert Jonsson

Skarpskytten said:
Skarpt skjutet, Skarpskytten! Utmaning kändes precis som jag var ute efter. Det är något som måste övervinnas, som varken bär med sig positiva eller negativa associationer (vilket var det viktigaste för mig). Jag tar det! Tack!

Robert Jonsson

Andy said:
2/ Anfall, jag tycker det går hand i hand med Försvar. Dessutom kan en person anfalla fysiskt, psykiskt eller socialt.
Jag hade faktiskt Anfall först, men bytte sedan för jag tyckte var knutet till för fysiska manövrar. Men jag kanske har fel? Du har ju en väldigt bra poäng i att det går hand i hand med försvar.

Vad tycker ni andra?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
:gremsmile:

Vad är det för ETA på det här projektet? Jag gillar det (lilla) jag har läst ...

Robert Jonsson

Roligt att du är intresserad! Status just nu för texten ser ut så här:

Kapitel 1: Reglerna - 90%
Kapitel 2: Basskapande - 85%
Kapitel 3: Karaktärsskapande - 100%
Kapitel 4: Berättelsen - 100%
Kapitel 5: Världen - 80%
Kapitel 6: Introduktionskampanj - 25%

Projektet har varit lite drabbat av "Justja! Den där saken vore häftigt att ha med!" och fått texten att svälla lite. Min tanke är att spelets text helt ska vara klart till GothCon, genomgått betaläsande och vara under korrektur. Då den kommer tillbaka ska den bara layoutas. De flesta bilderna är klara, så det ska inte innebära extra tid. Förhoppningsvis blir det klart under sommarens gång.

Robert Jonsson

Term: Vildmarksvana

Då var det dags för nästa term som jag skulle vilja granska och höra om forumet har något bättre förslag på ett namn på.

Vildmarksvana: Karaktärerna använder färdigheten för att sköta om och känna till växt- och djurliv på baser såväl som i havet. Den används även för att överleva på naturens egna resurser. Färdigheten används när karaktären vill lugna ett vilt djur, känna till ovanliga växter eller spåra någon i vildmarken.
Färdigheten är alltså tänkt att inkludera kunskapen om att överleva i vildmarken, känna till djurlivet (zoologi) och växtlivet (botanik). Alternativet jag bollade tidigare var Överlevnad, men jag är inte nöjd med det eller Vildmarksvana. Har folk några alternativa förslag tro?