Harry S;n137322 said:
Jag har aldrig läst eller spelat D&D men jag har förstått att systemet är uppbyggt på levlar. Jag förstår att värdena ökar med level (istället för succesiva höjningar).
Eh, vad är skillnaden mellan att värdena ökar med level istället för successiva ökningar?
I DnD3 blir t.ex en krigare 5 % bättre på att slåss varje level, medan en magiker som inte är lika bra på att slåss bara blir 5 % bättre var annan level.
Mycket mer successivt än så kan det väl inte bli?
(andra saker kan dock vara mer omvälvande när man går upp i level: som att krigaren får fler attacker eller att magikern kan kasta mäktigare besvärjelser).
Den stora skillnaden mellan DnD och t.ex. BRP är:
1. Man blir bara bättre när man levlar.
2. Man får mer "hit points"/kroppspoäng när man går upp i level istället för att bli bättre på att försvara sig (det är två olika system som åstakommer ungefär samma sak - att man klarar av att strida längre).
3. I DnD är besvärjelser binära: antingen kan magikern en besvärjelse eller så kan denne inte det. Och så Vancian spell slots: att en magiker bara kan använda ett visst antal besvärjelser per dag.
4. Eftersom alla blir bättre när de går upp i level och bara när de levlar, är det lätt att göra äventyr för en specifik level. Det är t.ex. skillnad på ett äventyr anpassat till level 3 rollpersoner jämfört med ett för level 7.
"Nackdelen" med class/level är att ens rollperson är bunden till den klass man väljer vid level ett:
"en gång magiker, alltid magiker" så att säga. Det finns dock undantag: i DnD3 är det lätt att byta klass när man går upp i level och då kan ens karriär byta inriktning (det går att byta karriär i andra versioner med, men det är lättast i DnD3).
Harry S;n137322 said:
Jag förstår ju att det inte är så kul att behöva skrapa ihop en hög XP för att se sin gubbe/tant förbättras men bortsett från det uppenbara: Vilka är de stora fördelarna/nackdelarna med levlar i D&D om ni får säga det själva?
Jag antar att du skrev fel och menar:
"Jag förstår ju att det är kul att behöva skrapa ihop en hög XP"
Nu blir jag däremot nyfiken på vilka spel som du brukar spela?
Kan du nämna något spel där man
inte samlar poäng för att bli bättre?
T.ex. så gör man det i BRP, GURPS, Savage Worlds, World of Darkness, FATE, Apocalypse World...
Faktum är att de enda spel som jag kommer på där man inte samlar poäng för att bli bättre är vissa indiespel (ja, jag vet, det finns massor av sådana spel).