Harry S;n137428 said:
Jag tycker att det är mer successivt att öka 5 % i färdighet A efter äventyr 1 och 5 % i färdighet B efter äventyr 2 än att öka 5 % i färdighet A och B efter äventyr 2.
Jag ger dig delvis rätt. Men bara delvis.
Nu vet jag inte exakt vilka spel/regler du jämför med.
För att förvirring inte ska uppstå specificerar jag mig.
Med BRP menar jag spel där man måste lyckas använda en färdighet för att få en skill check. Efter äventyret ska man försöka misslyckas använda de skills som man har fått skill checks i för att bli bättre.
Som jag redan skrivit så kan ett äventyr mycket väl vara så långt att om jag spelar DnD så har jag hunnit levla flera gånger, men i BRP har jag inte blivit ett dugg bättre.
Med DnD menar jag antingen något OSR-spel som Lamentations of the Flame Princess. Eller så menar jag Dungeons & Dragons 5.
I OSR finns i princip inga färdigheter. Man blir bättre på att slåss så man kan säga att man har en vapenfärdighet. Thats it!
I DnD5 finns färdigheter, men man blir i princip inte bättre i dem: vid level 20 har man fått +20 % ökning i sina färdigheter jämfört med level 1. (det finna andra versioner, specifikt DnD3 och DnD4, där man blir mycket bättre med level - men jag spelar inte dessa spel längre)
Kort sagt finns inget fokus på färdigheter i DnD på samma sätt som i BRP.
Plockade man bort färdigheter från DnD skulle det knappt märkas vid spelbordet. Plockade man bort färdigheter från BRP skulle det inte finnas något spel kvar.
Så jag tror att du hakar upp dig på fel sak (levels) när du istället bör se hur färdigheter fungerar i DnD (och då även titta på skillnaden mellan olika versioner av DnD).