Nekromanti Levlar i D&D? Vad är grejen?

Harry S

Swordsman
anth;n137344 said:
Faktum är att de enda spel som jag kommer på där man inte samlar poäng för att bli bättre är vissa indiespel (ja, jag vet, det finns massor av sådana spel).
Vi spelar inte indiespel och visst samlar vi erfarenhetspoäng. Men det är inte så att vi måste samla ihop till en viss nivå för att rollpersonen ska bli bättre. Ett erfarenhetspoäng innebär oftast en möjlighet till förbättring direkt efter äventyret som gav erfarenhetspoängen. Jag skiljer på att samla poäng och samla poäng.

Fridigern

Swordsman
Eksem;n137400 said:
Själv har jag länge tänkt att just första Svavelvinter-boxen är en ADnD-produkt i DoD-skrud. Många nyckelpersoner känns som arketypiska ADnD-klasser som behövts portas till DoD, spelupplägget är mer sandbox än linjär story och det finns dungeon crawls.
Svavelvinter var vad som fick mig att bli intresserad av OSR. Slumptabeller, dungeons och spelarskicklighets-fällor.

anth

Vetefan
Harry S;n137428 said:
Jag tycker att det är mer successivt att öka 5 % i färdighet A efter äventyr 1 och 5 % i färdighet B efter äventyr 2 än att öka 5 % i färdighet A och B efter äventyr 2.
Jag ger dig delvis rätt. Men bara delvis.
Nu vet jag inte exakt vilka spel/regler du jämför med.
För att förvirring inte ska uppstå specificerar jag mig.
Med BRP menar jag spel där man måste lyckas använda en färdighet för att få en skill check. Efter äventyret ska man försöka misslyckas använda de skills som man har fått skill checks i för att bli bättre.

Som jag redan skrivit så kan ett äventyr mycket väl vara så långt att om jag spelar DnD så har jag hunnit levla flera gånger, men i BRP har jag inte blivit ett dugg bättre.

Med DnD menar jag antingen något OSR-spel som Lamentations of the Flame Princess. Eller så menar jag Dungeons & Dragons 5.
I OSR finns i princip inga färdigheter. Man blir bättre på att slåss så man kan säga att man har en vapenfärdighet. Thats it!
I DnD5 finns färdigheter, men man blir i princip inte bättre i dem: vid level 20 har man fått +20 % ökning i sina färdigheter jämfört med level 1. (det finna andra versioner, specifikt DnD3 och DnD4, där man blir mycket bättre med level - men jag spelar inte dessa spel längre)

Kort sagt finns inget fokus på färdigheter i DnD på samma sätt som i BRP.
Plockade man bort färdigheter från DnD skulle det knappt märkas vid spelbordet. Plockade man bort färdigheter från BRP skulle det inte finnas något spel kvar.

Så jag tror att du hakar upp dig på fel sak (levels) när du istället bör se hur färdigheter fungerar i DnD (och då även titta på skillnaden mellan olika versioner av DnD). :)

Fridigern

Swordsman
Jag tänker lite på levlar och HP som "dramatisk vikt", som att huvudpersonerna i en tv-serie är svårare att ha ihjäl än redshirts. Fördelarna med levlar tycker jag är framförallt det, samt att det går fort.

Nackdelarna är de du listat:
-Äventyr måste skrivas för en viss levelnivå, och om man vill skala om det så tar det en del tid. I D&D4 slog idiotin i taket när man behövde skala om ett möte om det bara var en level upp eller ner, men i OSR är det inte lika nödvändigt och mycket enklare.
-Det blir ofta fel med HP om man räknar det som gard, både med blödning och läkning mm. Men det går så himla fort så det är värt det.
-Det är trist att inte få öka något litet efter varje spelmöte. Men sånt kan husreglas runt, minisystem för färdigheter eller språk eller så,

Harry S

Swordsman
Det här har utvecklats till en riktigt intressant tråd tycker jag. :)

Jag trodde att ni hade mer delade meningar om levelsystemet i D&D men än så länge är bilden nästan uteslutande positiv. Detta gör att jag blir nyfiken på varför nya svenska rollspel inte använder levelsystemet? Eller det kanske är just det de gör? Jag har inte läst många av de nya svenska rollspelen men jag har inte läst ett ord om levelsystem i de trådar som finns om spelen här på forumet som handlar om Fantasy, Symbaroum, Noir, MÅ0, nya Western, Järn mm.

Krille

Super Moderator
Harry S;n137451 said:
Det här har utvecklats till en riktigt intressant tråd tycker jag. :)

Jag trodde att ni hade mer delade meningar om levelsystemet i D&D men än så länge är bilden nästan uteslutande positiv. Detta gör att jag blir nyfiken på varför nya svenska rollspel inte använder levelsystemet? Eller det kanske är just det de gör? Jag har inte så bra koll på de nya svenska rollspelen.
Du frågar på d20-forumet. Självklart är bilden positiv. Det är lite som att fråga på ett Volvo-forum om Volvobilar är bra. :cool:

Sen hoppas jag att vi har mognat en smula också: för tio år sedan eller så kunde levels-vs-färdigheter-frågan utlösa flamewars som ledde till permabans.

Orsaken att svenska rollspel inte använder level-system är mest historiska. Drakar&Demoners BRP var den första mass-introduktionen av rollspel i Sverige, och därmed utvecklades paradigmet till färdighetsbaserade spel snarare än level-spel.

Hade Michael Börjesson kommit först med röda boxen D&D på svenska så hade historien förmodligen sett annorlunda ut.

Harry S

Swordsman
Krille;n137454 said:
Du frågar på d20-forumet. Självklart är bilden positiv. Det är lite som att fråga på ett Volvo-forum om Volvobilar är bra. :cool:
Nej jag frågade faktiskt inte på d20-forumet men tråden flyttades dit av en moderator (vilket jag inte såg några problem med men nu börjar man ju fundera på om det var så bra). :)

Krille;n137454 said:
Sen hoppas jag att vi har mognat en smula också: för tio år sedan eller så kunde levels-vs-färdigheter-frågan utlösa flamewars som ledde till permabans.
Forumet har mognat så till den grad att det nu bara är genus-frågan som leder till permbans. ;)

Krille;n137454 said:
Orsaken att svenska rollspel inte använder level-system är mest historiska. Drakar&Demoners BRP var den första mass-introduktionen av rollspel i Sverige, och därmed utvecklades paradigmet till färdighetsbaserade spel snarare än level-spel.
Det hade varit intressant med ett svenskt rollspel som bröt mot det paradigmet. Så som jag förstår det så gör inte Svavelvinter det fullt ut?

Anarchclown

Swashbuckler
Detta är PGA traditioner. Eftersom det första spelet i Sverige som fick genomslag var ett färdighetsbaserat system så blev det normen och levelsystem blev undantaget. I USA var D&D först och där är levelsystem betydligt mer väl ansedda än tex. GURPS som ses på som en vederstyggelse av många amerikanska gamers men som passar den svenska speltraditionen bättre. Personligen har jag spelat båda av och till där Drakar och Demoner, Icons och Vampire faller in i färdighetsbaserade system och D&D, Rifts och Pathfinder faller in i Levelbaserat.

Harry S

Swordsman
Anarchclown;n137457 said:
Detta är PGA traditioner. Eftersom det första spelet i Sverige som fick genomslag var ett färdighetsbaserat system så blev det normen och levelsystem blev undantaget.
Jag tycker det hade varit spännande om ett svensk rollspel har gjort upp med den traditionen och gått in stenhårt för ett levelsystem.

Anarchclown

Swashbuckler
Det finns numera en del svenska levelsystem. Grejen är dock att just eftersom levelsystem sågs på som utländskt så blev de flesta entusiasterna vana vid att använda sig av engelsksspråkiga produkter med följden att svenska levelsystem inte har eftertraktats alls lika mycket som färdighetssystemen.

Harry S

Swordsman
Anarchclown;n137460 said:
Det finns numera en del svenska levelsystem.
Vilka spel är det? Har de gjort levels "hela vägen" eller har de försökt kompromissa mellan "färdighetssystem" och "levelsystem" för att göra levelsystem utan att stöta sig med den svenska rollspelstraditionen?

chrull

Stockholm Kartell
Harry S;n137462 said:
Vilka spel är det? Har de gjort levels "hela vägen" eller har de försökt kompromissa mellan "färdighetssystem" och "levelsystem" för att göra levelsystem utan att stöta sig med den svenska rollspelstraditionen?
Drakar och Demoner 6 hade väl levels tex.

anth

Vetefan
Harry S;n137437 said:
Vi spelar inte indiespel och visst samlar vi erfarenhetspoäng. Men det är inte så att vi måste samla ihop till en viss nivå för att rollpersonen ska bli bättre. Ett erfarenhetspoäng innebär oftast en möjlighet till förbättring direkt efter äventyret som gav erfarenhetspoängen. Jag skiljer på att samla poäng och samla poäng.
Men det gör inte DnD sämre, bara annorlunda.

Ni samlar erfarenhetspoäng som ni kan använda för att köpa saker, som färdigheter. De saker man kan köpa för erfarenhetspoäng kostar olika mycket. Jag gissar att även hos er finns det saker som är så dyra att ni måste spara flera spelsessioner innan ni har råd att skaffa dem. Under samma tid har jag gått upp en level i DnD och kan mycket väl fått samma sak som du sparat till + annat godis i samband med levlingen. :)

Sedan måste jag tillägga att jag personligen inte känner något speciellt sug att bli lite bättre varje spelsession. För mig är det helt OK att bara bli bättre var 3:e-4:e spelsession. Så det är även en fråga om personliga preferenser.

Girighet

Warrior
Nu har jag inte så mycket erfarenhet av spel med levlar, då jag undvikit den typen av spel. Anledningen har varit att jag inte gillar att man i de spelen jag spelat varit låst till färdigheter/ talents som finns för den klassen och nivån. I mitt tycke gör det att alla karaktärerna blir av en viss klass blir väldigt lika, jag vill kunna välja den vägen som rollspelandet tar en och inte behöva vänta tre levlar innan jag kan köpa en färdighet som karaktären skulle vilja lära sig långt tidigare.

chrull

Stockholm Kartell
Girighet;n137519 said:
Nu har jag inte så mycket erfarenhet av spel med levlar, då jag undvikit den typen av spel. Anledningen har varit att jag inte gillar att man i de spelen jag spelat varit låst till färdigheter/ talents som finns för den klassen och nivån. I mitt tycke gör det att alla karaktärerna blir av en viss klass blir väldigt lika, jag vill kunna välja den vägen som rollspelandet tar en och inte behöva vänta tre levlar innan jag kan köpa en färdighet som karaktären skulle vilja lära sig långt tidigare.

Fast nu kritiserar du en massa saker som framförallt har med klasser/niche protection att göra inte levels. Sådana typer av begränsningar finns ju i en massa spel som inte har levels också.

Sen tror jag inte din kritik är sann för någon version av D&D jag spelat iaf. I gamla D&D finns det inte tillräckligt med powers/skills för att låsa in alla medlemmar i en klass för att de alla ska vara likadana, och mycket av de powers som finns är på olika sätt random (enligt RAW). I nya D&D finns det en massa mängd varianter och builds som gör att man kan spela medlemmar av samma klass helt olika.

Det där med att man inte alltid kan få det man vill på en lägre level är ju sant såklart. Det är lite det levels går ut på.

Landrim

Warrior
Harry S;n137322 said:
Jag har aldrig läst eller spelat D&D men jag har förstått att systemet är uppbyggt på levlar. Jag förstår att värdena ökar med level (istället för succesiva höjningar).
Jag förstår ju att det inte är så kul att behöva skrapa ihop en hög XP för att se sin gubbe/tant förbättras men bortsett från det uppenbara: Vilka är de stora fördelarna/nackdelarna med levlar i D&D om ni får säga det själva?
I min gamla D&D grupp så glömde vi vid flera tillfällen att dela ut XP (ja hör och häpna, D&D spelare som inte jagar XP), så vi införde att levlar delades ut som en form av rykte (i brist på bättre ord för det). Vilket innebar att det krävdes mer än bara hugga ner goblins för att öka i level. Och det innebar också att det ofta inte dög med att upprepa samma procedur för att få en ny level som man redan gjort för att få en tidigare level ("Jaså han var nere i den gamla gravkammaren och hittade skatter? So what? Var det inte någon som gjorde samma sak för en månad sedan?").

cogitare

Swashbuckler
Harry S;n137462 said:
Vilka spel är det?
Back in the days gavs SRR (Sagan om Ringen Rollspelet) ut med bara levels. Ett Rolemaster-derivat men dock på svenska och med levlar (eller rang(er) som de kallades i SRR.

Cog.

Harry S

Swordsman
chrull;n137522 said:
I nya D&D finns det en massa mängd varianter och builds som gör att man kan spela medlemmar av samma klass helt olika.
Jo det låter som om det löser problemet med att alla av samma klass blir likadana men det löser inte problemet med att alla av samma klass inte kan välja vissa utvecklingsvägar. Det här problemet var någon annan inne på tidigare i tåden också. Att man är fast i sin klass som man väljer när man skapar rollpersonen. Det är svårt att växla spår under spelandet. Men samtidigt så var det någon som skrev att man i vissa versioner av D&D kan byta mellan klasserna under spelets gång. Så det här kanske är ett problem om man spelar ett spel med ett levelsystem som inte tillåter klassresor?

Harry S

Swordsman
cogitare;n137574 said:
Back in the days gavs SRR (Sagan om Ringen Rollspelet) ut med bara levels. Ett Rolemaster-derivat men dock på svenska och med levlar (eller rang(er) som de kallades i SRR.

Cog.
Ja just det! SRR har jag ju spelat och jag kommer ihåg att jag gillade grejen med ranger i SRR!