Harry S;n137589 said:
Jo det låter som om det löser problemet med att alla av samma klass blir likadana men det löser inte problemet med att alla av samma klass inte kan välja vissa utvecklingsvägar. Det här problemet var någon annan inne på tidigare i tåden också. Att man är fast i sin klass som man väljer när man skapar rollpersonen. Det är svårt att växla spår under spelandet. Men samtidigt så var det någon som skrev att man i vissa versioner av D&D kan byta mellan klasserna under spelets gång. Så det här kanske är ett problem om man spelar ett spel med ett levelsystem som inte tillåter klassresor?
Definiera vad
"likadana" innebär.
T.ex. har BRP-spelet Kult från 1991 med Arketyper som Agent, Fixare, Femme Fastale, Rockmusiker, Galen vetenskapsman,...
Och i gamla BRP-DoD har man olika yrken som krigare, präst, tjuv, jägare, lärd man...
Skulle du säga att alla rollpersoner som är rockmusiker är likadana? Det är som att säga att Bill Haley är likadan som Lemmy för båda två är rockmusiker.
Ja, jag kan göra en krigare som i princip är en identisk tvilling till den andra krigaren i gruppen om jag vill. Men det kan man väl göra i alla rollspel? (utom möjligtvis Apocalypse World som förbjuder spelare att välja samma playbook som någon annan i samma kampanj)
Jag har även stött på spelare som spelar alla sina rollpersoner på samma sätt och ger dem samma personlighet, oavsett om de är krigare, magiker, präster eller tjuvar. Men de spelar ju likadeant oavsett vilket rollspel de spelar, så det är ju inte DnDs fel.
I DnD är det definitivt inte bara ens klass som avgör hur ens rollperson blir. Vi har ability scores, alignment och equipment som skiljer. Samt personlighet. Har man dessutom spelat ett tag med sin rollperson bygger man upp en unik historia för denne: man får unika vänner, fiender, magiska föremål o.s.v.
Jag har spelat DnD (i olika former) i 30+ års tid och jag har haft dussintals olika rollpersoner. Med tanke på att antalet klasser är begränsat har jag givetvis spelat samma klasser massor med gånger och jag kan säga att ytterst få, om ens någon, av mina rollpersoner liknar varandra.
Kort sagt så förstår jag inte
"problemet med att alla av samma klass blir likadana" eftersom mina rollpersoner av samma klass inte blir likadana.
Även om det var jag som skrev det, så är man normalt inte fast i sin klass för evigt om man inte vill. Däremot så är det olika svårt att byta klass i olika versioner av DnD (samt att reglerna för byte fungerat olika bra). Redan i Original Dungeons and Dragons från 1974 kunde man byta klass om man ville.
Men det är självklart så att vill man verkligen skapa en fullständigt unik rollperson som inte liknar något som skapats tidigare och som dessutom byter inriktning som en guttaperkaboll varje spelsession, så kanske man ska välja något point buy-system som GURPS, Savage Worlds, HERO eller BESM, istället för DnD.
Jag har haft jättekul när jag spelat GURPS och andra point buy-system. Men jag har dock minst lika kul när jag spelar DnD, trots att jag måste välja en klass.