Så, läst ut grundboken och det mesta av värdlsmodulen (encyclopedia arcana).
MKT trevligt spel. Ganska simpel grundmekanik med en fräck variant av tärningsmekanik. Du har ett värde i det attribut/färdighet du slår med (säg tex 15). Du väljer själv vilken kombination av tärningar du vill slå (så i detta fall t.ex 1t5 + 1t10, eller 3t5, eller t12+t3). Så fort en tärning slår sitt max exploderar den.
Intressant setting, med ett romarrike som aldrig föll och är genomsyrat med magi. Spelarna spelar elitsoldater i en grupp som kallas Cohors Axcilliana. De är specialplockade sedan ungdom och specialtränade att möta både yttre och inre hot mot imperiet som vanliga soldater ej kan hantera (inte sällan av övernaturlig karaktär). Jag älskar spel som är fokuserade på detta vis, för varje dag som går inser man mer och mer hur svårt det är att spela spel utan "inneboende" drivkrafter, speciellt när man ska spela köpeäventyr. Du rullar fram gubbar i WFR4, någon är ädling, en annan råttfångare, en tredje en druid. Och plötsligt ska ni äventyra ihop och alla har egna tankar, drivkrafter och agendor. Tröttsamt som fan.
Världsboken är hittills en av de bättre jag läst, med fina illustrationer och mysig läsning av allt det som var romarriket. Nästan värd att plocka upp även om man inte ämnar spela spelet, bara av intresse och mys om man gillar epoken.
Nackdelar hittills är att de inkluderade äventyren är hemskt rälsade (första äventyret kommer närmast vara ospelbart utan kraftig modifikationer), att stridssystemet kanske hade behövt en smula mer "crunch" och att det är rätt lite äventyrshookar i böckerna (få namngivna NPCs osv).
Stark rekommendation!