Nekromanti Lexicon -rollspelet?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Just nu håller folk på att diskutera om ett visst bidrag till dogmatävlingen är ett rollspel eller inte. Igår fick jag en länk till ett mycket intressant spelkoncept av en kompis. Det är så komprimerat att det lätt skulle kunna ställa upp i dogmatävlingen med en sida till godo och det verkar mycket intressant. Vad säger ni andra?

Och här är länken till Lexicon

1. Är det intressant?
2. Är det ett rollspel?

/tobias

Krille

Super Moderator
"1. Är det intressant?"

Ja.

"2. Är det ett rollspel?"

Um.... kanske. Lite mer roll hade inte skadat.

Nu när jag tänker på det, det hade faktiskt varit en utmärkt spelform för Staden. Det hade passat miljön och stämningen. Men jag vet faktiskt fortfarande inte huruvida det är rollspel eller inte.

Dilandau

Myrmidon
1) Jäkligt intressant. Jag blev riktigt sugen på att lira!
2) Nej det är inget rollspel. Det har mer gemensamt med vanliga sällskapsspel än rollspel.

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, även om länkningen inte var så frekvent i slutet så påminner det rätt mycket om hur Staden-wikin funkar, tycker jag. Det finns några ämnen som har medfört vetenskapliga debatter, och så vidare. Hur som helst tycker jag idén är väldigt intressant, och jag tycker vi borde dra igång en spelomgång Lexicon så fort folk känner att de har lite fritid.

Men inte är det ett rollspel.

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
1) enorm kul form

2) definitivt innanför gränsen för rollspel

Man har en roll och man har ett uppdrag,
(lite mer roll hade inte skadat och jag skulle roas av om det fanns lite värld oxo..)

Johan K

Gammal & dryg
1) ja, absolut !! Verkar ju skitskoj ju !!

2) Mjaaaooaa, vette katten om man, enligt mig, kan deffiniera rdet som ett rolslpel.. känns som det är lite mer åt sällskapsspel eller nått sådant.

Gardener

Champion
Jag hade faktiskt inte sett det här förut, men det låter ju helt klart kul, så de kolossala likheterna med mitt Dogmarollspel är en ren slump. Idén att spela det på en wiki är inte så dum, det skulle jag gärna göra. Nån som orkar sätta upp ett spel?

Krille

Super Moderator
"så de kolossala likheterna med mitt Dogmarollspel är en ren slump."

Vilka likheter då, om man får fråga?

Dilandau

Myrmidon
Jag har inte tillgång till någon wiki men jag skulle jäsingens gärna lira en omgång Lexicon!

Gardener

Champion
Att man tillsammans skapar något i formen av en roll? Att man bara spelar rollspelsmakare istf lexiconförfattare?

Detta har inte ens ett slumpmoment och är ju mindre av ett spel än Dogmarollspel.

Krille

Super Moderator
"Att man bara spelar rollspelsmakare istf lexiconförfattare?"

...så var det ju det där med att "spela rollspelsmakare" också... :gremwink:

Krille

Super Moderator
Tja, jag har hittills inte kunnat hitta en enda mening eller ens ett enda ord som säger att man spelar rollspelskonstruktörer. Jag har hittat att du säger att det är ett rollspel, varefter du skriver regler för hur ett antal fysiska personer gör för att ställa upp en tävling.

Lexicon sade i alla fall rätt ut: man spelar akademiker och skriver artiklar som akademiker.