Alltså. Jag VILL att det här ska bli skitbra. Sådär som Götterdämmering inte ens var i närheten av. Jag älskar premissen. Jag gillar att de har en kampanjmiljö som separat bok, up front.
Götter var en av de mest bortslösade möjligheter jag sett. Som sagt, älskar premissen. Snygga bilder. Och sen... Alltså, jag skiter i språket och korrekturen; Götter fallerade genom att dels ha grundböcker som bestod av ett regelsystem jag tyckte verkade kasst och sedan mest... spridd geografiboks-kunskap. Helt värdelöst. Inget som hjälpte mig att skriva äventyr - eller ens förstå vad det var tänkt att man skulle spela, vilken sorts äventyr. Man kunde utläsa lite-litegrann genom att läsa saker som yrkesbeskrivningar, men överhuvudtaget är Götter ett typexempel på hur illa det kan gå om man vägrar definiera hur spelet är tänkt att spelas. Kanske hade de någon missriktad "man ska kunna spela ALLT"-tanke.
Med det sagt: magisystemet var riktigt coolt. Riktigt, riktigt coolt. Det överlägset bästa med spelet, skulle jag säga. Som jag minns det iaf. Ritualerna där, med sina krav på mycket specifika ingredienser och handlingar, var mycket nära att kunna användas rakt av för att generera äventyr.
Hursomhelst: Jag vill verkligen att det här ska bli bättre än så. Jag vill att Riotminds ska ha lärt sig något. Jag vill se ett Götter som har slimmat regelsystem och en grundbok full av INTRESSANT och ANVÄNDBAR spelvärldsinformation. Fler ritualer. Ett introduktionsäventyr. SL-tekniker för att bygga scenarier.
Jag vill det, men jag vågar inte lita på det. Så jag tänker inte lägga pengar på LexOccultum innan jag bläddrat i det. För Riots track record är så himla dåligt. Jag har inte gillat någon av deras tidigare produkter. Det känns osannolikt att de plötsligt börjat gilla samma saker som jag gillar, liksom.