anth
Vetefan
Den här tråden är postad i "Rollspel"-forumet, så den gäller rollspel i allmänhet, även om den blivit inspirerad av en tråd i DnD-forumet:
I den här tråden diskuterar vi licenser för rollspel.
I systertråden diskuterar vi SRD:er :
OGL-debaclet fick mig att fundera: vad finns det för licenser man kan använda till rollspel?
Och vad tillåter de olika licenserna?
Vad får, respektive vad får jag inte göra, med de olika licenserna?
När måste jag, respektive behöver jag inte använda licenser?
Nedan listar jag flera licenser, ni får gärna lägga till de jag glömt.
Det jag vill veta är när/var/hur man använder de olika licenserna i rollspel.
Copyleft
Av vad jag förstått är detta inte en licens i sig, utan grundtanken de övriga licenserna bygger på.
Att säga att något är copyleft är inte lika legalt bindande som om man slänger på en licens.
Copyleft är motsatsen till Copyright och kan sammanfattas med:
0. Frihet att använda verket,
1. Frihet att studera verket,
2. Friheten att kopiera och dela arbetet med andra,
3. Frihet att förändra arbetet, och friheten att distribuera det modifierade och därmed härledda verk.
GPL
Någon får rätta mig om jag har fel, men av vad jag vet var det här den första öppna licensen.
GNU Project License skapades av Richard Stallman 1983 och är grunden i operativsystemet Linux (ja, jag VET att det heter GNU/Linux).
Den är tänkt för datorprogram, men är grunden till de licenser som används i rollspel.
I praktiken säger den att som jag skriver ett datorprogram med GPL-licensen, får du göra vad du vill med koden, så länge du nämner mitt namn och att din kod också är GPL.
Jag vet att det finns flera olika GPL-licenser, men jag har inte satt mig in i skillnaderna.
Det var p.g.a. GPL som Microsofts förra VD, Steve Ballmer sa:
Mer mjukvarulicenser.
Jag vet att BSD-licensen finns i flera versioner, men har inte satt mig in i i skillnaderna.
Förenklat säger dessa licenser: "Gör vad du vill med mitt program, utom att stämma mig."
Det betyder att man får ta öppen kod under BSD- och MIT-licenserna och göra om den till proprietär, d.v.s. icke-öppen kod som inte är licensierad längre och t.ex. sälja.
Apples MacOS är ett exempel på detta då det bygger på kod med den öppna BSD-licensen.
OGL1.0a
Tillbaks till rollspelens värld.
Det här är licensen som WotC skapade år 2000 som låter oss använda saker från DnDs SRD utan att bli stämda av WotC.
Det är OGL-licensen som OSR-rörelsen använder för att återskapa DnD så som det var på 1970- och 1980-talen.
Det var den här licensen som WotC ville dra tillbaka (de-authorize), men sedan tvingade lämna orörd.
OGL är inspirerad av GPL.
CC
Jag vet att CC-licensen finns i flera olika versioner, men har inte satt mig in i skillnaderna.
CC är mer tänkt för litterära texter än för mjukvara och man väljer CC-licens beroende på hur "fri" man vill att ens text ska vara.
WotCs SRD 5.1 ligger numera under CC-BY v4.0.
Eftersom CC kom efter OGL säger många att den är inspirerad av OGL, men jag hittar inga bevis på detta. Däremot är den givetvis inspirerad av GPL.
Mörk Borg
Låter en producera Mörk Borg-material så länge man inte använder någon logga förknippad med Mörk Borg (utom "Compatible with Mörk Borg"-loggan som man får använda) och man inte låter påskina att det är officiellt Mörk Borg-material.
Free league OGL Year Zero Engine
En kommande licens för Mutant år noll.
ORC
Paizos svar på att WotC först tänkte dra tillbaka OGL-licensen.
Ett första utkast ska komme i Februari 2023.
Vilka licenser har jag missat och vilka har jag missuppfattat?
D&D - DnDs framtid
De flesta vet att leksaker är en mångmiljardindustri. Störst är LEGO med en omsättning på nästan 8 miljarder dollar per år. Hasbro är också ganska stora med c:a 5,5 miljarder dollar i omsättning. De flesta av er vet också att Hasbro har ett dotterbolag som heter Wizards, som står för en stor...
www.rollspel.nu
I den här tråden diskuterar vi licenser för rollspel.
I systertråden diskuterar vi SRD:er :
SRD
Den här tråden är postad i "Rollspel"-forumet, så den gäller rollspel i allmänhet, även om den blivit inspirerad av en tråd i DnD-forumet: https://www.rollspel.nu/threads/dnds-framtid.80438/ I den här tråden diskuterar vi SRD:er. I systertråden diskuterar vi licenser...
www.rollspel.nu
OGL-debaclet fick mig att fundera: vad finns det för licenser man kan använda till rollspel?
Och vad tillåter de olika licenserna?
Vad får, respektive vad får jag inte göra, med de olika licenserna?
När måste jag, respektive behöver jag inte använda licenser?
Nedan listar jag flera licenser, ni får gärna lägga till de jag glömt.
Det jag vill veta är när/var/hur man använder de olika licenserna i rollspel.
Copyleft
Av vad jag förstått är detta inte en licens i sig, utan grundtanken de övriga licenserna bygger på.
Att säga att något är copyleft är inte lika legalt bindande som om man slänger på en licens.
Copyleft är motsatsen till Copyright och kan sammanfattas med:
0. Frihet att använda verket,
1. Frihet att studera verket,
2. Friheten att kopiera och dela arbetet med andra,
3. Frihet att förändra arbetet, och friheten att distribuera det modifierade och därmed härledda verk.
GPL
Någon får rätta mig om jag har fel, men av vad jag vet var det här den första öppna licensen.
GNU Project License skapades av Richard Stallman 1983 och är grunden i operativsystemet Linux (ja, jag VET att det heter GNU/Linux).
Den är tänkt för datorprogram, men är grunden till de licenser som används i rollspel.
I praktiken säger den att som jag skriver ett datorprogram med GPL-licensen, får du göra vad du vill med koden, så länge du nämner mitt namn och att din kod också är GPL.
Jag vet att det finns flera olika GPL-licenser, men jag har inte satt mig in i skillnaderna.
Det var p.g.a. GPL som Microsofts förra VD, Steve Ballmer sa:
BSD och MITLinux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
Mer mjukvarulicenser.
Jag vet att BSD-licensen finns i flera versioner, men har inte satt mig in i i skillnaderna.
Förenklat säger dessa licenser: "Gör vad du vill med mitt program, utom att stämma mig."
Det betyder att man får ta öppen kod under BSD- och MIT-licenserna och göra om den till proprietär, d.v.s. icke-öppen kod som inte är licensierad längre och t.ex. sälja.
Apples MacOS är ett exempel på detta då det bygger på kod med den öppna BSD-licensen.
OGL1.0a
Tillbaks till rollspelens värld.
Det här är licensen som WotC skapade år 2000 som låter oss använda saker från DnDs SRD utan att bli stämda av WotC.
Det är OGL-licensen som OSR-rörelsen använder för att återskapa DnD så som det var på 1970- och 1980-talen.
Det var den här licensen som WotC ville dra tillbaka (de-authorize), men sedan tvingade lämna orörd.
OGL är inspirerad av GPL.
CC
Jag vet att CC-licensen finns i flera olika versioner, men har inte satt mig in i skillnaderna.
CC är mer tänkt för litterära texter än för mjukvara och man väljer CC-licens beroende på hur "fri" man vill att ens text ska vara.
WotCs SRD 5.1 ligger numera under CC-BY v4.0.
Eftersom CC kom efter OGL säger många att den är inspirerad av OGL, men jag hittar inga bevis på detta. Däremot är den givetvis inspirerad av GPL.
Mörk Borg
MÖRK BORG — MÖRK BORG LICENSE
MÖRK BORG is a pitch-black apocalyptic RPG by Ockult Örtmästare Games and Stockholm Kartell. It's published by Free League Publishing and available in English and Swedish.
morkborg.com
Free league OGL Year Zero Engine
Fria Ligan | Open Gaming License
freeleaguepublishing.com
ORC
Paizos svar på att WotC först tänkte dra tillbaka OGL-licensen.
Ett första utkast ska komme i Februari 2023.
Vilka licenser har jag missat och vilka har jag missuppfattat?