Nekromanti Licensspel på svenska?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,087
Location
The Culture
Utrikiska rollspelstillverkare har en fantastisk möjlighet att sälja ett par extra exemplar av sina rollspelsböcker: de köper rättigheterna till en redan populär kulturell företeelse och baserar sitt spel på den. Om man tittar bland de engelskspråkiga rollspelen hittar man en uppsjö sådana: Star Wars, Buffy, Call of Cthulhu och så vidare. Den typen av rollspel har aldrig funnits på svenska (annat än som översättningar naturligtvis).

Så frågan är: Finns det något populärkulturellt, svenskt fenomen som det skulle kunna vara en bra idé att basera ett rollspel på. Skit i om det är möjligt att få rättigheterna till det -- det spelar ingen roll.

Vad skulle det kunna vara? Bamse? Bröderna Lejonhjärta? Kurt Wallander? Kenny Starfighter? Något annat? Och vore det ett bra sätt att locka in folk i rollspelshobbyn som annars inte hade testat den?

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,700
Location
Stockholm
Mina förslag

Följande har reda nämnts:

Bröderna Lejonhjärta
Arn
Beck

Vidare:

Ronja
Röde Orm (Frans G. Bengtsson)
Aniara
Hamilton

Något bisarrt men kanske skulle funka:

Rocky

Och så har vi ju:

Mumintrollen (även om det är en finsk property)

/M
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,374
Location
Örebro
Teveserien De Drabbade borde vara tämligen lätt att rent av använda som setting för ett rollspel (hjälpte ju att det var massa rollspelare osm agerade statister förstås...). Fast å andra sidan är det inget stort koncept som kan locka till sig nya rollspelare till genren. Det är dock det som jag kopplar ihop först med rollspel och popkulturella fenomen...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
James Hund
Hieronymus Bosch
Bacon & Egg

Bör ges ut med samma system, men tre separata spel, ungefär som Buffy/Angel, eftersom det är tre ganska olika serier som utspelas i samma värld. James Hund handlar om mer världsliga megakonspirationer och internationella äventyr, HB om ockulta galenskaper och B&E om lite mer stillsamma vardagsmysterier, men Bengt Barskebäck vandrar glatt genom alla tre.

Herman Hedning skulle bli bättre som brutalt brädspel.

(Och de är naturligtvis inte riktig så populära - utom Herman - att de skulle revitalisera hobbyn eller så. Det är bara lite våta drömmar.)

Erik
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Så frågan är: Finns det något populärkulturellt, svenskt fenomen som det skulle kunna vara en bra idé att basera ett rollspel på. Skit i om det är möjligt att få rättigheterna till det -- det spelar ingen roll.

Tja, nu vet jag inte om Vampyrer håller på att vara ute igen, men då det kommer en svensk Vampyrfilm i dagarna så kanske det är läget med något vampyrspel? T.ex. Vampire the Requiem, Buffy?

/Honken - Som såg trailern igår...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,048
Location
Nordnordost
Varanteatern!

Nä, men jag lyssnade igenom Jan Gs böcker om Arn så blev jag ruskigt sugen. Som att skjutsa tillbaka Carl Hamilton till 1100-talet, action och äventyr och lite politiska intriger som grädde på moset. Så ett Arn-rollspel skulle jag lätt köpt.

Annars ett techno-nutidsspel baserat på tvserier som Den svarte riddaren, Zonen och Blueprint (90-talet TV-höjdpunkter imo) hade varit spännande. Vanliga människors äventyr i en kall version av vår egen värld.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,087
Location
The Culture
Re: Riddarrollspelet Arn?

Eftersom det redan finns sällskapsspel på Arn-tema är Janne uppenbarligen inte helt omedgörlig vad gäller licensiering. Vilket rollspelsföretag blir först med den åtrovärda licensen? :gremwink:

Det borde ju faktiskt kunna vara en licens som har potential att sälja ett par spel, och framför allt att ställa dem på hyllorna i bokhandlarna. Däremot skulle den med största säkerhet kosta mer än vad som var rimligt att betala för ett rollspelsförlag, tyvärr.

/tobias
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,015
Location
Port Kad, The Rim
Isfolket? (Jag har inte läst någon bok i serien men har hört att det är någon slags ockult/historisk-svit.)

Tulavall?

Kapten Zoom!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,700
Location
Stockholm
Dream on

Helt omöjligt är inget av dina önskemål ... men jag säger inte mer än så. :gremlaugh:

/M
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Isfolket

"Isfolket? (Jag har inte läst någon bok i serien men har hört att det är någon slags ockult/historisk-svit.)"

Den är dessvärre norsk. Visserligen så sticker isfolksätten över till Sverige lite då och då, men å andra sidan så flänger de till Österike, Danmark, Ryssland och dödsriket också.

Och ockult/historisk... ja, jo, det är det väl, men det är mest som ursäkt för tantsnusk.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Finns det något populärkulturellt, svenskt fenomen som det skulle kunna vara en bra idé att basera ett rollspel på.
Loranga, Mazarin och Dartanjang. Det skulle jag lätt vilja spela. Jag skulle också vilja spela TV-piraterna, men det känns så oerhört smalt. Loranga skulle både kunna skrivas som ett helgalet spel för barn och samtidigt vara skitroligt för mig.

Ett svenskt polisrollspel i stil med Beck skulle jag också vilja ha. Jag har visserligen aldrig läst en sådan bok eller sett en sådan film, men just därför tycker jag att genren är exotiskt folkhemsksvensk istället för att bara vara ironiskt refererande till amerikanska förlagor, med pålagd pajhumor; såsom så mycket annan svensk genre-kultur är.

Och kanske skulle Klas Katt fungera bra, just eftersom allt är så oerhört hemskt och jobbigt i den serien, och eftersom den har hållit på så länge. Den är väldigt etablerad i kufkretsar, och skulle fungera utmärkt som just kufrollspel.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Pelle Svanslös!

Handlar om småskaliga äventyr, med många färgstarka karaktärer... tyvärr är han inte särskilt poppis nuförtiden, utan det är mest Pokemon, Yugioh och Teletubbies som dagens ungdomar glor på.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Jag skulle också vilja spela TV-piraterna, men det känns så oerhört smalt.

Öh, va? Menar du det där 80-talsfenomenet med 3D-glasögonen? Hur fasen skulle det gå till? (och vad handlade serien om egentligen? Jag minns bara de där brillorna i kartong).
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Isfolket

fast ett tag var deras fan-bas mer fanatisk i Sverige än i Norge... så skulle nog sälja till en liten klick (tror det arrangerades Isfolks-lajv).
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Isfolket

tror det arrangerades Isfolks-lajv

Jo, det fanns en Isfolks-förening som likt Tolkiensällskapet svidade upp sig som huvudpersonerna i böckerna och hade trevliga möten. Jag snubblade över deras sida en gång när jag googlade en gammal kompis från juratiden. Det fanns fina foton där de spelar kubb...

Någon som vet mer?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,015
Location
Port Kad, The Rim
Tulavall är finlandssvenskt (ANT)

Attans så minnet är bedrägligt. Men det är ett schysst ställe.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Menar du det där 80-talsfenomenet med 3D-glasögonen? Hur fasen skulle det gå till? (och vad handlade serien om egentligen?
Well, de var ju TV-pirater, som varje morgon avbröt de planerade SVT-sändningarna med sitt eget program, som de sände ifrån en buss.

Det var hon, tjejen (Rydé, i äkta åttiotalsburr), karaktären Slim (någon råttig snubbe som var ute och spanade efter SVT's egna piratjagarbilar och såg till att de inte skulle bli fasttagna), och Åström's karaktär - han var så hemlig att inte ens han själv visste vad han hette. Samt Tummen, förstås; som såg ut som om han var en tecknad figur (men han var nog snarare en sorts bluescreen-specialeffekt) inne i en TV.

SVT-bussarna och piratjägarnas talesman var verkligen skithemska, och alla sympatier låg på piraternas sida. Å så hände en massa sköna grejer. En bit in i programmet så kom en liten tjej in i deras studio, och envisades med att stanna kvar i programmet. Hon var rätt pudas.

Roligast var Tummen och Åström, samt Chip; datachippet som hjälpte till i 3D-sekvenserna och gåtuppgiften. Konstigast gags var:

1. Några byggjobbare kommer in i baracken som piraterna för tillfället använder som studio. Efter en del extremt konstiga skämt och ycket flabbande så säger han "ni är ju sjuka!" varpå Åström trär en påse på huvudet och Tummen säger "ja, påssjuka, hi hi hii"

2. Tummen presenterar sig själv: "Jag kan allt, vet allt, hör allt, ser allt, asfalt..."

3. Tummen berättar för chip om något dumt hans mamma gjort, varpå Chip replikerar elegant: "Det var det näst dummaste din mamma gjort, a-ha a-ha a-ha!"
 
Top