Det är klart det går att använda neotech, men eftersom neotech handlar om ultradetaljerat våld och tekno- och vapenfetishism passar det nog väldigt, väldigt dåligt med Liftarens så gott som våldsfria universum.
Ett roligare system med utrymme för mer osannolikheter skulle vara att föredra. Hur simulerar man att man missar marken i N2?
SL: "Slå ett slag med SYN+PSY delat med två"
Spelare: "Jag fumlar."
SL: "Då missar du marken och befinner dig just nu svävande en halv meter ovanför trappan."
Spelare: "Tjoho, jag missade marken!!"
SL: "Det skulle du inte ha tänkt på, tur för dig att du bara var en halv meter över marken, men du får ändå två kryss smärta eftersom det var en trappa du trillar ned i."
Spelare: "Attans!"
I Liftaren skall man inte dö av artärblödningar efter att ha fått i flaska i huvudet i någon bar i någon av Vintergatans tråkiga rymdhamnar. Helst skall slagsmål inte förekomma alls, om man inte kan klämma in någon skojig händelse i samma veva.
ch slagmsål i neotech tenderar att vara allt annat än skojiga.
Personligen skulle jag använda ett snabbare och mer ösigt regelsystem typ Star Wars D6-system, Krilles T10-system eller FUDGE. Jag gjorde en gång en anpassning av FUDGE för Liftaren, men eftersom jag inte hade någon att
spela med då gick det hela i stöpet.
Men i synnerhet Krilles T10-system skulle nog fungera ypperligt eftersom egenskaperna samtidigt precis talar om hur en person är, vilket skulle vara tufft för Liftaren. Är du inte bekant med systemet tycker jag du skall titta in på
www.foxtail.nu och ladda ned Västmark som använder (grundade?) det systemet.
Kolla också in
www.fudgerpg.com, de ger ut FUDGE, som är gratis och ganska genialt.
Lycka till!