Nekromanti Likhet mellan Walking dead och misslyckande som spelledare

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
SPOLIERS Walking Dead, tv-serie + lite seriealbum


Efter att ha sett den nya säsongsstarten och fått tid att jaga upp mig lite, så har jag helt tappat hoppet om Walking Dead. Syndromet är väldigt likt en rollspelskampanj som är körd i botten, grundat en fifflande spelledare som vill undvika rollpersonsdöd men ändå ha med många strider.

I tv-serien har dödligheten gått från att vara brutal - i början kunde vem som helst dö av en zombie, när som helst. I mellansäsongerna var det ett stående gäng, men vissa av dem kunde fortfarande dö mitt i en säsong. I det sista har dödligheten sjunkit väldigt, nästan ingen farlig situation har lett till någon allvarlig konsekvens. Det här brukar man se i rollspelskampanjer också - efter att ha spelat med sin rollperson i 3 år så är det jävligt tråkigt om den dör, och rollspel skall ju vara kul. Tyvärr blir ju då striderna mindre spännande, eftersom man faktiskt räknar med att komma igenom dem levande.

Vad som därefter kan hända - både i rollspelskampanjer (och lustigt nog i tv-serien WD) - är att rollpersonerna börjar agera baserat på sin plot armour. Om de inte kommer på något smart, så kan de helt enklet lösa problem genom frontalanfall. "SL kommer inte att döda oss i en sån här skitstrid", liksom. I WD stormar de ett ställe med 30 välbeväpnade banditer, och bara litar på att ingen av dem kommer att dö. Och de klarar sig helt oskadda också. Finns det någonting de inte kan klara av?

Kruxet kommer sen, när SL inser att ingenting är spännande längre, och inser att dödligheten måste öka för att standardstriderna skall förbli spännande. Men när skall man döda, och hur? Efter 2 år utan en rollpersonsdöd, när är det läge? Svårigheten blir större i ett spel med komplext regelsystem, där SL kan låta SLP:er agera otaktiskt eller taktiskt efter behov.

Problemet kommer sig av att spelaren kan bli ledsen över att just dennes hjältekontrakt har brutits, och innerst inne klandra spelledaren och känna sig utpekad. För att den inte skall bli det måste faran vara större än den någonsin varit förut, och om tärningarna då visar att ingen dör ändå, så riskerar man faktiskt att problemet förvärras ytterligare!

I Walking Dead hade man faktiskt ett perfekt läge i mitten av förra säsongen. Ett vanligt uppdrag ballade ur, Glenn hamnade i en fruktansvärd zombiehord, hade precis uppnått katharsis genom att få en syndare på benen, och dog fruktansvärt heroiskt och tragiskt framför våra ögon! Hurra! Dödligheten återupprättad, på ett snyggt sätt! Nu kommer vi tittare att frukta varje slumpmöte med zombier igen, och bita våra naglar varje gång något farligt dyker upp!

...om inte SL hade mjäkat ur och låtit Glenn kravla fram, oskadd, ur zombiehopen. Magen som vi sett sprättas upp var i själva verket hans kompis. Fan, det var faktiskt kass. Ingenting är farligt för hjältarna ändå, han dog inte ens av det liksom.

Walking Dead-SL inser också detta och gör ett jävligt dåligt drag. Han ritualmördar rollpersoner för att få en ny huvudskurk att framstå som läskig! Eftersom döden inträffar i en säsongsavslutning, och sker under extraordinära omständigheter, ökar det inte alls spänningen vid vanliga farliga grejor i serien. Att ett helt avsnitt vigs åt ritualmordet, och avsnittet efteråt vigs åt flashbacks av ritualmordet till sorglig musik, gör ju knappast att vi blir rädda när någon annan av rollpersonerna stöter på en zombie, även om hon är sårad. Och att WD-SL ritualmördar två rollpersoner på samma gång gör verkligen inte saken bättre! Snarare sämre, eftersom det blir för mycket hack i historien om ytterligare någon skulle trilla av pinn i ett slumpmöte i den närmsta framtiden.

SÅ JÄVLA KLANTIGT!!!

Manusskrivarna borde verkligen konsultera en erfaren spelledare för att undvika den här typen av klantigheter. "Gör inte en situation farligare än den någonsin varit förut om du inte verkligen är beredd att mörda en eller flera rollpersoner", skulle man säga åt dem. "Om rollpersoner dör till och från, under oheroiska omständigheter, så kommer spänningen att ligga hög bara en farlig situation är möjlig - rollpersonerna behöver inte ens hamna i den farliga situationen!". Det borde de få veta.

I seriealbumet sköts det grymt mycket bättre. Abraham dör ett tag innan, i ett helt poänglöst slumpmöte. Armborstpil i huvudet från bakhåll! Perfekt! Världen är farlig. Det är fanimej spännande när det blir spännande. Glenn mördas på samma sätt som i tv-serien, också av samma dolska SL-motiv, men det sköts snyggare.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag håller med, men ibland ger 'odödligheten' upphov till roligare spel, då spelarna vågar göra roligare saker än att försöka undvika skada...fast det funkar väl dåligt i Walking Dead, förmodar jag.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Väldigt trevlig analys! Tycker Game of Thrones fallit in i samma mönster. Sanningen att vem som helst kan dö när som helst dör stämmer inte längre.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Nässe;n211675 said:
Väldigt trevlig analys! Tycker Game of Thrones fallit in i samma mönster.
Oavsett säsong av game of Thrones:

Steg 1: Dany gör något idiotiskt.
Steg 2: Danys problem löses av någon oförståelig anledning. Inte nog med det, hon blir mäktigare än hon var sekunden innan.
Steg 3: Gå tillbaka till steg 1.

Plot armor pretty fooking thick with this one.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Mundo;n211694 said:
Oavsett säsong av game of Thrones:

Steg 1: Dany gör något idiotiskt.
Steg 2: Danys problem löses av någon oförståelig anledning. Inte nog med det, hon blir mäktigare än hon var sekunden innan.
Steg 3: Gå tillbaka till steg 1.

Plot armor pretty fooking thick with this one.

Jag tror du blandar ihop mary sue gmpc med rollperson ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
SPOILERS FÖR SERIETIDNINGEN UPP TILL OCH MED SENASTE NUMRET

Jag tänker inte hålla med om Walking dead eftersom det är ett tema förra och den här säsongen att Zombierna inte längre är hotet utan det enda äkta hotet kommer från andra människor. Det här görs ännu starkare i serien där Rick säger det rakt ut precis innan "A lager world" arcen börjar. Typ 30 pers dödar 2000 zombies med närstridsvapen och en choke point och Rick kommer fram till att "The dead are a manegeable problem". Sedan kommer Negan grejerna och kriget. Men efter det är där ett tidshopp på minst 5 år där ingen blir äten av en zombie och de bygger upp fem olika självförsörjande städer med fungerande infrastruktur och har en marknad som folk reser till eftersom vägarna är säkra och patrullerade. Det blir inte problem igen förrän "Viskarna" dyker upp pch där porträtteras det som att zombierna bara är ett problem pga kultisterna.

Men det är ett tema i serien som faktiskt handlar om att bygga upp civilisationen igen. Klart saker blir stabilare med tiden. Karaktärerna är mer erfarna (mer xp), zombierna har börjat sakta ner med ålder men framför allt är de en känd faktor som de vet hur man slåss mot. I en rollspelskampanj blir du dödad av orcher i början hela tiden. Men på level 10? Jäkligt ovanligt att en orch dödar någon. Och ärligt talat, alla som överlevt hela tiden i Walking dead är de som är, tja, the Walking dead. Folket som inte är hiskeligt fucked up är döda och combat monstren som torterade kanibaler till döds så att de skulle kännanterror och smärta innan de dog är kvar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Mundo;n211694 said:
Oavsett säsong av game of Thrones:

Steg 1: Dany gör något idiotiskt.
Steg 2: Danys problem löses av någon oförståelig anledning. Inte nog med det, hon blir mäktigare än hon var sekunden innan.
Steg 3: Gå tillbaka till steg 1.

Plot armor pretty fooking thick with this one.
Sure, eftersom hon är skurken. Hon är den onda drottning arketypen. Hon är dotter till det onda vansinniga huset med en röd drake som symbol och ett motto om blod och eld. Hon leder sin onda arme bestående av slättbarbarer, fanatiskt lojala supersoldater i svarta rustningar som döljer deras ansikten och drakar norrut mot de fria länderna. Hon har tagit makten över alla delar av sin arme genom att bränna motherfuckers till döds, har hållit på med ond blodmagi och hennes rise to power kommer med en röd stjärna i himmelen. Sedan håller hon onda tal om att krossa sina fiender typ hela tiden, ibland från drakrygg, ibland till hennes "blood riders".

Det är klart hon inte randomly dör, hon subverterar konventionerna om vem som är skurken i de här narrativen. För Game of Thrones handlade aldrig om att alla kan dö. Det handlade om att titta på fantasy genom en nihilistisk spegel.
 
Top