"så tror jag inte att en norrman och en svensk hade så skillda liv"
Skilda liv är ju subjektivt, men om du menar en "norrman" och en "svensk" direkt på bägge sidor om kölen, nja, antagligen inte. Med största sannolikhet hade de längst i norr inte någon större koll på var gränsen gick ens.
Men en norrman i Narvik och en svensk i Uppsala - definitivt. För en fransman var bägge skäggiga lantisar norrifrån, och för en arab var alla tre "franj", europeer, och konstiga per definition. Men jag tror till och med du skulle se skillnaden om du faktiskt mötte dem via en tidsmaskin eller nåt. Vi har ett helikopterperspektiv på medeltiden, i synnerhet om man bara sprungit förbi den i grundskolans SO-ämne, och både olika århundraden och olika länder blandas samman till en "medelmedeltid" som aldrig funnits. På en engelskspråkig mailinglista jag är med på frågade någon en kille som doktorerar i medeltida arkeologi om han inte kunde säga något generellt och vara med i en sourcebook om medeltida kulturer. Han förklarade att det inte GÅR att säga något generellt utan att det blir fel, eller fullt med en massa "fast det kan vara så också". Det blir bara svammel, och då är det bättre att strunta i att vara "historisk" och skriva något som låter roligt.
Alltså, titta efter likheter som en icke allvetande utomstående (typ den där araben kontra "franjerna" i exemplet ovan) skulle finna hos flera länder, och gå efter dem.
Nightowl
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!