Pudeln Insignia i originalet
LSSC är alltså fyra olika produkter: mangan, animen (en TV-serie, endast två säsonger, endast den första är dubbad till några västerländska språk annat än spanska), spinoffen Quest for Brother Deadest, och lajv-versionen, som är OAV, knasigt nog.
Mangan är i mycket snarast en sorts japansk Kalle och Hobbe möter Azumanga Daioh; vardagshändelser leder till att Storuggla-chan börjar leka eller fantisera för att göra vardagen mer uthärdlig. Lilla DeBracy försöker alltid göra fantasierna mer våldsamma och blodtörstiga; Krille försöker alltid göra dem mer "mogna" och dramatiska, och i vissa fall kritiserar hon Storuggla-chan för att de är för otroliga. Verkligheten gör sig alltid påmind.
Spin-off-animen QFBD är mycket annorlunda; där är Storuggla-chans drömmar en uppenbarligen existerande sekundär fantasivärld, och det hela är ungefär Excel Saga för elvaåringar. Elvaåringar på piller.
Den "vanliga" animen däremot är i stort sett som mangan, fast med en del mer äventyrliga element tillagda. Pudeln Insignia dyker först upp i ett av dessa, och det är därför jag är så långrandig.
I eftertexterna till animen leker Storuggla med en pudel; bilderna är tagna ur en episod längre fram i serien. När Quantalis hade godheten att posta bilder från QFBD, kontaktade jag min japanske vän Ioneta Utoshita och bad om en mycket snabb synopsis av pudel-episoden. Han skickade en bild som jag försökt "fansubba", från reklam, tydligen.
I alla fall: Storuggla-chan och de andra flickorna försöker tjäna fickpengar. Storuggla-chan får ett jobb som går ut på att ta hand om en pudel medan ägaren har gäster. Han lovar henne en extra slant om hon inte på villkors vis berättar att det är någon annans pudel än hennes. Storuggla-chan lovar.
Under tiden har Han, DeBracys stöddige storebror, retat DeBracy för sista gången. Den ilskna minstingen får de andra flickorna att svära in sig i Han Ska Dö-klubben, som går ut på att göra livet surt för Han. På grund av förvecklingar jag inte riktigt fattar dyker Han upp i parken dit Storuggla tagit pudeln Insignia, de övriga flickorna blir sugna, och hilarity, som de säger på engelska, ensues.
Komplikationerna är många men Utoshita började regelbundet gapskratta när jag pratade med honom i telefon så jag fattade inte allt, men bland annat får Herr Tekanna för sig att Storuggla-chan vill ha ett nytt husdjur och blir mäkta förtvivlad. Framförallt - mannen som äger pudeln är en yakuza som fått i uppdrag att ta livet av Han! Det förekommer att running gag både i mangan och i animen (våldsammare i den senare) att DeBracys bror, som är telefonförsäljare, ringer och stör en yakuzaboss i tid och otid, varför han befinner sig på någon sorts dödslista. Det händer dock aldrig någonting - utom i det här avsnittet.
Den nervösa yakuzan hoppas på befordran, och har smusslat undan sin pudel för att han skäms över att ha ett så mesigt husdjur - en gangster ska ju ha en kamphund eller så! Yakuzan, som tydligen heter Walium, kommer ingen vart med Han mycket för att hunden är i vägen. Ingen av flickorna fattar livsfaran Han svävar i på riktigt under hela avsnittet.
Nå, mycket snack och lite ficklampa; här har ni en usel scan av den där reklamaffischen!
(Episoden heter alltså: "Pudeln och körsbärsblommorna, Ett hot mot Herr Tekanna? Apport, Insignia!")
Erik