Nekromanti Lilla Söta Storuggla-Chan - fan-tråden!

Nightowl

Champion
I den här tråden tänkte Quantalis och jag att vi skulle posta mer material om den fantastiska japanska snuttegulleserien Lilla Söta Storuggla-chan och hennes psykotiska polare, som ju nämndes i tråden nedan, den om The Soundtrack of Our Lives här alltså!. Vi tänkte vi skulle göra så att den massiva mängden människor som bara vill läsa om Storuggla-chan skulle slippa läsa en massa konstiga mp3-listor!

I alla fall: Häng med, för här blir det kawaii, som otakusarna säger!

Erik

Nightowl

Champion
LSSC - Fluff Candy-crossovern

Här har ni en del av omslaget från crossovern - ett ganska amerikanskt företag, och säker föranstaltat av de respektive anime-seriernas popularitet i västerlandet - mellan Lilla Söta Storuggla-Chan och magic girl-serien Fluff Candy. Trots sitt vansinniga Oz-tema blev serien ingen riktig hit - de som gillade LSSC tyckte att FC-skaparna hade missat den oskyldiga stämningen i LSSC, och FC-fansen tyckte att ingen av de som "gästspelade" från deras serie är sig det minsta lik! (teckningsstilarna är minst sagt olika)

Trots FC-inslagen är serien kanon - Storuggla-chan har en märklig dröm efter att inte ha gjort läxan utan ha gått på Fluff Candy-premiären istället. Bland annat drömmer hon att Anki, the Big Bad från tidiga Fluff Candy, förvandlar DeBracy och Krille till en ros-dryad och en viol-dryad, respektive - därav märkligheterna på omslaget.

Erik

Quan'talis

Swashbuckler
Nu trodde jag förstås att Nightowl skulle posta någonting själv först, men efter en stunds väntande finner jag mig tvungen att darrande av trepidation* posta mina egna ovärdiga alster. Det skulle inte förvåna mig om han postar något medan jag skriver det här och därmed får mig att framstå som ännu mer förvirrad än vanligt.

I "Lilla Söta Storuggla-chan" har Insignia en liten och obskyr roll, men i spinoff-serien "Dream Queast for Brother Deadest" är hennes roll mycket större. För att citera seriens manusförfattare, en tillbakadragen och folkilsken figur som endast är känd under sin pseudonym "Boushi", i en sällsynt intervju: "I avsnitt med jämna nummer är hon härskarinna över det mäktiga drömriket Sugoi, där fiskar marscherar på gatorna och alla är rädda för plommonsylt. I avsnitt med ojämna nummer bor alla i ett snäckskal på havets botten." Värt att notera i sammanhanget är att avsnitten saknar nummer, samt att fiskar bara förekommer i ett ökänt avsnitt av animé-versionen, där de inte marscherar på gatorna. Plommonsylt förekommer inte alls.

Den här sidan är första gången Insignia ("Dread Empress Poodle of Sugoi" i den engelska översättningen, men många fans anser att en bättre översättning skulle vara "Dread Poodle Empress") förekommer i bild. De tydliga referenserna till Alice i Underlandet förekommer bara i denna sekvens. Under senare besök i drömriket Sugoi antyds det att riket är indelat i olika provinser med olika teman; till exempel finns det en stad inuti en glassbar, en skog befolkad av talande svampar samt ett land som påminner starkt om USA under förbudstiden. I samtliga versioner avbryts dock historien innan huvudpersonerna kommer fram och de flesta av sekvenserna utspelar sig mot en vit bakgrund med enstaka pappfigurer som rekvisita.

<font size="1">*som alltså betyder "darrning", så det är svårt att vara något annat än darrande.</font size>

Rosen

Myrmidon
Re: LSSC - Fluff Candy-crossovern

Jag är ganska så mållös. ^_^

LSSC tyckte att FC-skaparna hade missat den oskyldiga stämningen i LSSC,

Jaaja, lite ecchi uggle-vitsar får de väl allt tåla...

FC-fansen tyckte att ingen av de som "gästspelade" från deras serie är sig det minsta lik!

Kanske inte om de där gnuttarna på Storuggla-chans armar är Pixi och Tixi... men Anki blev sig rätt lik, tycker jag.

Anki, the Big Bad från tidiga Fluff Candy, förvandlar DeBracy och Krille till en ros-dryad och en viol-dryad, respektive

Och kom ihåg, om de hinner gå ner i jorden kan de dyka upp var som helst sedan...

--
Åke

Nightowl

Champion

Jag är ganska så mållös. ^_^
Stommen, kärnan, njureni det här konceptet är "klubb för inbördes beundran". :gremsmirk:

Kanske inte om de där gnuttarna på Storuggla-chans armar är Pixi och Tixi...
Enligt skaparen av LSSC befann han sig i ett buddhistiskt retreat i djup meditation när serien skulle ritas, och eftersom han aldrig någonsin sett FC skickades en novis ut att skaffa bakgrundsmaterial. Det enda han fann var en happy meal-box med Pixi och Tixi i...

Erik, fast egentligen tror jag det är Chibi-Faunerna
som spökar...

Rosen

Myrmidon

Jaaja, lite ecchi uggle-vitsar får de väl allt tåla...

Förresten tror jag det mesta av protesterna rörde den där duschscenen. Det är bara en enda kort scen ju, och inte ens viktig för handlingen.

(Storuggla-chan står i duschen. DeBracy råkar kika in, tittar ner i midjehöjd.)
DeBracy: "Ååh, så det är därför du heter Storuggla?"
Storuggla-chan (viftar frenetiskt med armarna): "IIIHH!! ECCHI, DEBRACY NO BAKA! TASUKETE!!"
Krille: "Tss... När det finns rakhyvlar!"
Hr Tekanna (svettdroppar): "Vi vill inte ens veta var ditt namn kommer ifrån!"
faktaruta: "(Krill = små, små kräftdjur som valar slurpar i sig.)"

--
Åke

Nightowl

Champion
Det är väl tillräckligt...

...med tanke på att huvudpersonerna är typ elva år. (Krilles osedvanligt välutvecklade byst är ett running gag, oftast kopplat till att hon även mentalt är mer "mogen" än de bägge andra.)

Erik

Storuggla

Champion
Öhm... jag tror det bästa jag kan åstakomma är ett "Vafan?". :gremconfused:

Storuggla, rätteligen förvirrad

Johan K

Gammal & dryg
Ähum, va ??
Det här kan bli en av dessa mer mysko trådar känner jag.. Dock är det kul att se Ugglan ur en manga-vinkel ! :gremlaugh:

Rosen

Myrmidon
Fanart

Hittade just lite fin LSSC-fanart på en amerikansk sajt!
Stilen är lite pseudo-manga, som så ofta med västerländsk fankonst, fast lilla Chibi-DeBracy med glad apa till vänster är ju uppenbart ritad efter de SD-omake som brukar följa på de japanska avsnitten; förmodligen är det nån dajväxare som har tankat hem fansubs av originalserien... som alla vi andra.

Till höger ser vi "Crille" (som jänkarna envisas att stava det) i kendopose, med lilla Storuggla-chan själv i bakgrunden. En ganska snygg bild, även om den som har ögonen med sig kan se att Krilles pose är snodd från en välkänd promobild till Rurouni Kenshin.

--
Åke

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Fanart

...fast lilla Chibi-DeBracy med glad apa till vänster är ju uppenbart ritad efter de SD-omake som brukar följa på de japanska avsnitten...
Jag är väldigt nöjd med hur jag ser ut där, så tecknaren har uppenbarligen mycket god smak. Och gott handlag, hade jag varit som Storuggla-chan hade jag ropat "Kawaii~! <3 *^_^*" och skuttat upp och ner nu... men jag ska nog bara rätta till glasögonen och fortsätta vara lite mystisk.

DeBracy

Re: Lysande!

Gissar på att du bergis inte sett den här heller! Refuserades av redaktören för en doujin (troligen pga av den tveksamma skuggan; man var rädd att folk skulle tro att jag höll på att dras ner i nåt ont hål!). Vad jag förstod av mailet som där bilden var bifogat så handlade det om en klassisk "någon kliver in badrummet oanmäld"-scen.

Nightowl

Champion

Hm, stilen påminner mig av någon anledning om den klassiska barnmangan Panku Ponk av Tachiri Haruko! Nice find, även om runkabiliteten är ganska låg!

Erik

DeBracy

Nice find, även om runkabiliteten är ganska låg!
Jomen du vet hur det är med doujinshi, man vet aldrig vad man får. Hört att omslaget ska vara tokhawt och innehållet... ja... :gremcrazy:

Nightowl

Champion
Pudeln Insignia i originalet

LSSC är alltså fyra olika produkter: mangan, animen (en TV-serie, endast två säsonger, endast den första är dubbad till några västerländska språk annat än spanska), spinoffen Quest for Brother Deadest, och lajv-versionen, som är OAV, knasigt nog.

Mangan är i mycket snarast en sorts japansk Kalle och Hobbe möter Azumanga Daioh; vardagshändelser leder till att Storuggla-chan börjar leka eller fantisera för att göra vardagen mer uthärdlig. Lilla DeBracy försöker alltid göra fantasierna mer våldsamma och blodtörstiga; Krille försöker alltid göra dem mer "mogna" och dramatiska, och i vissa fall kritiserar hon Storuggla-chan för att de är för otroliga. Verkligheten gör sig alltid påmind.

Spin-off-animen QFBD är mycket annorlunda; där är Storuggla-chans drömmar en uppenbarligen existerande sekundär fantasivärld, och det hela är ungefär Excel Saga för elvaåringar. Elvaåringar på piller.

Den "vanliga" animen däremot är i stort sett som mangan, fast med en del mer äventyrliga element tillagda. Pudeln Insignia dyker först upp i ett av dessa, och det är därför jag är så långrandig.

I eftertexterna till animen leker Storuggla med en pudel; bilderna är tagna ur en episod längre fram i serien. När Quantalis hade godheten att posta bilder från QFBD, kontaktade jag min japanske vän Ioneta Utoshita och bad om en mycket snabb synopsis av pudel-episoden. Han skickade en bild som jag försökt "fansubba", från reklam, tydligen.

I alla fall: Storuggla-chan och de andra flickorna försöker tjäna fickpengar. Storuggla-chan får ett jobb som går ut på att ta hand om en pudel medan ägaren har gäster. Han lovar henne en extra slant om hon inte på villkors vis berättar att det är någon annans pudel än hennes. Storuggla-chan lovar.

Under tiden har Han, DeBracys stöddige storebror, retat DeBracy för sista gången. Den ilskna minstingen får de andra flickorna att svära in sig i Han Ska Dö-klubben, som går ut på att göra livet surt för Han. På grund av förvecklingar jag inte riktigt fattar dyker Han upp i parken dit Storuggla tagit pudeln Insignia, de övriga flickorna blir sugna, och hilarity, som de säger på engelska, ensues.

Komplikationerna är många men Utoshita började regelbundet gapskratta när jag pratade med honom i telefon så jag fattade inte allt, men bland annat får Herr Tekanna för sig att Storuggla-chan vill ha ett nytt husdjur och blir mäkta förtvivlad. Framförallt - mannen som äger pudeln är en yakuza som fått i uppdrag att ta livet av Han! Det förekommer att running gag både i mangan och i animen (våldsammare i den senare) att DeBracys bror, som är telefonförsäljare, ringer och stör en yakuzaboss i tid och otid, varför han befinner sig på någon sorts dödslista. Det händer dock aldrig någonting - utom i det här avsnittet.

Den nervösa yakuzan hoppas på befordran, och har smusslat undan sin pudel för att han skäms över att ha ett så mesigt husdjur - en gangster ska ju ha en kamphund eller så! Yakuzan, som tydligen heter Walium, kommer ingen vart med Han mycket för att hunden är i vägen. Ingen av flickorna fattar livsfaran Han svävar i på riktigt under hela avsnittet.

Nå, mycket snack och lite ficklampa; här har ni en usel scan av den där reklamaffischen!

(Episoden heter alltså: "Pudeln och körsbärsblommorna, Ett hot mot Herr Tekanna? Apport, Insignia!")

Erik

Nightowl

Champion
Lilla Söta Storuggla-Chan in love!

Rising-kun och Storuggla-chan går på en dejt - fast officiellt går dom bara på mangakonvent tillsammans - med DeBracy och Krille som frånvarande förkläden.

DeBracy försöker få en autograf på sin favoritmanga, en blodig skräckhistoria, från tecknaren Hjalle. Problemet är att Hjalle-sensei numera endast tecknar romantisk sliskmanga och inte på villkors vis vågar kännas vid sina gamla alster. I synnerhet inte om de ses i händerna på en elfteklassare som ser ut som om hon borde gå i kindergarten...

Krille försöker leverera ett meddelande från sin sensei om alla de historiska felen i författaren Marcos äventyrsepos. Som synes är Marco beredd att begå sepukku hellre än att lyssna på den träiga listan från Herr Nils-sensei, men Krille har aldrig misslyckats göra en läxa och tänker inte börja nu.

Herr Tekanna kokar te.

Och våran huvudperson... går runt och ser kär ut. Ibland är det trist att vara hjältinna.

Anime-versionen är känd för att innehålla en enormt lång fanservice av det icke-erotiska slaget (om man inte har ganska speciella fetischer); när de går runt och pratar förvandlas Storuggla-chan i Rising-kuns fantasi till hjältinnorna i diverse kända serier vars stalls de passerar. Tecknarna vågade inte använda de riktiga, för att inte få kalsongerna stämda av sig, utan lätt igenkännliga karikatyrer, men vill man se Storuggla-chan som Lum, Sakura eller Misty är det här det rätta stället.

Erik

Quan'talis

Swashbuckler
Våld!

I ett försök att öka QFBD:s popularitet bland föräldrar och lärare införde skaparna pedagogiska element i serien, till exempel i form av siffergåtor eller stavningslekar* som det var tänkt att läsarna skulle lösa samtidigt som huvudpersonen. Det var tänkt att apan Herr Tekanna först skulle komma med ett felaktigt förslag så att läsarna skulle få känna sig duktiga när de kom på det rätta svaret.

Det första försöket misslyckades dock och blev i själva verket en av de sidor som oftast visades upp under de kampanjer som med jämna mellanrum bedrevs för att förbjuda serien i skolor.

<font size="1">*oftast på engelska, så att läsarna dessutom skulle få öva främmande språk. Detta kommer dock inte fram i den amerikanska utgåvan som de flesta av oss läst. I den spanska översättningen var ordgåtorna på portugisiska.</font size>

Storuggla

Champion
Re: Lilla Söta Storuggla-Chan in love!

"Rising-kun och Storuggla-chan går på en dejt"

Okeeeej. Nu måste jag protestera mot dessa underliga japanska irrläror! Om jag vore en tös skulle jag nog vara lesbian, men i vilket fall som helst skulle jag nog kunna få bättre karlar än Rising. Rising, liksom. Han har ju inte ens axlar.

Kudos för den fina "Herr Nils träiga rättande av Behrmans manga"-delen dock.

Storuggla, skriver till ambassaden