anth
Vetefan
Först tänkte jag posta i rollspelsforumet, men jag tror tråden blir roligare om vi även inkluderar andra media.
Vad är liminal space?
Liminal har samma rot som engelskans limit och latinets limes.
Det är platsen bortom gränsen, dit man inte får gå, ska gå, eller ens kan gå.
Och hamnar man där är det precis som vår värld, fastän helt folktomt och man kan inte gå tillbaka.
I datorspel brukar det kallas för glitches: när man går igenom en vägg som man inte ska kunna gå igenom - och spelet börjar bete sig väääldigt konstigt.
Filmerna Truman Show och Dark City kan sägas handla om sökandet efter liminal space.
Filmen Stephen Kings Langoliers kan sägas handla om att hamna i liminal space.
I rollspelet Kult kan Metropolis sägas vara liminal space.
Det finns flera creepy pastas om liminal space.
Många ser övergivna köpcenter, sjukhus och andra byggnader som liminal spce, men för mig är det tvärt om: de beskriver platser efter människan lämnat, jag tänker mig innan människan kommer dit: tänk er ett helt nybyggt sjukhus, allt är städat, alla lampor lyser, men det finns inga möbler eller människor.
Vad är era tips på bra liminal space, både i rollspel och annan media?
Vad är liminal space?
Liminal har samma rot som engelskans limit och latinets limes.
Det är platsen bortom gränsen, dit man inte får gå, ska gå, eller ens kan gå.
Och hamnar man där är det precis som vår värld, fastän helt folktomt och man kan inte gå tillbaka.
I datorspel brukar det kallas för glitches: när man går igenom en vägg som man inte ska kunna gå igenom - och spelet börjar bete sig väääldigt konstigt.
Filmerna Truman Show och Dark City kan sägas handla om sökandet efter liminal space.
Filmen Stephen Kings Langoliers kan sägas handla om att hamna i liminal space.
I rollspelet Kult kan Metropolis sägas vara liminal space.
Det finns flera creepy pastas om liminal space.
Många ser övergivna köpcenter, sjukhus och andra byggnader som liminal spce, men för mig är det tvärt om: de beskriver platser efter människan lämnat, jag tänker mig innan människan kommer dit: tänk er ett helt nybyggt sjukhus, allt är städat, alla lampor lyser, men det finns inga möbler eller människor.
Vad är era tips på bra liminal space, både i rollspel och annan media?