Jag suktar efter att besöka Nordsken nån gång, ända sen(2014?) Daniel Lehto berättade hur han samarbetade med legobutiken lokalt och byggde upp sitt Äventyr-scenario i lego och spelledde rollspel med barnen där.
Nordsken är större, får mycket stöd och drivs mer affärsmässigt än Lincon. Jag tycker inte det är konstigt att de växer.
Sen har vi NärCon, ni har inte nämnt NärCon, men det är också stort, större än Nordsken kanske? Det är visserligen inte samma datum som Lincon, men samma plats och väldigt stort och aktivitetsfyllt.
Det drar mestadels cosplaykids och paneler, men också en del roliga aktiva spelföreningar åker dit och ordnar arr, tex Miff som spelleder både rollspel, maffia och lajv. Dessutom brukar S.A.R.Z. vara där och de erbjuder Ensamma vargen-prova på.
Jag tror en del familjer med nördiga barn och ungdomar dras till NärCon hellre än Lincon som insteg i spelvärlden.
Om Lincon känns stelt och (förlåt) gubbigt är NärCon den coola världsvana kusinen som har koll. Medelåldern på NärCon är låg, och fantastik är växande nördgenre.
Detta tror jag också är en förklaring till hur Lincon ses och att det jämförs med NärCon. Nån gång ska jag dit, alltså till Lincon och NärCon och Nordsken, men ni vet, livet...