[LinCon2020] Fler scenarion behövs

McAber

Varulv
Hej!

Kanske lite tidigt, men det är lika bra att få igång tankarna tycker jag.

Då jag varit i kontakt med LinCons rollspelsansvariga organ har jag fått indikationer på att intresset för att spela rollspel har ökat på konventet. Det är kul. Emellertid verkar inte intresset att spelleda och/eller skriva scenarion ökat i samma grad. Här på forumet finns ju en massa begåvade människor, någon av er kanske har lust att köra något på LinCon. Vad säger ni om det?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Annars finns det ju en viss dansk scenario-sajt med tusentals scenarion att göra re-run på :)

Khan

Kondottiär
Jag hade tänkt köra årets Eon på LinCon också, men så fick min syster för sig att ställa till med bröllop just på Kristi Flygare.

Kan ni be arrangörerna flytta på LinCon?

McAber

Varulv
Henke;n340661 said:
Annars finns det ju en viss dansk scenario-sajt med tusentals scenarion att göra re-run på :)
Jo, det är sant. Det största problemet är att det fattas spelledare som vill ta sig an dessa tusentals scenrion. :sad:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Tror väl tyvärr att en stor del också har att göra med att en del spelledare och framförallt författare och förlag satsar på Nordsken som är samtidigt. Det var en stor tråd förra året om varför folk väljer Nordsken (inklusive mig), men som författare finns det mer perks och exponering (då de riktar sig hårt till förlagen), vilket gör att många av oss satsar på att anmäla oss där. Med det sagt hoppas jag allt går bra så att LinCon får bra uppslutning av scenarion och spelledare!

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
gabrielledebourg;n340710 said:
Det var en stor tråd förra året om varför folk väljer Nordsken (inklusive mig), !
Den hade jag gärna läst, men lyckas inte hitta den. :/ Länk, någon?

.113

Swashbuckler
Monokel;n340713 said:
Den hade jag gärna läst, men lyckas inte hitta den. :/ Länk, någon?
forum/allm%C3%83%C2%A4nna-diskussionsforum/evenemang-och-kontakt/320989-lincon-piskad-av-nordsken-p

Typ den om det funkar, har nått svagt minne av att jag läst andra som haft problem med länkande.

Annars googlade jag "lincon vs nordsken rollspel.nu" och det kom överst

Henke

I jakten på information om gamla LinCon-konvent och scenarion så mailade jag med Rikard Karlsson som varit Lajv och Rollspelsansvarig. Han ville inte lämna ut någon information alls om de äldre konventen (pekade på GDPR och låsa databaser) så jag har fått gå många omvägar för att få tag på den informationen (till skillnad från t.ex. GothCon som har sina gamla webbar öppna för vem som helst). Här hade man världens chans att göra reklam på att sprida information om konventet.

McAber

Varulv
Henke;n340718 said:
I jakten på information om gamla LinCon-konvent och scenarion så mailade jag med Rikard Karlsson som varit Lajv och Rollspelsansvarig. Han ville inte lämna ut någon information alls om de äldre konventen (pekade på GDPR och låsa databaser) så jag har fått gå många omvägar för att få tag på den informationen (till skillnad från t.ex. GothCon som har sina gamla webbar öppna för vem som helst). Här hade man världens chans att göra reklam på att sprida information om konventet.
Vad var det för data du efterfrågade? Antal scenrion och spelare borde väl inte vara GDPR-låst?

Har du kommit fram till något spännande?

Jag har gått på LinCon sedan ca 1990 eller så, men minnet är lite lurigt så riktig data är bättre.

Henke

McAber;n340793 said:
Vad var det för data du efterfrågade? Antal scenrion och spelare borde väl inte vara GDPR-låst?

Har du kommit fram till något spännande?

Jag har gått på LinCon sedan ca 1990 eller så, men minnet är lite lurigt så riktig data är bättre.
Kontaktuppgifter till arrangörer eller iaf namn på arrangörer. Kanske om man hade kvar gamla scenarion lagrade någonstans så hade man kunnat dela med sig av dem. Jag fattar att man kan hänvisa till GDPR men det handlar väl snarare om ifall LinCon överhuvudtaget lagrar personuppgifter. Om de ändå har grund för att lagra dem så är väl inte steget speciellt långt till att lämna ut dem till ett ideelt arbete. Sen handlar det såklart om upphovsrätt också, men det är knappast LinCons fel om jag skulle tillgängliggöra något som jag fått tag på - det felet ligger ju på den ansvariga utgivaren för webplatsen (om man nu, mot all förmodan, skulle fått för sig att publicera något man inte fått godkänt av skaparen).