LinConrapport - 2006
Min vana trogen så påbörjade jag nerpackningen sista timmen innan jag skulle åka iväg 17.00. Ok, nu ljuger jag, för jag påbörjade nedpackningen 16.50 och kom inte iväg förrän en halvtimme senare. Fast jag slackade och ircade lite också under tiden samt webbpussades lite med en
tjej.
Väl nere så installerade jag mig och fann en vettig plats för husbilen innan jag tog min klirrande kasse och drog iväg till Feuflux som underhållit Muggas en halv dag. Vi drack, snackade skit men kom på att vi var för trötta för att göra något. Nåja, vi hade en dag imorgon där vi kunde dra ut.
Fredag förbyttes till lördag och jag, Feu och Muggas drog än en gång till Fluxxens lägenheten och drack groggar. När vi satt där så kom vi på att vi antagligen skulle få lika kul i lägenheten som att dra ut och spela biljard, så vi stannade helt sonika i lägenheten. Jag kände för att spela lite rollspel, så de andra två fick göra gubbar i mitt
DoD-system och så körde vi något trivialt äventyr på fyllan.
En kvarting gör en hel del för beskrivandet, märkte jag. Fann inte orden (och tankarna) ibland vilket innebar att vissa spelledarpersoner var rätt korkade. Men jag tror inte att de andra märkte något, för de hade druckit lika mycket som mig. Vi höll det seriöst, om än en viss kattman blev namngiven Khazaa (av ren olyckshändelse från min sida). Jag märkte att stridssystemet flöt på, trots att vi alla var dragna. Att jag med beskrivande ord lyckades få de andra att frivilligt sänka sina färdighetsvärden för att göra strategiska drag samt att jag antagligen måste öka
initiativbrädets rutor, även om det är rätt lätt att flytta markörerna i detta läge. Sedan måste jag klura på något smidigt system för att lösa strider spelledarpersoner emellan, som även bör kunna användas för större bataljer.
Jag borde ha haft någon lapp där alla (fyra) stridsmanövrar fanns, för satsningssystemet vållade lite tankebry i början för spelarna. Jag ogillar själv att det bryter mot hur man förändrar FV i övrigt. Funderar på att ändra så att alla negativa modifikationer börjar nedifrån (Tellus-stylee) istället för att sänka FV. Jag gillar det inte, för det fuckar upp
Effekten (mitten för förklaring), men det får jag ta. Nåja, nog om det.
Söndag och framåt förflöt mest med spelande och skämtande. I Indierummet hade vi en riktig solstråle som satt bredvid Älvekatt. Han såg så sliten ut att inte ens katten ville släpa in honom och lät mer oengagerad (på grund av sömnbristen) än killen som läser TVShopreklamen. När han försökte vara artig och få igång en konversation genom att fråga en polare om han hade haft kul på konventet så gjorde han det med så totalt ointresserad röst att polaren svarade "Ja, det steg precis nu". Jag kunde inte hålla mig för skratt (men jag antar att man måste ha varit där för att bla, bla).
Descent är ett brädspel där spelarna spelar ett äventyrargäng i ett grottsystem och där en av spelarna är en spelledarna som skickar fram monster (största monstrets massa var 10 gånger så stor som spelarnas gubbar). Han är tvungen att hålla sig till ett visst antal poäng som denne (får i början utav sin runda och) spenderar på monster som skickas fram emot äventyrargänget. Efter vad som kändes som 2 timmars spelande tittade någon på klockan och sade att vi suttit vid brädet i 6 timmar!! Spelet var skitkul (och dyrt - 700 spänn) men man blev för bra för snabbt. För att "kampanjspela" (man hade olika äventyr), så måste man nog husregla rätt mycket.
Dracula (heter säkert något mer än bara "Dracula") var ett annat brädspel som fick mig att tänka på den där knappliften i den lilla snöbacken som jag hade vid mitt barndomshem. Den där backen där det tar 3 minuter att åka i liften och 20 sekunder att åka ner. Jag kom å tänka på det, eftersom "spelledaren" tog nämligen runt 1,5 timmar på sig att läsa reglerna och sedan spelade vi igenom det på kanske 40 minuter. Spelet gick ut att samarbeta för att döda Dracula, som styrdes utav en spelledare. Rätt kul mekanik och det blev en hel del klur och samarbetande, så där hade spelet lyckats. När brorsan slog sig ner vid bordet efter en rökpaus, så utspelades följande konversation mellan mig och
han:
"Du luktar rök. Nu tänker inte jag hångla med dig."
"Det är ändå inte lika kul att hångla med dig som förut."
"Nä, du slutade när jag fick tänder."
De andra runt bordet tittade mest förskräckt/äcklat på oss.
Sista kvällen så käkade jag och mina två kompisar från spelgruppen som en avslutning på ett trevligt litet ställe (för stället vi tänkt att käka på hade stängt) där den ur klientelen som druckit minst var den som fortfarande kunde prata. Sedan slutade vi med att spela
Kill Dr Lucky i kafeterian då en fascistgrunt med ängeltröja kommer fram och säger åt oss att om vi inte betalar inträde så kommer han att köra bort oss från konventet, trots att vi spelade vårt eget spel. Jag blev förbannad men pös iväg ändå. De andra blev avskräckta och åkte hem från konventet.
Konventetsnatten avslutade jag med att testspela Yyys rollspel
Skuggspel, där mekaniken var intressant med betoning på relationer och personlighetsdrag men där jag mest satt fundersam till tärningssystemet till färdigheterna, för det var det som användes mest (det andra var inte klart). Jag blev dock impad av hur väl Yyy lyckades väva in våra rollpersoner på ett naturligt sätt i scenariot. Uppdraget var första avsnittet i 24 i någon säsong, dock inte i realtid, dock bara ett smakprov (vi avbröt) och dock så utspelades allt i Sverige och inte USA.
Saker att förvånas över
Många tjejer. 25% hörde jag en siffra på. Såg massor av tjejer som spelade brädspel. De är väl antagligen gamla vampirelajvare som har mognat.
Östnytts repotage om konvents spelberoendeframkallning, där deras
andra uppföljande repotage var
ännu mer vinklat.
Effektiviteten vid LinConburgarna. Dock så betalade jag bara för en på konventet (samt fick en av Fogge). På tidigare konvent har jag käkat minst en per dag.
Hur kallt det kan vara på natten och hur kvavt det kan vara under dagen i husbilen. Skitväder!
Priset på slitna DoD-prylar.
Arvidos, som presenterar sig som någon filur. Jag skrattar lite artigt och har ingen aaning om vem han föreställde.
Gastono, som gav tillbaka "Du är trevlig"-bäbisen till mig som han fått från GothCon. Jag gav vidare den till en kille från Nyköping som alltid är jätteglad. Men jag kommer aldrig ihåg hans namn.
Se Dimfrost, Snigel och Gurgeh spela Carcassone. Jag trodde att de inte gillar den typen av spel.
Att min mobil gick varm. Normalt har jag ingen användning för den. Ingen ringer/SMS:ar mig annars.
Jag såg inga söta tjejer, som jag inte sett förut. Titta gjorde jag dock.
Folk jag inte hejade på
Illern
The_Gorger - som var allmänt förvirrad när han spelade Once Upon a Time. Han blandade ihop hjältens mamma och en demon. Ingen stor grej, kan tänkas(?), men han berättade faktiskt om vem som hjälten skulle döda. Fick reda på vem han var efter att vi gått, annars hade jag skakat en tass med honom.
Wheeler
Nightowl
nicole
MrG
Anders_Sveen
Feidu - som jag tycker ser ut som Ghostbusters-Egon på Zaffes bild
Mekanurg
Anders + Tove - som jag förvisso såg
Hunk - som jag förvisso såg
Hvild
BraidsMamma
Renesis - som passerade mig ett antal gånger
Ok, jag börjar bli så van att se alla att jag inte hälsar utan bara börjar snacka med dem första gången jag träffar dem (för att spara tid, antar jag?). Det är någon ful ovana jag har lagt till mig med, som jag måste försöka vänja mig av med.
Jag börjar tröttnat på konventandet. Det är mycket att slita för men lite som man får. Möjligt att jag känner så, för att jag inte drar på några arrangemang nu för tiden. Det som verkligen räddade mig var min gulliga
tjej som jag spenderade två första timmarna varje dag till att SMS:a och drömma om (vilket ofta gjorde att jag somnade om). Jag undrar vad de andra tänkte när jag dök upp runt 15-16-tiden varje dag.
Kan säga att jag aldrig sovit så mycket på det här konventet som något av de andra (tillsammans?). 9-11 timmar varje dag, med avbrott för när de andra vaknade och drog från husbilen. Rejält lyxigt var det också att kunna ta husbilen till duscharna som var 20 minuters promenadväg bort.
Det andra som räddade mig var att jag mötte två från gamla spelgruppen, så att jag kunde umgås med dem resterande konventet efter att Muggas tyvärr åkte hem. Det var skitlänge sedan jag träffade dem och jag trivs skitbra i deras sällskap. Eftersom jag hade min knutpunkt hos de andra i Looney Lab, så svängde jag ofta förbi där för att hämta saker eller ladda min mobil och sedan dra igen efter 30 sekunder. thark tyckte tydligen att jag var snäsig, men jag försökte bara göra en rolig grej utav det varje gång jag dök upp. Om man snackar otrevlighet så var det inget jag gjorde mot Krille, som jag tittade förbi två gånger trots att jag märkte på personens kroppspråk att han kände igen mig. Han stod dessutom precis bredvid mig. Jag hälsade dock till sist och bad om ursäkt för min ignorans.
/
Han som inte orkade göra en humoristisk konventsrapport