Ny i linsbranschen
Vi kan väl uttrycka de så här, jag skaffade linser för ungefär ett och halvt år sedan och om man bortser från kostnaden (vilket är svårt när man är arbetslös och utan inkomst) så är jag överlycklig att jag skaffade linser. Mina slitna gamla glasögon gör ingen människa lycklig. De är sneda och repiga som få.... men men.
Jag gick över till linser av två skäl.
- Under medeltiden hade man inte glasögon av modernt snitt och det kostar en bra slant för att kunna se när man är på Visby medeltidsvecka eller lajv.... det vill säga, ren och skär fåfänga! Ja, jag tycker glasögon är fult och jag har varit glasögonorm i lite drygt 25 år... jag gillar inte att ha saker utanför ögonen.
- Praktiskhet. Ja, glasögon är i vägen, när man pussar och busar med maken, när man spelar basketboll, när man fäktas, går genom täta snår (iofs fyller de en viss skyddsfaktor då, men de har förmågan att hoppa av), när man klättrar i träd eller ja... Alla fysiska aktiviteter begränsas när glasögonen inte vill stanna kvar på näsroten, dessutom är jag ständigt rädd för att repa dem. Som det dessutom nämndes så skaver de, eller åtminstone nöter på vissa utstickande platser i ansiktet. Hur kul är det med glasögonmärken egentligen...
Nå, min hake inför att skaffa linser låg i det där - petande i ögonen.... Jag är (ok var) dörädd för att få in saker i ögonen och ännu värre PETA i dem. Nå, jag skaffade linser. Inprovningen var tuff, då är man nämligen förbehållen månadslinser och dessa måste vilket påpekats rengöras varje dag, detta i kombination med att jag (vilket min optiker påpekade alla gör) blinkade fanatiskt så fort ett finger kom i närheten av mina ögon.... gjorde inte saken lätt. Så fort som jag slapp inprovningen så övergick jag till endagslinser och slapp i alla fall rengörandet. I Januari ( i år) började jag fundera på att delta i ett lajv som gick av stapeln i juni. När jag anmälde mig till lajvet i mars/april så hade jag fortfarande inte kommit över två problem, obehaget av att strula i ögonen och att jag konsekvent behövde en kraftig spegel och mycket ljus för att sätta på mig linserna. Den följande tiden hårdtränade jag på att klara mig utan ljuset och spegeln... idag klarar jag av det hela. Petandet runt och mer eller mindre i ögat bekommer mig väldigt lite (ok, det har viss obehagskänsla i vissa situationer... speciellt när jag har blivit torr i ögat) och spegeln behöver jag inte alls. Viss ljus behövs fortfarande, nog för att jag skall kunna se omgivningen, dvs avslöja om linsen sitter kvar på fingertoppen och att den hamnat rätt i ögat genom att spana kring på saker... jag ser oerhört dåligt utan linser/glasögon.
Fördelarna med linser överväger för min del. Jag kör med endagslinser, visserligen kostar det mig tusen spänn på tre månader, men det får jag leva med. Ett par nya glasögon måste jag dock ändå skaffa mig, saken är den att endagslinser och vanliga månadslinser inte erbjuder ögat möjlighet att andas (det har någon annan berättat om) och för att kunna se när jag inte har linserna så måste jag ha tillgång till ett par vanliga glasögon.
Misstag som bör undvikas. Har du linser så gör inte om mitt misstag. Jag lagade middag och hackade små fina chilifrukter till maten. Tvättade händerna ett par gånger, som man gör när man har med chilifrukter att göra och är notorisk nagelgnagare... ni förstår säkert själva. Tvättade mig för kvällen och morgonen därpå. Halvvägs in på förmiddagen skulle vi åka ut... (jag använder inte linser hemma, på grund av kostnaden.) Jag skyndade att sätta på mig en av linserna och dömm om min förvåning. Det brände som eld i ögat . Jag fumlade ut linsen och det fortsatte bränna ytterliggare ett par minuter, jag och maken kopplade ganska snabbt vad som skett. Chilifrukt i ögat är ingen höjdare. Vi löste situationen med hjälp av gummihandskar, annars hade det varit kört. Så kombinera inte linser med starka eller frätande produkter, använd handskar vid hantering av liknande.
Vad mer kan jag säga, det är dyrt, men värt det.